3579
Sök

Motoroljebyte på volvo 850 GLT

92 Inlägg
19 maj 2007
Trådstartare
Kollade motoroljan igår på bilen och den var svart. Då tänkte jag att nu bör det vara dags för ett oljebyte innan motorn sliter sönder sig. Men min fråga är: Vilken olja ska jag använda vid bytet och hur mycket? Tyckte jag läste i manualen att oljevolymen låg på 5,3 liter, men ska det verkligen fyllas i såpass mycket? MVH

Fordonstekniker
1 740 Inlägg
19 maj 2007
Bli inte förvånad, men det är så. Dom rymmer lite mycke olja, men så ska det vara i femmorna. Men om du inte vågar, fyll på 4 liter och sen kolla med stickan, går det mer i, så är det bara att hälla i den sista litern och dom där 3 deciliterna. Men kolla på stickan ofta.

Lev livet, det kan ta slut fort

-utan 940
1 728 Inlägg
19 maj 2007
Ska man byta så fort oljan blir svart får man byta ofta. Man får titta på hur långt man kört, hur hårt man kört samt när oljan byttes senast. En grundregel är 1500mil eller ett år, det bästa är att byta oljan när vintern börjar för det är då det ställs högst krav på bra olja.
Byt även oljefiltret.

Jag såg att du har automatlåda, den oljan ska iaf inte vara svart. smile

92 Inlägg
19 maj 2007
Trådstartare
Okej! Tack för svaren! Har nyss varit på biltema och köpt 10W-40 motorolja och ett nytt oljefilter. Tänkte byta oljan imorgon. Jag har ju bara haft bilen i snart 3 månader så jag vet ju inte när den förre ägaren bytte oljan. Men svart ska den ju absolut inte vara, den ska ha en mer "gyllenbrun" färg.

Andreas 940: Menar du att växellådsoljan inte ska vara svart? Om annat så är den röd och fin! smile

169 Inlägg
19 maj 2007
aa det är runt 5.3 liter, låter mycke men det är en stor motor med så

//Jonas

Fordonstekniker
1 740 Inlägg
19 maj 2007
Är inte mycke för en sån motor, Volvo 400 seriens 2.0 l motor, i den gick det i 4 liter olja, och det är en 4 cyl.

Lev livet, det kan ta slut fort

-utan 940
1 728 Inlägg
19 maj 2007
CL skrev:
Men svart ska den ju absolut inte vara, den ska ha en mer "gyllenbrun" färg.

Andreas 940: Menar du att växellådsoljan inte ska vara svart? Om annat så är den röd och fin! smile

Beror ju på hur man kollar, torkar man av stickan på ett papper brukar den vara brunaktig medans den ser ut att vara kolsvart när man tappar ur den i en balja.

Precis, automatlådeoljan ska vara röd och inte lukta brännt.

Skaune
20 maj 2007
om oljan fortfarande efter 1500 mil ser ut som ny är det nått som inte stämmer, oljan har som uppgift att bla. rena från föroreningar, detta ger oljan den svarta färgen, filtret samlar upp den grövre skiten. Oljan bör däremot inte vara kolsvart, då e det dags för ett byte!

Sök