2512
Sök

Bästa tvätt?

VW-driver
291 Inlägg
19 maj 2007
Trådstartare
#1
Jag har fan problem med handtvättning. Jag gör som det står på supertvättsmedlet, men det blir inte som jag vill. Gör jag fel eller blir det inte bättre?

Jag tog supertvätt på en vanlig svamp och tvättade bilen. Sen spolade jag av och torkade med sämskskinn, ska man torka tills det blir helt torrt? Det samlades ju vatten i skinnet, ska man verkligen fortsätta torka då?

Dvs jag är intresserad hur man får bilen bäst tvättad. Vad är erat tips?

/Chris

hater
656 Inlägg
19 maj 2007
#2
Kasst schampoo kanske.

Men vaxa bilen med hårdvax, tvätta sen en vecka efteråt så blir det nog resultat.. ja och alla andra gånger, oavsett bilschampoo. Vaxet framhäver ju den fina lacken bättre och längre.. det ända du gör när du tvättar med schampoo efteråt är att du tvättar av all ytlig smuts.. det är mitt system iaf.. vaxa dock inte för mkt, 2ggr ordentligt per år räcker gott o väl.. sliter på lacken annars.

lycka till!

when you're into it, you're into it. it consums you. it's all your money, it's all your time, it turns out to be you girlfriend, it turns out to be all your friends you surround yourself with. everybody knows what you are doing and how much you do it.. and it's the greatest thing when you can make it work right!...

2 751 Inlägg
19 maj 2007
#3
Krucial skrev:
Jag har fan problem med handtvättning. Jag gör som det står på supertvättsmedlet, men det blir inte som jag vill. Gör jag fel eller blir det inte bättre?

Jag tog supertvätt på en vanlig svamp och tvättade bilen. Sen spolade jag av och torkade med sämskskinn, ska man torka tills det blir helt torrt? Det samlades ju vatten i skinnet, ska man verkligen fortsätta torka då?

Dvs jag är intresserad hur man får bilen bäst tvättad. Vad är erat tips?

/Chris
beror på hur lacken på din bil är... seaten blir aldrig lika bra som audin hoss mig..

Who Djaa bless no man curse

8 Inlägg
19 maj 2007
#4
Är det lacken eller skinnet du är besviken på?
Lacken behöver lite polering och vaxning one's in a while.
Skinnet vrider du och skakar ur när det blir för mycket vatten kvar på lacken..
Är du inte allt för rädd om bilen kan du lossa på en av torkarbladen och dra av vattnet med den...

Låt den stå på tomgång och varva ner..

Putsnisse
53 Inlägg
19 maj 2007
#5
Prova att polera bilen och skydda med något form av lacksydd. Tvätta bilen med något glansschampo från tex Sonax. Istället för att torka med sämskskinn, använd en microfiberduk! Kostar ungefär lika mycket.

Masaru -> Det behöver inte nödvändigtvis slita på lacken om du vaxar den flera gånger per år. Det beror isåfall på hur du vaxar bilen. Oftast är det allt tvättande som är orsaken.
Senast redigerat av TheWraith (19 maj 2007)

Excellence without equal.

304 Inlägg
19 maj 2007
#6
Köp Sonax Supertvätt Nano Pro. Spola av bilen. Ta lite Sonax på svampen. Tvätta en mindre yta (typ en dör eller en skärm). Spola av. Nästa och nästa och nästa. Torka av bilen. Bra jobbat! Sätt dig bakom ratten och glida runt lite så att alla ser vilken glansig bil du har! lol

P.S. Hård vax har aldrig skadad. big_smile

I have my own race...

Putsnisse
53 Inlägg
19 maj 2007
#7
Många verkar inte förstå att det inte bara är till att vaxa en bil för att få den blank! Det kvittar hur mycket vax du lägger på bilen, så länge den inte är rengjord på djupet och fri från repor kommer den verkliga glansen inte fram.

Excellence without equal.

304 Inlägg
19 maj 2007
#8
TheWraith skrev:
Många verkar inte förstå att det inte bara är till att vaxa en bil för att få den blank! Det kvittar hur mycket vax du lägger på bilen, så länge den inte är rengjord på djupet och fri från repor kommer den verkliga glansen inte fram.
Helt rätt! tongue

I have my own race...

VW-driver
291 Inlägg
20 maj 2007
Trådstartare
#9
Tack för svar.

Jag har polerat den en gång för ca en månad sen. Det räcker väl att man polerar två gånger årligen?

Jag använder ju supertvätt från Biltema eller något jag köpte på ICA Maxi, det står att det vaxar, lösgör smuts och tvättar samtidigt. Är supertvätt bra eller dåligt?

Vilket är det bästa hårdvaxet?

263 Inlägg
20 maj 2007
#10
Krucial skrev:
Tack för svar.

Jag har polerat den en gång för ca en månad sen. Det räcker väl att man polerar två gånger årligen?

