3426
Sök

Xenon tänds bara ibland :/

Egenföretagare
2 496 Inlägg
2 juni 2007
Trådstartare
#1
Tjenare, mitt vänstra xenon ljus tänds bara ibland hmm (typ var trendje gång man startar bilen) Vad kan problemet vara ? Satsen är eftermonterad för ca 3-4 månader sendan..

(kan slänga upp film om någon inte förstår vad jag menar)

Tack i förhand

www.handlarbilar.se Fordonsbranschens nya annonsportal

257 Inlägg
2 juni 2007
#2
har samma problem*nästan* ena ljuset kan slockna men oftast är det bara o starta om bilen....misstänker glapp samt att om man  kör fort på dålig väg så ballasterna glappar kan de kanske vara felet?

V8 Twin Turbo
123 Inlägg
2 juni 2007
#3
I många situationer räcker inte spänningen till för att starta upp och få ballasten att bli stabil. Vill minnas att det finns en gammal tråd om detta smile

Brum säger bilen.
394 Inlägg
2 juni 2007
#4
Du kanske har reduserat halvljus? iså fall så måste du montera ett relä annar riskerar du att ha sönder balasterna..

Livet börjar vid 1bar! Och 15 Volt :)

Egenföretagare
2 496 Inlägg
2 juni 2007
Trådstartare
#5
Hmm, glapp verkar det inte vara, startade lysena och ruskade på alla kablar osv.
Audi har följande lägen på ljusspaken:

Halvljus *Auto*
Parkerings ljus + Interiört
Halvljus + Interiört (Halvljusen lyser mera än i Auto)

Man måste oftast ha Spaken i Havljus + Interiör  läget för att xenonet ska lysa, startar man bilen med spaken i "auto" läget blinkar det som en polisbil, men det har alltid fungerat att dra upp spaken till halvljus + interiör (xenonet har fungerat perfekt tills alldeles nydligen då ett av dem bara startar på ca var tredje)

www.handlarbilar.se Fordonsbranschens nya annonsportal

141 Inlägg
2 juni 2007
#6
Hade samma bekymmer med min ena xenon så som du beskrev problemet, att den tänds och sen släcks. Det visade sig att ballastern va åt helvete. Den tändes ibland när man vred på ratten för ljuset till p-ljus och sen vrida tillbaka till halvljus. MEN om den tänds och sen släcks när du vrider på den ljusratten så är det lampan. Om du inte har monterat ballastern för krångligt så testa att koppla över den på andra sidan, de e lättast o utesluta problemet så. Vi har också automatiska säkringar på våra A4or, men det tvivlar jag på att de e eftersom du får igång ljuset på andra sidan.
Senast redigerat av Alexx (2 juni 2007)


Merca-lastbils mekaniker och leg. vw-nörd..
857 Inlägg
3 juni 2007
#7
Jag har för mig att nyare vag-bilar har reducerat halvljus på autoläget. På min -00 passat så lyser halvljuset lite svagare på auto läget än om jag vrider vredet.

Så om du monterar relän så kommer det att funka även på autoläget.


21 761 Inlägg
3 juni 2007
#8
Det är ju enkelt att kolla om bilen är utrustad med reducerat halvljus, om man alltid måste vrida ljusknappen till ett annat läge för att kunna tända helljuset så är bilen utrustad med reducerat halvljus.

Ford, åtminstone äldre modeller, har reducerat halvljus. När man har motorn påslagen så lyser halvljusen med reducerad effekt, men helljuset fungerar inte (det går bara att blinka med helljuset). Man måste vrida ljusknappen i ett annat läge för att kunna tända helljuset.

Om tsdi:s Audi måste ha ljusknappen i läge "halvljus+interiör" för att kunna ha helljuset påslaget så ska det rimligtvis innebära att bilen är utrustad med reducerat halvljus.
Så tolkar jag det hela iaf.

2 600 Inlägg
3 juni 2007
#9
som jag ha förstått de så fungera de när man vrider på till helljus me knappen som man måste för att kunna ha helljus på får lamporna mera ström fram då eller hur fungera de då för jag ha så på min scorpio att om jag virder på knappen till helljus så lyser halvljuset bättre än om den skulle stå på auto om det kan vara så att ditt xenon ljus kräver att man måste vrida på kanppen för att den ska fungera redigt rätta mig gärna om jag ha fel jag bara gissa nu (:

gör som jag kör gubba racer=)

21 761 Inlägg
3 juni 2007
#10
Scorpio har tydligen också reducerat halvljus. Det som gör att halvljuset lyser svagare är att spänningen går via ett effektmotstånd innan det kommer till halvljuslampan, motståndet gör att spänningen minskar med någon/några Volt och då lyser lampan svagare.

Det är väl kanske så att spänningen riskerar att bli för låg, vid reducerat halvljus, för att ballasten ska kunna tända ordentligt. Men det vet jag absolut ingenting om eftersom jag aldrig har haft Xenon, det är bara spekulationer.

Egenföretagare
2 496 Inlägg
4 juni 2007
Trådstartare
#11
Jag vet redan att det är reducerat det var ju det jag beskrev där över !
problemet är ju att den högra bara tänds ca 1/3 gånger man startar bilen hmm (även om man har spaken i "riktigt" halvljus

www.handlarbilar.se Fordonsbranschens nya annonsportal

13 Inlägg
19 oktober 2008
#12
tsdi skrev:
Jag vet redan att det är reducerat det var ju det jag beskrev där över !
problemet är ju att den högra bara tänds ca 1/3 gånger man startar bilen hmm (även om man har spaken i "riktigt" halvljus

Har du provat att sätta på positions ljuset när du startar bilen o sedan vrida över till halvljuset när bilen är igång? är det samma sak då?
Mvh Simon


Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
20 oktober 2008
#13
har samma problem,jag,men de är ju bara o vrida till lite på väljaren så tänds de iaf på min ..


Egenföretagare
2 496 Inlägg
20 oktober 2008
Trådstartare
#14
det var balasten som var trasig

www.handlarbilar.se Fordonsbranschens nya annonsportal

bihfocus
24 oktober 2008
#15
Jag har samma problem. Har en Ford Focus Ena lampan tänts inte direkt ibland men när jag vrider reglaget till parkering och sen tillbaka till halvljus då startar det :-)

bihfocus
24 oktober 2008
#16
Hur fixar man eventuell underspänning. Hur skall de kopplas då isåfall. Inte så bra på elektronik iaf när det gäller bilar.

bihfocus
24 oktober 2008
#17
Hm lättare saggt än gjort. Aja men då kan jag åka till vilken bildelsfirma som hellst och fråga efter avlastningsrelä. Det var den jag var inne på först.

bihfocus
24 oktober 2008
#18
ok skall gö så ;-) Tackar

1 Inlägg
20 december 2008
#19
hej har problem med ena av min xenon lampa alltså den högra har kollat i en glasruta och vrider jag på dom ser jag att den svagt hoppar igång men sen dör konstigt???? hjälp


163 Inlägg
20 december 2008
#20
Har linknande problem på min men jag inbillar mej att det släcks bara för att xenonljuset inte får komma igång ordentligt mellan tändning och start läge. Vrider man nyckeln fort hinner ju xenonljuse bara blinka till och inte starta upp ordentligt innan det släcks för att snabbt tändas igen. Jag startar alltid min bil med ljus knappen i positions läget.



Sök