Gweeza skrev:
ingen som vet en bil firma?
Bilar i den prisklassen lönar sig knappast för import firmor att ta in längre. Finns inte så mycket avans att hämta.
Fortsätt kolla blocket och mobile /autoscout24 tills du hittar en. Du får ha lite is i magen bara. I tyskland byter fler bilar ägare, än det finns bilar i hela svenska bilparken totalt. Så marknaden är enorm. Vore konstigt om inte ett ex som passar dig dycker upp innom en månad eller så. Tillslut hittar du en tysk som kan engelska (Kan du?) och kan ordna tyska export skyltar till bilen.
Senaste bilen jag hämtade, ordnade säljaren ALLT. (De vill ju bli av med bilen och antagligen får de lite bätre betalt av oss nordbor också.)
Hon skickade bilder från alla vinklar på bilen. I synnerhet de få skavanker som fanns, så att jag skulle vara medveten om vad jag köpte. Jag tog flyget ner, tåg till stan hon bode i och hon mötte upp med bilen.
Export skyltar satt på, alla papper var med. Bilen var precis som bilderna visat. jag bad henne skriva ett kvitto, betalade (Min erfarenhet är att Tyskarna föredrar cash. Jag har alltid med mig Euro.) och åkte upp till Kiel med bilen.
Kändes lite vanskligt att parkera bilen i Kiel, då den kostade en del, men jag bara hade trafik förs på den till den rullade i land i sverige. Men jag chansade. Handlade bagagen full med vin och öl, när jag ändå var i tyskland.
Hade lite tur, för dagen jag åkte fick jag tag på bessiktnings tid samma dag båten kom hem.
Jag han precis åka hem och lossa, sedan raka vägen till reg.besiktning. Svenska skyltarna kom två eller tre dagar senare. Bilen var i traffik, besiktigad, skattad och försäkrad samma vecka som jag var och hämtade den.
Jag flög alltså ner en måndag morgon. körde upp till Kiel, båten gick 1700 tror jag. Hemma tisdag morgon kl 0900, hem och lossa, bessiktning kl 1100 på tisdag morgon. Skyltarna kom fredag.
Det hör nog mera till ovanligheterna att det går så smidigt med privat personer, men hittar du bil hos en tysk firma, så är det bara maila ner för första kontakt, ringa och komma överens. De löser tillfälliga tyska skyltar och allt export pappers arbete utan problem. De är vana.
Hittar du en privat person som inte vill/kan lösa export biten, så kan du be säljaren ta kontakt med en bilförsäljare som gärna hjälper till. (Mot en viss avgift givetvis.)