högre däcktryck i däck med låg profil?

Iceer
18 juni 2007 · 44 Inlägg

ska man ha högre tryck i däcken om man har låg profil?

225/40 - 18" har jag och de var mycket mer tryck i däcken än vad som rekomenderas i bilen, så jag antar att den rekomendationen gäller för orginaldimensioner?

Audi A4 1.8TS "ådin" (2000)
eastmotorsport -sommar ska de va....
18 juni 2007 · 4 524 Inlägg

Har bra hjälp från "min" gummiverksatd med tips och så. På BMW;n har jag 3,5 kg i mina 18" hjul och på Golfen med lättare bil och lite smalare 18-tummare har jag 3 kilo.  Har inga bekymmer med felaktigt däckslitage så jag rekommenderar mycket luft även i dina hjul.
Skulle nog  pumpa i 3,0-3,2  eller något sånt

Iceer skrev:
ska man ha högre tryck i däcken om man har låg profil?

225/40 - 18" har jag och de var mycket mer tryck i däcken än vad som rekomenderas i bilen, så jag antar att den rekomendationen gäller för orginaldimensioner?

Tack till alla som följer och tittar i våra projekttrådar .
Audikrille
18 juni 2007 · 324 Inlägg

Lånar tråden lite.

Jag har 185/65-13 som jag tycker att dom slits lite på mitten. Jag har ca 2.7 bar. Säkert mer än det ska vara. Men jag tycker ändå inte att det borde slitas så.

Fiesta XR2 1.6 -87
Focus HGV -99
eastmotorsport -sommar ska de va....
18 juni 2007 · 4 524 Inlägg

Det är på tok för mycket i dom hjulen och så lätt bil. Inte konstigt att dom slits på mitten.
Kolla med däckfirma men jag tror att du ska ha runt 1,8-2,0 i dom hjulen

Audikrille skrev:
Lånar tråden lite.

Jag har 185/65-13 som jag tycker att dom slits lite på mitten. Jag har ca 2.7 bar. Säkert mer än det ska vara. Men jag tycker ändå inte att det borde slitas så.

Tack till alla som följer och tittar i våra projekttrådar .
Audikrille
18 juni 2007 · 324 Inlägg

men dom är ju ganska breda. men jag ska kolla det.

Fiesta XR2 1.6 -87
Focus HGV -99
LordGlassboet Glassbåtsingengör
18 juni 2007 · 207 Inlägg

Lånar lite jag med då wink

195/50-15 på golfen, vad tror du?

Signaturtext kan du vara själv!
ShadowD Sensation
18 juni 2007 · 74 Inlägg

lånar väl jag lite med dåtongue

215/40 -17 på golfen, va tror du om de?

Race in a jap car is like the Special Olympics..... even if you win, you're still retarded
Nattugglan Idiot..
18 juni 2007 · 285 Inlägg

Fick ett tips från en lärare på körskolan om att man ska ha för mycket luft i däcken..
Miljövänligare och bilen får inte jobba lika mycket enligt han.
Fast komforten kan bli lite sämre

Masterworks
18 juni 2007 ·

Mitt första inlägg här!

Tips! Fyll däcken med Nitrogen så får ni lägre temp
i dom = drar mindre soppa och lägre däckslitage! wink

Pumbiiz
18 juni 2007 · 14 Inlägg

ett 40 profils hjul ska i regel ligga runt 2.9kg och går du ner på 35 som ja har runt 3.1 3.2
ett vanligt standardhul ej lågprofil ska ligga mellan 2.2 och 2.5

Saab 9-5 1,9 tid "dieseldoris" (2010)
BMW 530d (2003)
jansson200 Mr. Tuning e handel
18 juni 2007 · 75 Inlägg

Kör du riktigt hårt som jag skulle jag rekomendera 3,5. Men tänk på att vid varma dagaer och hårs körning så ökar trycket lätt ett kilo

Randau
18 juni 2007 · 22 Inlägg

Man ska öka trycket om man har lågprofil, men man ska ju inte öka allt för mycket.
Om man har för mycket luft i ett lågprofil så slits det på kanterna.
Så det är ganska lätt att hålla koll.

eastmotorsport -sommar ska de va....
19 juni 2007 · 4 524 Inlägg

Nitrogen sänker inte tempen i däcken , det är bara till för atttäppa till små porer i fälg/däck så att luften inte läcker ut. Har testat nitrogen i racing och trycker dtiger lika mycket med det i däcken som med vanlig luft.

