3815
Sök

Får 3 tolvor plats? behöver lite snabb hjälp

172 Inlägg
16 juni 2007
Trådstartare
Som rubriken lyder... tongue

Får det plats 3st 12" basar i kofferten på en merca compakt?
sedan från -74
MvH Jimmy behöver lite snabba svar.
Senast redigerat av huckstar (25 juni 2007)

Beroende av billjud
151 Inlägg
16 juni 2007
Klart du kan få det att passa, men sen beror det på hur kräsen du är med ljudet.
Hur stora lådor kräver basarna ?
Sluten eller portad låda ?
Gemensam eller separata lådor ?

Som sagt, beror på hur pass bra du vill ha det.
/Wikberg

"Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet - Farbro Barbro"

1 813 Inlägg
16 juni 2007
klart dom får plats.. inga problem ju.. !! bara lägga in dom!!  lr du hade tänkt att kopla in dom oxå och bygga en låda kanske?? för skriv det isf i ditt inlägg för 3st 12" basar får du ju plats i framsättet med... !!

Åk före du så väntar jag på dig där..!

172 Inlägg
16 juni 2007
Trådstartare
Tänkte väl på att det är ju inte direkt stort utrymme i en 190 skuff, och med 3 tolvor i en bra installation  och gemensam låda så är det svårt att veta om det får plats.. tongue

Har beställt 3st audiotop wf12.4 och kom på att bilen är ju inte så värst stor, men ni  kanske vet nån som har byggt med 3st tolvor i sin merca?

MvH

1 813 Inlägg
16 juni 2007
bygg lådan som ett U om man säger så... så har du en bas i mitten och 2 på sidorna hoppas du förstår hur jag menar det e väl så du får bygga din låda isf..wink!!

Hewi
571 Inlägg
16 juni 2007
Har inte 190E tanken bakom ryggstödet på baksätet?

"Sound by Hewi"
Mitt projekt

1 813 Inlägg
16 juni 2007
jo det tror jag dom har.. har inte dom flesta gamla modellerna det?

172 Inlägg
16 juni 2007
Trådstartare
Okay, det lät som en bra och snygg låda.. smile

Jopp tanken sitter bakom ryggstödet, men det är bara att kapa i hatthyllan och porta å greja

1 631 Inlägg
16 juni 2007
huckstar skrev:
Okay, det lät som en bra och snygg låda.. smile

Jopp tanken sitter bakom ryggstödet, men det är bara att kapa i hatthyllan och porta å greja

Inte bara va...? Det är en hyfsat bärande del av karossen. Hål för att släppa upp ljudet är inte en jättebra lösning hur som helst.

Bandpass är väl det bästa alternativet men det är extremt viktigt att lådan är korrekt uträknad.

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX
Tävla i bilstereo? Besök Svenska Bilstereoförbundet för info.

Proljece?
1 464 Inlägg
16 juni 2007
Alltså varför kör du inte fram hederliga tumstocken mäter 12x2.53 eller nått och sen kollar du på mds.se efter lådmåtten och sedan kör du på och mäter igen och sen bygger du satan och hoppas på att du har räknat rätt ? Som alla andra får göra!!!

Volvo duger till å plocka potatis och skörda med.
Ta bort parabolen på skuffen om du vill slippa alla fåglar!

1 112 Inlägg
16 juni 2007
jepp ! typ som lådan i min audi fast mer tilltagen storlek

"Riktiga bilar drar 1,5l milen"

172 Inlägg
17 juni 2007
Trådstartare
haxer skrev:
Alltså varför kör du inte fram hederliga tumstocken mäter 12x2.53 eller nått och sen kollar du på mds.se efter lådmåtten och sedan kör du på och mäter igen och sen bygger du satan och hoppas på att du har räknat rätt ? Som alla andra får göra!!!

Mjo men hitta inte tum stocken idag, och dels kör ja inte med mds, utan med audiotop  och ground zero.. så tänkte att man kanske kan få  lite hjälp här, då man inte är så jävla haj på det här med billjud....

MvH Jimmy

125 Inlägg
17 juni 2007
3 tolvor får alldrig plats om man inte bygger en böjd låda, men varför just 3? räcker det inte med 2? sen är 190in värdelös att bygga ljud i, men det går.. om man har tålamod... kupen är hyffsat tät.. har en själv

egen företagare
630 Inlägg
17 juni 2007
mitt råd bygg bandpass lådor, lite tråkigare och lite jobbigare, men du kommer få in mycket mer bas i bilen.
tank på att hatt hyllan är gjord av metall så det är inte bara att plocka bort direkt...

306 Inlägg
17 juni 2007
På 190 så är ju nästan hela bilen en bärande del. Fram rutan är ju tillochmed bärande.

Så kapa upp i hatthullan är nog ingen bra iden

En motor utan överladdning suger.
www.madracing.se

Hewi
571 Inlägg
17 juni 2007
Ja skit i den 3.e basen , kör du 2st 12:or i bandpass med ordentligt steg kommer det räcka för att skada din hörsel allvarligt så du behöver inte 3st , iofs lär det bli x-antal rör som måste upp igenom hatthyllan så litet kapande lär det ändå bli men du kan ju förstärka upp sedan med ett par fyrkantsrör el likn.
Senast redigerat av pwilhelm (17 juni 2007)

"Sound by Hewi"
Mitt projekt

105 Inlägg
17 juni 2007
klart du ska bygga band pass  jag byggde i min har dock inte lagt ut bilder på de än   men det låter underbart...    om du vill så har jag ett litet data prog för att beräkna lådans volym och storlekar på basportarna...

Aldrig har vi varit så kära, Länge leve det militära.

172 Inlägg
17 juni 2007
Trådstartare
Okay, men har ju beställt basarna för några dagar sen, så det kommer 3st. tongue menmen...

Och med kapningen så är det bara att dra vinkel slipen, och såga ut några hål för portarna.. det lär nog hålla.

Okey, ja high octane det hade vart bra=) vart kan man få tag i det programmet?

1 631 Inlägg
18 juni 2007
Det krävs kunskap och erfarenhet förutom ett dataprogram för att räkna ut hur stora lådor och portar som passar.

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX
Tävla i bilstereo? Besök Svenska Bilstereoförbundet för info.

172 Inlägg
18 juni 2007
Trådstartare
gurenius skrev:
Det krävs kunskap och erfarenhet förutom ett dataprogram för att räkna ut hur stora lådor och portar som passar.

Okay, det har jag garanterat inte... roll

Sök