Jag använder ju supertvätt från Biltema eller något jag köpte på ICA Maxi, det står att det vaxar, lösgör smuts och tvättar samtidigt. Är supertvätt bra eller dåligt?

Vilket är det bästa hårdvaxet?
Jag tycker att supertvätt är uselt. Kör bara med Sonax glans shampoo.

Sedan när det gäller hårdvax, så rekomenderar jag Sonax hårdvax. smile

Volvo-Real-Power!

Kapten Långsam
185 Inlägg
20 maj 2007
#11
Jag kan rekommendera autosmarts produkter. finns på bla micro. brukar köra deras avfettning, vaxschampo och sedan ev. vax om man ska ha det, har aldrig blivit besviken, det absolut bästa jag testat. Det man köper på biltema eller okq8 å sånt har aldrig funkat speciellt bra för mig.

8 Inlägg
20 maj 2007
#12
En bil som blir ordentligt polerad klarar inte mer än 6-10 ggr(beroende på lackkvalité)
Därefter blir lacken så pass tunn att du bränner den.
Lackskydd är bättre än vax eftersom ett vax nöts bort av diverse tvättar och väder, medans ett lackskydd skyddar bilen från det värsta smutsen och solens uv-strålning.

alltså
Vax: Måste läggas på flera ggr eftersom det nöts bort
Lackskydd: Hållbarhet 1-1½ år, klara maskintvättar

Låt den stå på tomgång och varva ner..

152 Inlägg
20 maj 2007
#13
Såhär tvättar jag bilen på jobbet:

Steg 1: Lägger på rengöringsmedel över hela bilen kallat Pro Clean, låt verkar nån minut. OBS har du vaxlager på bilen redan så hoppar jag över detta då det tär på vaxen.

Steg 2: Spola av bilen noga med Högtryckstvätten, håll avståndet så du inte skjuter väck nån lack.

Steg 3: Svampa hela bilen med vax schampo

Steg 4: Spola av bilen med vanlig "trädgårdsslang" med varmt vatten

Steg 5: Skrapa av det värsta vattnet med silicon skrapa

Steg 6: Skinna/Torka bort resten av vattnet med mjuka och torra trasor/sämskint/dukar.

Steg 7: Kör ut bilen i det fina solksenet och beundra hur ren och fin den är. smile

OBS Tvätta inte i direkt solsken. smile
Senast redigerat av Jesper206 (20 maj 2007)


304 Inlägg
20 maj 2007
#14
Använde Sonax Supertvätt Nano Pro hela vintern. Var alltid nöjd med resultaten. Brukar köra med snabbvax efter varje tvätt. Hård vax bara då och då. Nu nar det är ingen salt på vägarna räcker det med vanligt schampo. Använder endast Sonax produkter.

I have my own race...

43 Inlägg
21 maj 2007
#15
Supertvätt innehåller ju avfettning som inte är så bra om du har vaxa bilen då åker ju vaxet av använd shampo utan avfettning istället smile


Lackerare
159 Inlägg
21 maj 2007
#16
För att få upp den där absoluta glansen från en matt bil, måste du använda rubbing och polering.

Sedan använder du vax......ett vax vara inte mer än 3-4 månader.

Sålänge du inte rubbar den och polerar den VARJE gång innan du skall lägga vaxet så tror jag inte att det är någon fara att vaxa den ofta.

Det är ju rubbingen som tär på lacken.....inte vaxet.....det skyddar ju.

Lyckat till smile

MVH

BESÖK LACKFORUM PÅ: http://lackering.forum24.se/

144 Inlägg
21 maj 2007
#17
var kan man köpa dessa sonax produkter?


2 201 Inlägg
21 maj 2007
#18
de flesta mackar säljer sonax, har jag för mig. bra grejer   smile

Reparatör
306 Inlägg
21 maj 2007
#19
Sonax säljs av  Micro bla.


3 113 Inlägg
21 maj 2007
#20
Jesper206 skrev:
Såhär tvättar jag bilen på jobbet:

Steg 1: Lägger på rengöringsmedel över hela bilen kallat Pro Clean, låt verkar nån minut. OBS har du vaxlager på bilen redan så hoppar jag över detta då det tär på vaxen.

Steg 2: Spola av bilen noga med Högtryckstvätten, håll avståndet så du inte skjuter väck nån lack.

Steg 3: Svampa hela bilen med vax schampo

Steg 4: Spola av bilen med vanlig "trädgårdsslang" med varmt vatten

Steg 5: Skrapa av det värsta vattnet med silicon skrapa

Steg 6: Skinna/Torka bort resten av vattnet med mjuka och torra trasor/sämskint/dukar.

Steg 7: Kör ut bilen i det fina solksenet och beundra hur ren och fin den är. smile

OBS Tvätta inte i direkt solsken. smile
låter som du är rätt säker på din sak big_smile kanske blir så när man har en Supra wink

Semper Fi


Sök