Masterworks skrev:
Mitt första inlägg här!

Tips! Fyll däcken med Nitrogen så får ni lägre temp
i dom = drar mindre soppa och lägre däckslitage! wink

Tack till alla som följer och tittar i våra projekttrådar .
Masterworks
19 juni 2007 ·

Masterworks skrev:
Mitt första inlägg här!

Tips! Fyll däcken med Nitrogen så får ni lägre temp
i dom = drar mindre soppa och lägre däckslitage! wink

eastmotorsport skrev:
Nitrogen sänker inte tempen i däcken , det är bara till för atttäppa till små porer i fälg/däck så att luften inte läcker ut. Har testat nitrogen i racing och trycker dtiger lika mycket med det i däcken som med vanlig luft.

Det var märkligt, jag säljer och servar sådan utrustning och det
är just det att tempen och trycket blir stabilare som är poängen!

Om ditt tryck stiger i racingbilen så kan det vara så att du inte har tillräckligt
med Nitrogen eller för lågt däckstryck?

Du kan läsa på lite här om du vill veta mer:
http://www.getnitrogen.org/why/index.php

//Patrik

eastmotorsport -sommar ska de va....
19 juni 2007 · 4 524 Inlägg

Vi fyllde helt nya däck , hade alltså aldrig varit annat än nitrogen i dessa.
De betedde sig exakt likadant som vanlig luft. Nitrogen är enkelt förklarat  samma som luft men med större molekyler som alltså ska förbättre tätheten , värmen klarar dom inte av att hantera på bättre sätt än vanlig luft.

Masterworks skrev:

Masterworks skrev:
Mitt första inlägg här!

Tips! Fyll däcken med Nitrogen så får ni lägre temp
i dom = drar mindre soppa och lägre däckslitage! wink

eastmotorsport skrev:
Nitrogen sänker inte tempen i däcken , det är bara till för atttäppa till små porer i fälg/däck så att luften inte läcker ut. Har testat nitrogen i racing och trycker dtiger lika mycket med det i däcken som med vanlig luft.

Det var märkligt, jag säljer och servar sådan utrustning och det
är just det att tempen och trycket blir stabilare som är poängen!

Om ditt tryck stiger i racingbilen så kan det vara så att du inte har tillräckligt
med Nitrogen eller för lågt däckstryck?

Du kan läsa på lite här om du vill veta mer:
http://www.getnitrogen.org/why/index.php

//Patrik

Tack till alla som följer och tittar i våra projekttrådar .
Thullen
19 juni 2007 · 1 653 Inlägg

att däcken slits i m,itten är inte nödvändigtvis för högt däcktryck! det kan vara tvärt om, för lite!

Med för lite luft blir däcken "sladdrigare" och expanderar på mitten när du kör fort, då slits mitten mer. visar sig messt på bredare lågprofildäck

enligt "min" däckverkstad och jag tror på honnom!

Nissan R32 Skyline
Projekttråd: Thullen - Skyline R32 GTS-T
Masterworks
19 juni 2007 ·

eastmotorsport skrev:
Vi fyllde helt nya däck , hade alltså aldrig varit annat än nitrogen i dessa.
De betedde sig exakt likadant som vanlig luft. Nitrogen är enkelt förklarat  samma som luft men med större molekyler som alltså ska förbättre tätheten , värmen klarar dom inte av att hantera på bättre sätt än vanlig luft.

Masterworks skrev:

Masterworks skrev:
Mitt första inlägg här!

Tips! Fyll däcken med Nitrogen så får ni lägre temp
i dom = drar mindre soppa och lägre däckslitage! wink

eastmotorsport skrev:
Nitrogen sänker inte tempen i däcken , det är bara till för atttäppa till små porer i fälg/däck så att luften inte läcker ut. Har testat nitrogen i racing och trycker dtiger lika mycket med det i däcken som med vanlig luft.

Det var märkligt, jag säljer och servar sådan utrustning och det
är just det att tempen och trycket blir stabilare som är poängen!

