ska man ha högre tryck i däcken om man har låg profil?
225/40 - 18" har jag och de var mycket mer tryck i däcken än vad som rekomenderas i bilen, så jag antar att den rekomendationen gäller för orginaldimensioner?
Har bra hjälp från "min" gummiverksatd med tips och så. På BMW;n har jag 3,5 kg i mina 18" hjul och på Golfen med lättare bil och lite smalare 18-tummare har jag 3 kilo. Har inga bekymmer med felaktigt däckslitage så jag rekommenderar mycket luft även i dina hjul. Skulle nog pumpa i 3,0-3,2 eller något sånt
Iceer skrev:
ska man ha högre tryck i däcken om man har låg profil?
225/40 - 18" har jag och de var mycket mer tryck i däcken än vad som rekomenderas i bilen, så jag antar att den rekomendationen gäller för orginaldimensioner?
Tack till alla som följer och tittar i våra projekttrådar .
Jag har 185/65-13 som jag tycker att dom slits lite på mitten. Jag har ca 2.7 bar. Säkert mer än det ska vara. Men jag tycker ändå inte att det borde slitas så.
Det är på tok för mycket i dom hjulen och så lätt bil. Inte konstigt att dom slits på mitten. Kolla med däckfirma men jag tror att du ska ha runt 1,8-2,0 i dom hjulen
Audikrille skrev:
Lånar tråden lite.
Jag har 185/65-13 som jag tycker att dom slits lite på mitten. Jag har ca 2.7 bar. Säkert mer än det ska vara. Men jag tycker ändå inte att det borde slitas så.
Tack till alla som följer och tittar i våra projekttrådar .
Fick ett tips från en lärare på körskolan om att man ska ha för mycket luft i däcken.. Miljövänligare och bilen får inte jobba lika mycket enligt han. Fast komforten kan bli lite sämre
ett 40 profils hjul ska i regel ligga runt 2.9kg och går du ner på 35 som ja har runt 3.1 3.2 ett vanligt standardhul ej lågprofil ska ligga mellan 2.2 och 2.5
Man ska öka trycket om man har lågprofil, men man ska ju inte öka allt för mycket. Om man har för mycket luft i ett lågprofil så slits det på kanterna. Så det är ganska lätt att hålla koll.
Nitrogen sänker inte tempen i däcken , det är bara till för atttäppa till små porer i fälg/däck så att luften inte läcker ut. Har testat nitrogen i racing och trycker dtiger lika mycket med det i däcken som med vanlig luft.
Masterworks skrev:
Mitt första inlägg här!
Tips! Fyll däcken med Nitrogen så får ni lägre temp i dom = drar mindre soppa och lägre däckslitage!
Tack till alla som följer och tittar i våra projekttrådar .
Tips! Fyll däcken med Nitrogen så får ni lägre temp i dom = drar mindre soppa och lägre däckslitage!
eastmotorsport skrev:
Nitrogen sänker inte tempen i däcken , det är bara till för atttäppa till små porer i fälg/däck så att luften inte läcker ut. Har testat nitrogen i racing och trycker dtiger lika mycket med det i däcken som med vanlig luft.
Det var märkligt, jag säljer och servar sådan utrustning och det är just det att tempen och trycket blir stabilare som är poängen!
Om ditt tryck stiger i racingbilen så kan det vara så att du inte har tillräckligt med Nitrogen eller för lågt däckstryck?
Vi fyllde helt nya däck , hade alltså aldrig varit annat än nitrogen i dessa. De betedde sig exakt likadant som vanlig luft. Nitrogen är enkelt förklarat samma som luft men med större molekyler som alltså ska förbättre tätheten , värmen klarar dom inte av att hantera på bättre sätt än vanlig luft.
Masterworks skrev:
Masterworks skrev:
Mitt första inlägg här!
Tips! Fyll däcken med Nitrogen så får ni lägre temp i dom = drar mindre soppa och lägre däckslitage!
eastmotorsport skrev:
Nitrogen sänker inte tempen i däcken , det är bara till för atttäppa till små porer i fälg/däck så att luften inte läcker ut. Har testat nitrogen i racing och trycker dtiger lika mycket med det i däcken som med vanlig luft.
