Ordningen var väl såhär om man bortser från den gamla karossen:
D16z5 dohc non vtec 124hk (D16a8/a9 i modeller på kontinenten, även många Rover)
D16a6 sohc non vtec 107 hk (heter även D16z2 har jag för mig)
B16a1 150hk vtec.
Kan vara intressant att veta att D16z5 har högre effekt hela vägen upp till 6000rpm drygt. Med ett bra 4-2-1 rör och bra filter plus rejält framställd tändning kan man räkna med 140-150hk minst med ett betydligt roligare vrid. Mer än så är dyrt.
B16a1 finns det emellertid 3000miljarder fler grejer till och 180hk är fullt möjligt, mer eller mindre en omöjlighet i en D16z5 som är ganska udda och inte såldes i USA.
B16a1 är modernare och snålare men säkert hårdare körd.
Senast redigerat av caromania (21 juli 2012)
When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.