Om ditt tryck stiger i racingbilen så kan det vara så att du inte har tillräckligt
med Nitrogen eller för lågt däckstryck?

Du kan läsa på lite här om du vill veta mer:
http://www.getnitrogen.org/why/index.php

//Patrik

Läs innan du postar! wink

BTW var det friska filter i Nitropumpen?

Senast redigerat av Masterworks (19 juni 2007)

eastmotorsport -sommar ska de va....
19 juni 2007 · 4 524 Inlägg

Jodå ,jag läser innan jag postar :-))
Det framgår ju av länken du bifogade att det är tätheten som blir bättre ,precis som jag skrev. Se även illustrationerna i högra kanten då länken öppnas.
Pumpen är nyinstallerad och information om nitrogen har jag hämtat av en lärare vid universitetet i Uppsala.
På de däck jag testade det på steg lufttrycket med 22-25% vilket är mycket i dessa sammanhang.

Masterworks skrev:

eastmotorsport skrev:
Vi fyllde helt nya däck , hade alltså aldrig varit annat än nitrogen i dessa.
De betedde sig exakt likadant som vanlig luft. Nitrogen är enkelt förklarat  samma som luft men med större molekyler som alltså ska förbättre tätheten , värmen klarar dom inte av att hantera på bättre sätt än vanlig luft.

Masterworks skrev:

Masterworks skrev:
Mitt första inlägg här!

Tips! Fyll däcken med Nitrogen så får ni lägre temp
i dom = drar mindre soppa och lägre däckslitage! wink

Det var märkligt, jag säljer och servar sådan utrustning och det
är just det att tempen och trycket blir stabilare som är poängen!

Om ditt tryck stiger i racingbilen så kan det vara så att du inte har tillräckligt
med Nitrogen eller för lågt däckstryck?

Du kan läsa på lite här om du vill veta mer:
http://www.getnitrogen.org/why/index.php

//Patrik

Läs innan du postar! wink

BTW var det friska filter i Nitropumpen?

Tack till alla som följer och tittar i våra projekttrådar .
Masterworks
19 juni 2007 ·

eastmotorsport skrev:
Jodå ,jag läser innan jag postar :-))
Det framgår ju av länken du bifogade att det är tätheten som blir bättre ,precis som jag skrev. Se även illustrationerna i högra kanten då länken öppnas.
Pumpen är nyinstallerad och information om nitrogen har jag hämtat av en lärare vid universitetet i Uppsala.
På de däck jag testade det på steg lufttrycket med 22-25% vilket är mycket i dessa sammanhang.

Masterworks skrev:

eastmotorsport skrev:
Vi fyllde helt nya däck , hade alltså aldrig varit annat än nitrogen i dessa.
De betedde sig exakt likadant som vanlig luft. Nitrogen är enkelt förklarat  samma som luft men med större molekyler som alltså ska förbättre tätheten , värmen klarar dom inte av att hantera på bättre sätt än vanlig luft.


Läs innan du postar! wink

BTW var det friska filter i Nitropumpen?

Har du en 22 - 25% ökning med vanlig luft oxå???

Vad är det för typ av racing du sysslar med?

eastmotorsport -sommar ska de va....
19 juni 2007 · 4 524 Inlägg

Japp , har samma effekt med vanlig luft. Testade dett på vår ICC kart under en träning .(Det är ej tillåtet att använda det under tävling)

Masterworks skrev:

eastmotorsport skrev:
Jodå ,jag läser innan jag postar :-))
Det framgår ju av länken du bifogade att det är tätheten som blir bättre ,precis som jag skrev. Se även illustrationerna i högra kanten då länken öppnas.
Pumpen är nyinstallerad och information om nitrogen har jag hämtat av en lärare vid universitetet i Uppsala.
På de däck jag testade det på steg lufttrycket med 22-25% vilket är mycket i dessa sammanhang.

Masterworks skrev:

Läs innan du postar! wink

BTW var det friska filter i Nitropumpen?

Har du en 22 - 25% ökning med vanlig luft oxå???

Vad är det för typ av racing du sysslar med?

Tack till alla som följer och tittar i våra projekttrådar .
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang