Idag beställdes det ytterligare grejor, nu saknas det bara tryckrör och elfläktar.
5st 903cc spridare ifrån USA samt 5st h-profil stakar ifrån Motornord. Beställde kompletterings-satser till sumpen till båda motorerna samt några packboxar, dubbla Elring topp-packningar och Bosch Platinum stiften. Nu bör jag ha allting för att montera ihop båda motorerna.
riktig grymt:P blir nog ett bra tryck i den synd bara att det är framhjuls drift mycket roligare med bak eller 4-hjulsdrift tycker ja då för min del men alla tycker väll olika!
Gårdagen spenderade vi med att bygga en fixtur inför grenrörstillverkningen.
Vi gjöt också av den för att Mac enklare ska kunna hålla reda på allt som är ivägen när han smider grenröret. Köpte även grenrörsböjarna av KLracing igår på Mantorp så i veckan smids det.. Äntligen!
En polare var sjysst och fixade rostfria 3" rör till mig som skulle skrotas, så nu har jag en början till tryckrör.. Det blev 3 90" böjar och en 45" böj och ett par meter raka rör..
Ikväll fortsatte vi med avgjutningen och så rev jag ut baksätet, det har Volvo INTE lyckats med, självklart när man väl fått ut det men innan det så svor man gott
Baksäte till salu om någon är intresserad, BRA skick och värmen fungerar..
Idag har det fortsatts gjuta och nu bör allting vara avgjutet som behövs inför grenrörstillverkningen..
Spenderade också halva kvällen med att rengöra toppen och ventilkåpan, det behövdes verkligen. Före/efter bild finns längre ner.
Ringde till Krististad motorslip idag och fick veta att det tar 14 dagar att få veven slipad med lager, så dit ska jag imorgon och lämna min vev för en check. Blir en runda till Biltema också, nått kul kan man väl alltid hitta
Idag har det hänt lite roliga saker.. Var nere en runda hos Motorslip i Kristianstad och lämnade min vev, han tyckte den såg kanonfin ut men ska ändå mäta upp den och polera den samt fixa vev/ramlager i rätt dimension.
Det nästa som var trevligt var att mitt soppasystem dök upp ifrån Usa, Posten rånade mig på 449kr.. Det borde varit snarare 2000 men min polare i USA fixade ner värdet på paketen
Det tredje roliga var att stakarna dök upp idag ifrån Motornord, ska hämta ut dem om en stund och under veckan kommer jag åka upp och mäta rundheten på dem samt försöka viktmatcha dem.. Blir ett kul projekt..
Idag har varit en aktiv dag.. Kom just hem ifrån Alvesta där Wigge (SGR) har fräst min vevhusventilation och toppdeckat blocket. Har hållt igång i 14h nu i sträck så man är lagom mör i kroppen och ont har jag efter wakeboard "olyckan" igår.. Drog dit i full fart med en 50hp motor, det gjorde ont att landa på nacken hah.
Idag har det varit lungt, slutkörd sen igår.. Men ett litet ryck blev det, tog 5 minuter och slet ur passagerarstolen och bälteshållarna i baksätet så jag kan plöja bort allt inför burbygget.. Blir regbes sen med buren och en hyffsat orginal setup på motorn..
Ångrade mig även angående spridarna och beställde 630cc högohmiga istället för jag måste dimensiona LMM arean efter mina spridare i % pga. att Mattsson inte kan mappa lambdataballen, så på detta viset blir det 88mm rör för LMM (~3.5" ) vilket är mycket enklare att få tag i än de planerade 998cc (108mm rör isf)..
Idag har vi meckat ihop motorn provisoriskt och hängt i den i motor-rummet.. Ingen lätt uppgift utan motorlyft, blev några tunga lyft där och Mac som hade ont i ryggen.. Det blev några !!"/¤&¤.. Men det gick tillslut. Nu har han alla måtten han behöver för att svetsa grenröret, imorgon kommer vi förhoppningsvis punkta lite på flänsarna så att han kan sätta igång så det blir klart fortare än kvickt..
Fick 5st orginal kolvar hemskickade idag, hittade för en femhundring i bra skick (rullat 13k mil) så nästa helg ska förhoppningsvis motorn vara ihop om jag får veven i slutet av nästa vecka som han sa på Motorslip..
Vi passade även på att montera ner turbon och kolla skicket, samt att vi ska vrida husen lite så det blir som vi vill.. Avgaser uppåt, olja på rätt håll och kompressorhuset ca 125 grader lutat snett uppåt så tryckrören kommer rätt..
Idag blev jiggen klar, det tog en stund, och det krävdes att turbon skulle trilla i golvet en gång haha.. Nära ögat men den klarade sig.. E för trött för att skriva något, en bild säger mer än tusen ord..