3474
Sök

Crx Fråga

1 364 Inlägg
16 juni 2007
Trådstartare
#1
Hej alla jag har en fråga om honda crx 88-90 års modelen tror jag det är den vanliga tongue
vad finns det för olika motorer i dessa bilar vet att det finns  vtec motorn då som har 150hk. dom flesta andra crxer skriver att dom har 125hk. sen e de så att jag är intreserrad av att köpa en crx men när jag sökte på nr plåten så står det att den hade 107hk? finns de står även att det var 1.6i  16v så till frågan vad finns det för olika motorer i crx?


mickenyman.se
687 Inlägg
16 juni 2007
#3
Calibra_16 skrev:
Hej alla jag har en fråga om honda crx 88-90 års modelen tror jag det är den vanliga tongue
vad finns det för olika motorer i dessa bilar vet att det finns  vtec motorn då som har 150hk. dom flesta andra crxer skriver att dom har 125hk. sen e de så att jag är intreserrad av att köpa en crx men när jag sökte på nr plåten så står det att den hade 107hk? finns de står även att det var 1.6i  16v så till frågan vad finns det för olika motorer i crx?

Ja du ja är inte så bra på de här men de finns iaf 150 hk heter nog b16a1 sen finns de b16a2 dom har nog 160.. sen finns de massa typ den som ja har heter d16z5, den serien finns me vtech den heter d16z6.. men de finns massa olika namn på honda motorer.. om ja skulle köpa en ny crx eller någe så vill ja ha b16a2 motorn iaf


190 Inlägg
16 juni 2007
#4
88-89  124hk eller 107hk båda 16 ventiler men den ena har dubbla kamaxlar

90-91 124hk eller 150hk dubbla kammar men den ena med vtec

92-   från 107hk upp till 160 hk fast då heter modellen Del sol och är en hårfrisörskebil hmm tongue

There´s a very fine line between a hobby and mental illness

124 Inlägg
21 juli 2012
#5
CRX
Starkaste motorn som rullade från fabrik är 150 hästarn B16a1
Sen har CRX Del solen rullat ut med B16a2 från fabrik.

Det är inte vanligt att en CRX har B16A2 motor, bytad isf.


Forummoderator
9 299 Inlägg
21 juli 2012
#6
Ordningen var väl såhär om man bortser från den gamla karossen:
D16z5 dohc non vtec 124hk (D16a8/a9 i modeller på kontinenten, även många Rover)
D16a6 sohc non vtec 107 hk (heter även D16z2 har jag för mig)
B16a1 150hk vtec.

Kan vara intressant att veta att D16z5 har högre effekt hela vägen upp till 6000rpm drygt. Med ett bra 4-2-1 rör och bra filter plus rejält framställd tändning kan man räkna med 140-150hk minst med ett betydligt roligare vrid. Mer än så är dyrt.

B16a1 finns det emellertid 3000miljarder fler grejer till och 180hk är fullt möjligt, mer eller mindre en omöjlighet i en D16z5 som är ganska udda och inte såldes i USA.

B16a1 är modernare och snålare men säkert hårdare körd.
Senast redigerat av caromania (21 juli 2012)

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.


Sök