3551
Sök

Hur spänner jag handbroms på volvo 850 -97

Bilnörd
94 Inlägg
3 juni 2007
Trådstartare
Den tar ogämt och är slak.
Hur spänner jag handbroms på volvo 850 -97

Bmw - ett glädjepiller på hjul.

47 Inlägg
4 juni 2007
Sitter en justerskruv inne i bromstrumman.

1. hissa upp bilen
2. tag av bakhjulen
3. lys in med en fick lampa så ser du justerskruven.
4. skruva åt så bromsen ligger ann
5. lossa lite så hjulen rullar lätt

Men tyvärr så brukar bromsbanden släppa så du får antagligen riva ner bromsarna helt och hållet....

Kettunen
4 juni 2007
Det måste la fan finnas ett enklare sätt??? Typ som 740 eller nått?? Alldeles bakom hanbromsen = Början av vajjrana finns det ju spännare med

47 Inlägg
4 juni 2007
Kettunen skrev:
Det måste la fan finnas ett enklare sätt??? Typ som 740 eller nått?? Alldeles bakom hanbromsen = Början av vajjrana finns det ju spännare med

Ja man kan justera bromsen där också men det är inte rätt.... Ska man göra det ordentligt så är det ända riktiga att justera bak i trumman....

Justerar man bara vajern så kommer vilo läget för backarna att vara lite spännt...

Kettunen
4 juni 2007
Peanutboy skrev:
Kettunen skrev:

Ja man kan justera bromsen där också men det är inte rätt.... Ska man göra det ordentligt så är det ända riktiga att justera bak i trumman....

Justerar man bara vajern så kommer vilo läget för backarna att vara lite spännt...

Joo det vet jag,. Men jag själv tycker det fungerar lika bra. Använder aldrig handbromsen. Har jag 1an i.

352 Inlägg
16 augusti 2007
dra upp mittarmstödet, där ser du en liten kåpa som du ska öppna. under den sitter en justerskriv till handbromsen. fast det bästa är att du justerar även där bak på trumman för full effekt.

"You can have any brew you want, as long as it's a Corona"

(none)
1 725 Inlägg
16 augusti 2007
Som peanutboy säger: Bästa verkan tror jag nog man får då man spänner i justeringhålet på bromstrumman. Gjorde detta på en 850 -97:a och det gick så smort så.
Finns ett extra hål som är mer uppåt mot skivkanten än de andra som cirklar sig runt hala skivan som du ska använda..Justerings kugghjulet sitter ca kl 11 inne i trumman på Din bil.

Lycka till!!

//Jonas

--Lev i går som det vore i morgon--

761 Inlägg
19 augusti 2007
Jepp,, man ska alltid justera där bak, annars lär automatjusteringen aldrig fungera!

Toyota MR2 -95
Saab 95 2.0t SE -99
VW Buggy -66

550 Inlägg
20 augusti 2007
Markus_MR2 skrev:
Jepp,, man ska alltid justera där bak, annars lär automatjusteringen aldrig fungera!

finns ingen automat justering till handbromsen.

Sök