Det var märkligt, jag säljer och servar sådan utrustning och det är just det att tempen och trycket blir stabilare som är poängen!
Om ditt tryck stiger i racingbilen så kan det vara så att du inte har tillräckligt med Nitrogen eller för lågt däckstryck?
Vi fyllde helt nya däck , hade alltså aldrig varit annat än nitrogen i dessa. De betedde sig exakt likadant som vanlig luft. Nitrogen är enkelt förklarat samma som luft men med större molekyler som alltså ska förbättre tätheten , värmen klarar dom inte av att hantera på bättre sätt än vanlig luft.
Masterworks skrev:
Masterworks skrev:
Mitt första inlägg här!
Tips! Fyll däcken med Nitrogen så får ni lägre temp i dom = drar mindre soppa och lägre däckslitage!
eastmotorsport skrev:
Nitrogen sänker inte tempen i däcken , det är bara till för atttäppa till små porer i fälg/däck så att luften inte läcker ut. Har testat nitrogen i racing och trycker dtiger lika mycket med det i däcken som med vanlig luft.
Det var märkligt, jag säljer och servar sådan utrustning och det är just det att tempen och trycket blir stabilare som är poängen!
Om ditt tryck stiger i racingbilen så kan det vara så att du inte har tillräckligt med Nitrogen eller för lågt däckstryck?
Jodå ,jag läser innan jag postar :-)) Det framgår ju av länken du bifogade att det är tätheten som blir bättre ,precis som jag skrev. Se även illustrationerna i högra kanten då länken öppnas. Pumpen är nyinstallerad och information om nitrogen har jag hämtat av en lärare vid universitetet i Uppsala. På de däck jag testade det på steg lufttrycket med 22-25% vilket är mycket i dessa sammanhang.
Masterworks skrev:
eastmotorsport skrev:
Vi fyllde helt nya däck , hade alltså aldrig varit annat än nitrogen i dessa. De betedde sig exakt likadant som vanlig luft. Nitrogen är enkelt förklarat samma som luft men med större molekyler som alltså ska förbättre tätheten , värmen klarar dom inte av att hantera på bättre sätt än vanlig luft.
Masterworks skrev:
Masterworks skrev:
Mitt första inlägg här!
Tips! Fyll däcken med Nitrogen så får ni lägre temp i dom = drar mindre soppa och lägre däckslitage!
Det var märkligt, jag säljer och servar sådan utrustning och det är just det att tempen och trycket blir stabilare som är poängen!
Om ditt tryck stiger i racingbilen så kan det vara så att du inte har tillräckligt med Nitrogen eller för lågt däckstryck?
Jodå ,jag läser innan jag postar :-)) Det framgår ju av länken du bifogade att det är tätheten som blir bättre ,precis som jag skrev. Se även illustrationerna i högra kanten då länken öppnas. Pumpen är nyinstallerad och information om nitrogen har jag hämtat av en lärare vid universitetet i Uppsala. På de däck jag testade det på steg lufttrycket med 22-25% vilket är mycket i dessa sammanhang.
Masterworks skrev:
eastmotorsport skrev:
Vi fyllde helt nya däck , hade alltså aldrig varit annat än nitrogen i dessa. De betedde sig exakt likadant som vanlig luft. Nitrogen är enkelt förklarat samma som luft men med större molekyler som alltså ska förbättre tätheten , värmen klarar dom inte av att hantera på bättre sätt än vanlig luft.
Japp , har samma effekt med vanlig luft. Testade dett på vår ICC kart under en träning .(Det är ej tillåtet att använda det under tävling)
Masterworks skrev:
eastmotorsport skrev:
Jodå ,jag läser innan jag postar :-)) Det framgår ju av länken du bifogade att det är tätheten som blir bättre ,precis som jag skrev. Se även illustrationerna i högra kanten då länken öppnas. Pumpen är nyinstallerad och information om nitrogen har jag hämtat av en lärare vid universitetet i Uppsala. På de däck jag testade det på steg lufttrycket med 22-25% vilket är mycket i dessa sammanhang.
Masterworks skrev:
Läs innan du postar!
BTW var det friska filter i Nitropumpen?
Har du en 22 - 25% ökning med vanlig luft oxå???
Vad är det för typ av racing du sysslar med?
Tack till alla som följer och tittar i våra projekttrådar .