2988
Sök

940 trimning, hjälp! =)

107 Inlägg
25 maj 2007
Trådstartare
#1
Någon som vet vad man kan göra för att få lite mer fart på en 940 ltt utan att det kostar allt för mycket?smile

429 Inlägg
25 maj 2007
#2
Chippa Köp vikingchip ecomax - 1500:-
Pysa upp laddet med pysventil - 200:-
3" avgassystem - 3500:-

Kör så på min laddar 0,8-0,9 nu och det går rätt hyffsat men vill ha mer...
Byt kamaxel också den som sitter i bilen nu är en tråkig kam, drar fint från botten till 4000-4500rpm sen händer det inte mycket mer.


Volvo tönt... =)
2 349 Inlägg
25 maj 2007
#3
ltt är ju de bästa volvo turbosarna, lätta och trimma men sällan slutkörda...

byt spridare, chippa om och ställ upp turbo...


1 062 Inlägg
25 maj 2007
#4
pystrimma är inte fel, har pyst upp min ltt till 0.5-0.6 =  laddar som en fulltryckarn. blev en stor skilnad mot att åka med ltt oringal ladd på 0.2-0.3. du kan ladda 0.6 utan att få risk för spikningar. lycka till med trimmadet=) ska du hålla på och trimma är en laddtrycksmätare ett måste så du håller koll på laddet. men den kostar nåra undra
Senast redigerat av Ricky (25 maj 2007)

88 Inlägg
25 maj 2007
#5
Vart kan man få tag på andra spridare å bättre kolvar mm till en b23 motor?

Limpan

Smålänning
7 883 Inlägg
25 maj 2007
#6
67 träffar när jag sökte på volvotriming på google. Tror dom vet mer. Men kolvar, stakar och vev borde passa från b230.

Höja laddet är del 1 vid triming av en turbobil.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

One Man Clan
4 287 Inlägg
25 maj 2007
#7
Man kan göra mycke sen e bara frågan vad du menar med "utan att det kostar allt för mycke?"  man kan chippa ..byta kamaxel ..byta Intercooler ....avgassystem spridare Lmm osv...


Fri fart för ett fritt folk!
14 132 Inlägg
25 maj 2007
#8
twin_cam skrev:
67 träffar när jag sökte på volvotriming på google. Tror dom vet mer. Men kolvar, stakar och vev borde passa från b230.

Höja laddet är del 1 vid triming av en turbobil.

fördelen med volvoturbosar är att man inte behöver byta varken stakar eller kolvar för det är samma grejer mellan ltt och turbon smile
pallar runt 300-350hk utan att röra underdelen

Kör fort så hinner inget hända...

60 Inlägg
26 maj 2007
#9
Kolla bland annat Turboperformanceclub, där hittar du hur många trådar som helt om att trimma och hitta trimmdelar till volvon.

Billigt och lätt alternativ är att "pys" trimma lite, eller ev byta wgklocka och chippa + avgas, då får du enkelt ut över 220 hk ur den motorn.

Jag hade 370 hk i en 940 classic -98 (ltt)  genom att bara byta turbo, spridare, wg och kammar,..  Vilket är delar du kan få för (om du har lite tur)  långt under 10 000 kr om du söker runt lite..


88 Inlägg
26 maj 2007
#10
Growe skrev:
twin_cam skrev:
67 träffar när jag sökte på volvotriming på google. Tror dom vet mer. Men kolvar, stakar och vev borde passa från b230.

Höja laddet är del 1 vid triming av en turbobil.

fördelen med volvoturbosar är att man inte behöver byta varken stakar eller kolvar för det är samma grejer mellan ltt och turbon smile
pallar runt 300-350hk utan att röra underdelen

Saken är den att jag har ingen turbo motor:/

Limpan

107 Inlägg
26 maj 2007
Trådstartare
#11
tänkte slå till på ett steg 1 chip från hi-tuning, nån som vet nåt om det?

13 Inlägg
27 maj 2007
#12
niklasd skrev:
tänkte slå till på ett steg 1 chip från hi-tuning, nån som vet nåt om det?

Jag tror att du får bilen till att gå bättre med Viking chip ecomax. Dessutom billigare.

1 062 Inlägg
27 maj 2007
#13
Viking chip ecomax chip kostar 1000-1500:- med det kan du ladda 0.8, kan säkert mera, men orginal kopplingen klarar av max 0.8 innan den börjar slira.

115 Inlägg
27 maj 2007
#14
ta en wgklocka från en fulltrycks 940 och så har du 165 hk iaf.. det kan inte vara dyrt, det är det enda som skiljer LTT och FTT, vad jag har hört

107 Inlägg
27 maj 2007
Trådstartare
#15
har fixat wg klocka så nu laddar den som fulltryckarn, tänker nog slå till på hi-tuning chippet. Ligger Nära där jag bor så det ligger bra till tongue

88 Inlägg
28 maj 2007
#16
Vart får man tag i alla olika trim delar så som chip och sånt och finns det chip till 240?

Limpan

10 287 Inlägg
29 maj 2007
#17
Hej,

Hoppa inte in i andras trådar med nya frågor. Skapa egen tråd istället.

Men för att svara dig så:

Chip: Sök på forumet så hittar du trådar om olika leverantörer
240: Beror på årsmodell och motortyp. 240 finns ju både med mekanisk insprutning, fugge och elektronisk insprutning.

Göran
Moderator


Puff_Daddy skrev:
Vart får man tag i alla olika trim delar så som chip och sånt och finns det chip till 240?

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

10 Inlägg
29 maj 2007
#18
Hallå..

Chip från Hi-Tuning.

Steg 2 ca 0,9bars laddtryck. Men chipen klarar av att köras på 1,2Bar om man vill bygga vidare.

/Mattias

10 287 Inlägg
29 maj 2007
#19
Mjäää......

Det beror liksom på. Dom klarar måhända 1.2 bar i en motor med orörd topp, liten turbo och standardliknande kam. Med bättre andning i motorn så får man så pass mycket pulver vid 1.2 bar (jag bromsade 285Hkr med 1.2 bar med en 15G/16T turbo en gång i tiden) att det krävs större spridare, annat tändchip och större AMM.
Och då funkar inga standardchip på något vettigt sätt.

(chippen heter nog fortfarande "hajen special" på BSR....)

/Göran


torax skrev:
Steg 2 ca 0,9bars laddtryck. Men chipen klarar av att köras på 1,2Bar om man vill bygga vidare.

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

141 Inlägg
25 juli 2007
#20
370 hk med original underdel? enligt spm klarar bara original bottendel 275 hk om man ska köra driftsäkert.

Kammar? va de en 16v? ltt finns bara som 8v om man inte bytat topp o fräst ur kolvar mm.

Turbo-Performance skrev:
Kolla bland annat Turboperformanceclub, där hittar du hur många trådar som helt om att trimma och hitta trimmdelar till volvon.

Billigt och lätt alternativ är att "pys" trimma lite, eller ev byta wgklocka och chippa + avgas, då får du enkelt ut över 220 hk ur den motorn.

Jag hade 370 hk i en 940 classic -98 (ltt)  genom att bara byta turbo, spridare, wg och kammar,..  Vilket är delar du kan få för (om du har lite tur)  långt under 10 000 kr om du söker runt lite..

Bmw 325 e36 Turbo


Sök