Straff med etanol i tanken?

760_tic Lastbilsmekaniker
17 juni 2007 · 35 Inlägg

E de nån som vet om man får och i så fall vilket straff man får om man blir påkommen med etanol i tanken???

Mäki Långsam Perfektionist
17 juni 2007 · 4 800 Inlägg

760_tic skrev:
E de nån som vet om man får och i så fall vilket straff man får om man blir påkommen med etanol i tanken???

Det är väl inte straff på det? Eller?

Audiot som råkat ut för Subarusjukan
760_tic Lastbilsmekaniker
17 juni 2007 · 35 Inlägg

Man har ju bytt drivmedel i bilen de e la olagligt???

decib3L Körv
17 juni 2007 · 3 535 Inlägg

finns ju hur många som helst som gör det :S Och hela jävla samhället säger ju typ att man skall göra det. Så inte tror jag det är allvarligt.

Truckdriving Man
båge montör och hobby mekaniker
17 juni 2007 · 2 672 Inlägg

själv blandar jag, men har inte hört att man ska kunna få nåt straff för det, men ja undviker att ställa mig å tanka när polisen står där me smile

Jonas Båge
mk1.se gtiklubben.nu
Live the life you love, RIDE ON.
Volkswagen Golf GTD "Smokey Joe" (1990)
Volkswagen Caddy 1,8 16v mk1 "Lilla Blå" (1990)
MarcusL #2573
17 juni 2007 · 1 489 Inlägg

Ska vara väldigt bra poliser som kan se igenom din tank och veta att det är E85 i den wink

• Även den starka måste ta i när han skiter
760_tic Lastbilsmekaniker
17 juni 2007 · 35 Inlägg

MarcusL skrev:
Ska vara väldigt bra poliser som kan se igenom din tank och veta att det är E85 i den wink

Aa men de luktar ju typ rönsaker eller nåt om avgaserna...

Men man e ju miljövänlig så de borde ju inte va så allvarligt :S

Darkie dARKiE
17 juni 2007 · 5 031 Inlägg

Så vadå man kan tanka etanol i vilken bil som helst fast att den ska ha 95/98 annars? och kan man blanda dem ihop? blir bilen piggare med etanol? högre oktan? inte så bra på detta ämnet, men vet ialf att vpower inte gjorde en enda jävla skillnad.. dock gjorde 98 oktan det från 95 big_smile

MITT BMW 328i E36 PROJEKT Just nu, SÅLD..
MITT BMW 525i E39 PROJEKT Just nu, väntan på M5-optiken... Fälgarna monterade
760_tic Lastbilsmekaniker
17 juni 2007 · 35 Inlägg

Darkie skrev:
Så vadå man kan tanka etanol i vilken bil som helst fast att den ska ha 95/98 annars? och kan man blanda dem ihop? blir bilen piggare med etanol? högre oktan? inte så bra på detta ämnet, men vet ialf att vpower inte gjorde en enda jävla skillnad.. dock gjorde 98 oktan det från 95 big_smile

Japps man får högre oktantal på bränslet... man kan ha mkt högre laddtryck utan att den spikar

Jetta_Mk1
17 juni 2007 · 58 Inlägg

Darkie skrev:
Så vadå man kan tanka etanol i vilken bil som helst fast att den ska ha 95/98 annars? och kan man blanda dem ihop? blir bilen piggare med etanol? högre oktan? inte så bra på detta ämnet, men vet ialf att vpower inte gjorde en enda jävla skillnad.. dock gjorde 98 oktan det från 95 big_smile

det gör ingen skilland o blanda i etanol om man inte gör något. men om man har en turbo bil som spikar kan man blanda i etanol i tanken efter som det har ett oktan tal på 104 och då färsvinnet spikningarana.

twin_cam Smålänning
17 juni 2007 · 7 877 Inlägg

Tveksam till om det kan bli nåt straff överhuvudtaget... Dom kan ju inte bevisa att det är du som tankat i det för det första om dom inte tar dig på bar gärning, och för det andra så är det ju tillåtet med frostskydd i tanken... Frostskydd = K-sprit = Etanol. tongue

Tror dessutom inte att dom hade gått fram till någon på en mack och sagt "Hördu, du får inte tanka detta, det är olagligt"

Man kan inte säga att det inte gör nåt... Det är så olika mellan bilar. En gammal 240 gör det knappt någon skillnad, men i en ferrari så gör det det... Eller i en turbobil med knacksensor...

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
Darkie dARKiE
17 juni 2007 · 5 031 Inlägg

ah där ser man, man lär sig något nytt varje dag : >

MITT BMW 328i E36 PROJEKT Just nu, SÅLD..
MITT BMW 525i E39 PROJEKT Just nu, väntan på M5-optiken... Fälgarna monterade
boston3 pensionär
17 juni 2007 · 31 Inlägg

twin_cam skrev:
Tveksam till om det kan bli nåt straff överhuvudtaget... Dom kan ju inte bevisa att det är du som tankat i det för det första om dom inte tar dig på bar gärning
..

Så allt som nån annan har gjort e lagligt eller? Dumspån!!om jag spinner slut på dina däck tex-och polisen tar dig så e de väl DU som får böter för att DU åker runt på slitna däck eller hur,inte kan du väl skylla på mig och på sätt slippa böter!!Man e alltid skyldig som förare till bilen att kolla så den e laglig innan du kör!!!!Vad gäller etanol så e de olagligt att köra på i en bil nyare än 1975(inga avgaskrav mm) MEN du får inga böter för det,så man kan lugnt tanka E85 o köra. Kör själv Vw caddy o kadett C på etanol(kadetten e konverterad caddyn orginal) funkar bra men inte får man nå mer effekt på en vanlig bensinbil inte-men de blir ju billigare.lollollol

tecman
17 juni 2007 · 1 741 Inlägg

men om man åker på flygande besikting kan man väl få fina böter med tanke på att dom lär klassa den som etanolkonverterad och att bilen inte är rätt reggad.

d.v.s du bör kunna få omregistrering på din bil...

men det är ju bara vad jag tycker hur det bör vara om man tänker på hur andra reglerna är här i sverige.. (inte en aning om det är så.. tankar etanol i andrabilen)

When it feels like you have full control!
You are not driving fast enough!

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=69250 <-- Min projekttråd.
Germax
17 juni 2007 · 12 086 Inlägg

Det är iaf olagligt, sen om de är straff på de vet jag inte.. men de borde de ju va så att säga! smile

Min ford går ju med turbo nu, utan katalysator och på etanol! smile De kan nog bli dyrt =P

twin_cam Smålänning
17 juni 2007 · 7 877 Inlägg

boston3 skrev:

twin_cam skrev:
Tveksam till om det kan bli nåt straff överhuvudtaget... Dom kan ju inte bevisa att det är du som tankat i det för det första om dom inte tar dig på bar gärning
..

Så allt som nån annan har gjort e lagligt eller? Dumspån!!om jag spinner slut på dina däck tex-och polisen tar dig så e de väl DU som får böter för att DU åker runt på slitna däck eller hur,inte kan du väl skylla på mig och på sätt slippa böter!!Man e alltid skyldig som förare till bilen att kolla så den e laglig innan du kör!!!!Vad gäller etanol så e de olagligt att köra på i en bil nyare än 1975(inga avgaskrav mm) MEN du får inga böter för det,så man kan lugnt tanka E85 o köra. Kör själv Vw caddy o kadett C på etanol(kadetten e konverterad caddyn orginal) funkar bra men inte får man nå mer effekt på en vanlig bensinbil inte-men de blir ju billigare.lollollol

Nej, naturligvis är det inte lagligt. Tänkte ändrat det till att dom måste bevisa att det bara är etanol i tanken, och att det är macketanol. Bara för att det lät så dumt. Glömde bara att ändra det... Det är ju som bekant lagligt med frostskydd.

Jasså, du har koverterat, exakt vad gjorde du? Jag vet hur man gör i teorin, men har aldrig provat praktiskt, men skulle vara kul att testa.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
volvo240tic Egen företagare & Flockare
18 juni 2007 · 314 Inlägg

Kör till och från med Etanol i min 240 Turbo:D

Volvo 240 turbo 4 life
Chrom Kapten Långsam
18 juni 2007 · 185 Inlägg

Bränsleförbrukningen blir högre beroende på hur stor del etanol man har i bilen. Skulle aldrig tanka etanol i min bil men det funkar i de allra flesta bilar om man känner att man vill testa, vissa fungerar utmärkt med en 50/50 blandning av bensin/etanol. Vanligast är väl typ 70 bensin / 30 etanol.

Om ni börjar med detta, tänk på att aldrig besiktiga bilen med en viss del etanol i tanken, det kan fucka upp avgasvärdena totalt.

Just ja, om man åker runt och nojjar över att polisen ska få reda på att man kör med etanol i tanken, ja då har man det ganska bra förspänt om det är det värsta som kan hända en, chansen är i princip noll och ingenting.

Senast redigerat av Chrom (18 juni 2007)

Murvald Knegare
19 juni 2007 · 718 Inlägg

Låt oss säga att jag hiver i 30L etanol och 50L bensin i min Audi 100, 1.8E från 88..

HUr skulle följde bli?
Lägre/högre bränsleförbrukning, billigare/dyrare i drift, miljövänligare, piggare/slöare?
Någon som vet på ett ungefär?smile

William 2009-02-20
Garic
19 juni 2007 · 539 Inlägg

Murvald skrev:
Låt oss säga att jag hiver i 30L etanol och 50L bensin i min Audi 100, 1.8E från 88..

HUr skulle följde bli?
Lägre/högre bränsleförbrukning, billigare/dyrare i drift, miljövänligare, piggare/slöare?
Någon som vet på ett ungefär?smile

låter intressant! vill också ha svar på det smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang