2443
Sök

Spolarvätske pump godkänd besiktning?

97 Inlägg
14 juni 2007
Trådstartare
Hejsan,

Pumpen till spolarvätskan till vindrutetorkarna har dött. Bytte då slang med den pump som är till framlyktorna. Funktionen fungerar nu och spolningen fungerar när man kör på halvljus och spolarmunstyckena är rätt inställda. Det enda som är är väll att det är lite högre tryck än innan.

Är detta godkänt på besiktningen eller anmärker dom på det? Vad tror ni? tongue

Dagdrömmare
2 836 Inlägg
14 juni 2007
Vet att på rutan är ett måste men ljus klarar sig utan...

Drop Shop
926 Inlägg
14 juni 2007
tror inte de bryr sig.
Min var paj, så jag tömde vätskan och sa att vätskan var slut helt enkelt.
Det släppte de igenom.

Så länge det spolar har de inget att säga till om smile

Kettunen
14 juni 2007
mellowd skrev:
tror inte de bryr sig.
Min var paj, så jag tömde vätskan och sa att vätskan var slut helt enkelt.
Det släppte de igenom.

Så länge det spolar har de inget att säga till om smile

Men det spolar ju inte om motorn är pajj.....

26 Inlägg
14 juni 2007
spola på rutan är ett måste på svensk bilprovning, lysena är skitsamma finns ju bilar som inte har nån spolning till lysen ens...

97 Inlägg
14 juni 2007
Trådstartare
Nej ja vet därför jag tog pumpen som var till framllyktorna (dom torkarna är ändå borta). För mig är det skitsamma men tänkte bara om bilprovningen anmärkte på en sån grejj, man lär alltså ha lyset på halvljus istället för varselljus som det är när man startar, och så är det lite högre tryck än förut då motorn som var till lyktorna sprutar lite hårdare för att skölja rent lyktorna. Men men funktionen finns ju, tycker ju inte att dom borde klaga på nått sånt... men beror väll kanske på vilken snubbe man hamnar hos

385 Inlägg
15 juni 2007
Tjena!
Tänkte bara låna tråden lite...
Motorn till vindrutespolningen fram har lagt av så jag bytte plats på slangarna och pluggade igen slangen till den bakre rutan... så för att kunna spola där fram får man trycka som om man skulle spola där bak, om ni fattar tongue
Undrar nu om man måste ha fungerande spolning på bakrutan vid besiktning??

// Mathias.

196 Inlägg
15 juni 2007
KG skrev:
Tjena!
Tänkte bara låna tråden lite...
Motorn till vindrutespolningen fram har lagt av så jag bytte plats på slangarna och pluggade igen slangen till den bakre rutan... så för att kunna spola där fram får man trycka som om man skulle spola där bak, om ni fattar tongue
Undrar nu om man måste ha fungerande spolning på bakrutan vid besiktning??

// Mathias.

Min bil gick igenom utan att det fungerade bak, hade stopp i slangen men pumpen gick. Dom sa dock ingenting om det alls. Tror inte ens att dom testade. För övrigt fungerar inte vinderutetorkaren bak alls och det sa dom inget om heller.

One life, Live it!

143 Inlägg
15 juni 2007
Inte alltid dom testar spolningen. Men det är ju inte bara för att jävlas med er de gör sitt jobb. Spolningen på rutan är ändå en säkerhets detalj som kan vara viktig i vissa lägen. Ang du som ställde frågan så är det ok att göra som du gjort. Du får ju tex även flytta tutan till en knapp på instrumentbrädan bara det är möjligt att styra från förarplatsen.
Senast redigerat av pulk (15 juni 2007)

Sök