3778
Sök

Motorn går ej igång efter motortvätt. Hur får man bort tändkablar från fördelarlocket?

12 Inlägg
16 maj 2007
Trådstartare
#1
Försöker få bort tändkablarna från fördelarlocket men de sitter som sjutton, är det bara att dra rakt uppåt eller ska man skruva?

Bilen ifråga är en Golf III -95 med ADZ motor.

Tacksam för snabbt svar då bilen ej går igång efter en firma motortvättat den! Den gick i typ en mil men sen började den hacka och nu går den inte igång. Finns det mer ställen där det kan krypit in fukt? Har kollat i fördelarlocket och det var helt torrt. Behöver man ställa in rotorn i något visst läge efter man plockat bort fördelarlocket?

1 Inlägg
16 maj 2007
#2
Beroende på hur tändstiften sitter kan du även ha fått in fukt där. Har haft det problemet på både Mercedes och Jaguar efter motortvätt, på båda dessa har tändstiften suttit rakt uppifrån. (som på en HEMI motor)

Jag har lossat alla tändkablar och blåst torrt med tryckluft. (både vid motor och fördelare) Det har funkat.

Tändkablarna brukar lossna om du lirkar dem fram och tillbaka samtidigt som du drar dem uppåt. Se till så att du sätter tillbaka dem ordentligt.

Lycka till!


2 751 Inlägg
16 maj 2007
#3
När ja motortvättade seaten så hackade den någon mil men sen upphörde det

Who Djaa bless no man curse

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
16 maj 2007
#4
Hej, vet du om det finns gnista? Ta bort en kabel, sätt i ett stift, lätt mot jord och kolla... Funkar inte det så ta kabeln som sitter MITT i fördelaren och sätt stiftet där i, funkar det då så är det något som hänt i fördelaren...


12 Inlägg
16 maj 2007
Trådstartare
#5
Har inte kollat om det kommer gnista, får göra det om den inte går igång imorgon eftermiddag. Jag är rädd för att bilen blir sur om man drar runt startmotorn för mycket så har inte vågat testa så mycket.

Tändstiften sitter väl synliga och inte i några hål. Har tagit bort tändkablarna men det var torrt, testade att låta dom och fördelarlocket ligga lösa för att ev. fukt skulle kunna dunsta men hjälpte ej.

volvoraggare
4 776 Inlägg
16 maj 2007
#6
lättaste sättet att slippa sånt i framtida bruk är ju att sätta en plastpåse över fördelarlocket

en hårdrockande volvoraggare som älskar tjejer

12 Inlägg
16 maj 2007
Trådstartare
#7
Jo, man tycker att det borde firman ha koll på..

1 188 Inlägg
16 maj 2007
#8
Ähhh, låt bilen stå ett tag, så torkar det av sig själv.. Sen kommer den att starta!


.-ϻΘϨƎЯ
1 313 Inlägg
16 maj 2007
#9
hade samma problem på min goffe idag, motortvättade den, den gick fint, sen när ja va hungrig efter heltvätt av bilen så åkte ja å köpte pizza, å på vägen hem så stannade bilen mitt i en korsning tongue så ja fick bogseras hem, men väl hemma fick ja igång den så fick den stå på tomgång så va de problemet ur världen, men låt bilen stå ett tag så ska du se att de funkar sen! och ja, pizzan blev kall sad

"Hellre en kråka i näsan, än en skata i sängen"

47 Inlägg
12 Inlägg
19 maj 2007
Trådstartare
#11
Matte88 skrev:
Tanka?
Om inte bensinmätaren också gått sönder så ska det finnas bensin i tanken.

12 Inlägg
21 maj 2007
Trådstartare
#12
Det kommer gnista till varje stift men inte bensin ... kan det vara något annat än bränslepumpen?

12 Inlägg
22 maj 2007
Trådstartare
#13
Får ta och försöka ta kontakt med någon verkstad som kollar på bilen.
Senast redigerat av Hback (23 maj 2007)


Sök