2461
Sök

Hjälp min Golf II cl 1.8 har börjat dricka som en V8

Sjuksköterska, psykiatri
149 Inlägg
13 juni 2007
Trådstartare
#1
Hej, skulle gärna vilja höra era tankar kring vad som kan ha blivit fel på min käre golf. Från att ha dragit 0.65 liter/milen på långkörning har den nu börjat dricka 0.95 långkörning och 1.2 blandad körning. Bilen går däremot som tidigare, inget hackande, inget ökat acc eller minskat...däremot luktar det lite bensin i kupén i början av körning när man tar på fläkten.

Vad som har gjorts med den:

*Bytte kamrem för 1 månad sedan men jag tror att den hade börjat dricka mer soppa redan innan dess - men koll av ifall den hamnat en kugge fel skall göras.
*Tändkablarna skall bytas.
*Det sitter ett slutet JR-sportfilter i luftburken sedan ett halvår tillbaka. Dags att tvätta och olja in? ser dock inte skitigt ut.
*Tändstiften är fräscha

Ja det är typ de förslagen jag har på åtgärder, hjälp. vad har ni för förslag på saker att kolla upp?

"Allt levande föds utan orsak, vidmakthålls av svaghet och dör utav en tillfällighet"

volvoraggare
4 776 Inlägg
13 juni 2007
#2
skulle kunna vara en liten läcka på en slang

en hårdrockande volvoraggare som älskar tjejer

Sjuksköterska, psykiatri
149 Inlägg
14 juni 2007
Trådstartare
#3
Det är sant, en bra möjlighet på en gammal golf. Finns inget bra sätt att felsöka utan att följa slangen ifrån bränslepumpen och frammåt o leta efter där det isf skulle vara blött?

Men jag har inte sett ngra fläckar när bilen stått still parkerad å andra sidan...

"Allt levande föds utan orsak, vidmakthålls av svaghet och dör utav en tillfällighet"

volvoraggare
4 776 Inlägg
14 juni 2007
#4
da_eddah skrev:
Det är sant, en bra möjlighet på en gammal golf. Finns inget bra sätt att felsöka utan att följa slangen ifrån bränslepumpen och frammåt o leta efter där det isf skulle vara blött?

Men jag har inte sett ngra fläckar när bilen stått still parkerad å andra sidan...

prova med att kolla då den står på tomgång

en hårdrockande volvoraggare som älskar tjejer

5 Inlägg
14 juni 2007
#5
Har du provat att nollställa datorn.

Sjuksköterska, psykiatri
149 Inlägg
14 juni 2007
Trådstartare
#6
Dator? Vad tror du vi pratar om för bil här egentligen smile Jag har en trippelräknare där man trycker in en hård knapp och då blir de rullande siffrorna på 0 smile

"Allt levande föds utan orsak, vidmakthålls av svaghet och dör utav en tillfällighet"

5 Inlägg
14 juni 2007
#7
Fanns en data box redan från 1986. Sitter framför vindrutan på förarsidan. För att nollställa gör så här. Ta av pluskabel på batteriet vrid startnyckeln till startläge håll nyckeln där i 2 min då resetar du databoxen . ps har haft en golf  jag oxå ds smile

26 Inlägg
14 juni 2007
#8
kan vara motorstyrdonet eller gasspjällspotentiometern.
om det är en hybrid alltså en med motorbetäckning RP


5 Inlägg
14 juni 2007
#9
På dina bilder på bilen så ser det ut att du har en monojet förgasare (insprutning)så testa du batterikabel fungerar kanske kan va värt ett fösök

Sjuksköterska, psykiatri
149 Inlägg
14 juni 2007
Trådstartare
#10
Jättebra tips och ambitiöst att du orkade gå in o kolla bilderna. Finns det ngt som bli dåligt av att göra det? Ngn risk alls?

"Allt levande föds utan orsak, vidmakthålls av svaghet och dör utav en tillfällighet"

Sjuksköterska, psykiatri
149 Inlägg
14 juni 2007
Trådstartare
#11
sexbomba skrev:
kan vara motorstyrdonet eller gasspjällspotentiometern.
om det är en hybrid alltså en med motorbetäckning RP

Jo, det är en RP-motor. Hur tar man reda på ifall det är dessa saker då?

"Allt levande föds utan orsak, vidmakthålls av svaghet och dör utav en tillfällighet"

26 Inlägg
14 juni 2007
#12
åker in på en verkastad ex VAG och frågar snällt om dom kan kolla blinkkoderna "felkoder"och ger dom lite fikabröd....
brukar inte vara omöjliga...
i värsta fall kan det vara hela spruthuvudet du behöver byta nytt är inte ens att tänka på..
hade samma fel på min golf förut att den drog mycket men den gick dåligt på tomgång då.. på min var det motorstyrdonet..


5 Inlägg
14 juni 2007
#13
ofarligt händer nada boxen återgår till fabriksinställningen

5 Inlägg
14 juni 2007
#14
Det kan oxå bero på rost runt boxen då får du jorda med en skruv + kabel rätt i boxhållaren till en bra jord lyft på plastbiten högst upp till höger i motorrummet ovanför huv tätningen där sitter boxen lycka till

Sjuksköterska, psykiatri
149 Inlägg
15 juni 2007
Trådstartare
#15
Tack för alla tips allihopa! Nu börjar "trial n error" - alternativt skroten o köper en bil med hästkrafter motsvarande soppaförbrukningen smile

"Allt levande föds utan orsak, vidmakthålls av svaghet och dör utav en tillfällighet"


Sök