4374
Sök

Kondensatorer, rykten och verklighet

4 571 Inlägg
8 december 2005
#21
turbo_e36 skrev:
Bas kräver ström, mycket ström.
Ett vanligt bilbatteri klarar oftast lämna strömmen kontenueligt men när någonting vill ha mycket ström snabbt och direkt om och om igen hinner inte batteriet återhämta sig. tex. mellan slagen från en stadig baskagge.

Detta medför att bilens belysning blinkar och det är ett bevis på att steget inte får strömmen det behöver .

Detta är varken bra för bilbatteriet eller slutsteget.

En kondning fungerar så att den lagrar ström och sedan släpper den mycket snabbare än ett vanligt bilbatteri kan göra.
Detta medför att steget hela tiden får strömmen det behöver och kan leverera sin maxeffekt.med en helt ren signal

lite fakta iaf

direkt från totalljuds hemsida smile


412 Inlägg
8 december 2005
#22
Redan nu blinkar lamporna i bilen då jag spelar med 2 orginal högtalare, iaf lysena på själva "cd spelaren", betyder detta att jag behöver ett nytt batteri och sedan en kondensator till slutsteget?

21 761 Inlägg
8 december 2005
#23
Om displayen på din cd blinkar så kan det vara dålig plus och/eller jord till den.

61 Inlägg
8 december 2005
#24
kopiera från clube36.se ,, men de stämmer säkert bra

De är bara olyckliga människor som inte kör bmw

412 Inlägg
8 december 2005
#25
elsmurfo skrev:
Sharky eller någon annan som kan svara, jag har ett par frågor.

Det är så att jag precis ska inskaffa mitt första ljudsystem.
Det blir ett mds twelwhundred och Rockford Fosgate PL2210, plus 6x9or och andra fronthögtalare med mera.

Det skadar alltså ingenting att sätta in en kondensator?
Kan det bara vara till det POSETIVA? (förstår inte varför alla inte använder det isf).

Vart kan jag köpa detta och hur kopplas en sådan på? har aldrig förut haft att göra med en bil sterio. Har även inte sett någon som har använt en sådan.

Behöver den kylas på något vis?

Ska alltid jordkablen vara lika stor som strömkabeln?
Hur är det med remotekabeln?

Mvh nils

känns inte som om jag har fått svar på mina frågor.

Peppe Vectra
1 076 Inlägg
8 december 2005
#26
Sharky skrev:
För att förenkla så förklarar man ibland, tyärr lite slarvigt, att en kondensator till en bilstereoinstallation fungerar som ett "extra batteri" och håller upp spänningen.
Detta är att tulla lite på sanningen.

Liten jämförelse:

---------------------------------------------------

Energi: Räknas i enheten Wattsekunder , dvs watt gånger sekund.
Lättsam enhet då den säger exakt vad man har, tex 100Ws = 10watt i 10 sekunder eller 1 W i 100 sekunder. (även Joule för den som vill).

Normalt bilbatteri:

- Antag 55Ah (amperetimmar)
- Antag en medelurladdningsspänning på 12V (14 V fulladdat och sedan sjunker det).
- En timma = 3600 sekunder

Då är energiinnehållet ( P = U * I och W = P * t) =>

12  * 55 * 3600 Ws = 2376000 Ws (eller tex en 10W lampa i 66 timmar)

Kondensator på 1F:

- Antag att den är uppladdad till 14V.

Då kommer den att innehålla:

W = (C*V*V) / 2 där W = lagrad energi, C = kapacitans, V = Spänning
=> W = (1*14*14) /2 = 98Ws (Joule) dvs tex en 10W lampa i ca 10sekunder.


Detta visar alltså att det krävs ca 24 tusen enfaradskondensatorer för att ersätta ett bilbatteri.

Den egentliga anledningen till att placera tex en 1F konding nära stegen är det fysikaliska faktum att kabeln mellan batteri och slutsteg har en inneboende tröghet (induktans) som gör att utan denna konding i kombination med höga strömuttag så kan man få kortvariga spänningsdippar i millisekundområdet.
Det är för att slippa dessa kortvariga spänningsdippar som man stoppar in dessa kondingar.

Det är alltså ingen medicin mot att "basen mattas efter ett tag" eller nåt sånt.

Mvh
Göran

Och nej, en tjock kabel kommer att uppvisa samma induktans som en tunn.

kan det vara så att induktansen är den samma i oavsett kabelstorleken men att en större kabel har lättare för att föra bort värme, och på de viset att en grövre kabel inte brinner lika lätt? 

Förstod inte kondingen riktigt men de får gå ändå.  smile

VECTRA ENEM Sport
#1 Steve Blyfot

21 761 Inlägg
8 december 2005
#27
Några frågor kan jag svara på.

Det blir inte sämre med kondensator.

Om jordkabeln är lika lång som pluskabeln så ska den vara minst lika grov.
Om den är mindre än 1 meter, använd 21mm2 så är du säker.

Remotekabeln ska bara starta steget, den räcker med 1,5mm2.

3 Inlägg
8 december 2005
#28
Lucifer84 skrev:
kan det vara så att induktansen är den samma i oavsett kabelstorleken men att en större kabel har lättare för att föra bort värme, och på de viset att en grövre kabel inte brinner lika lätt? 

Förstod inte kondingen riktigt men de får gå ändå.  smile

En Grövre kabel har en lägre resistans, vilket gör att det blir lägre effektutveckling i den.


21 761 Inlägg
8 december 2005
#29
Lucifer84 skrev:
kan det vara så att induktansen är den samma i oavsett kabelstorleken men att en större kabel har lättare för att föra bort värme, och på de viset att en grövre kabel inte brinner lika lätt? 

Förstod inte kondingen riktigt men de får gå ändå.  smile

Med en grövre kabel så blir det mindre resistans i kabeln och mindre spänningsfall. Orsaken till att kabeln blir varm är spänningsfall som orsakas av resistans.
En grövre kabel blir alltså inte lika varm som en tunnare.

3 Inlägg
8 december 2005
#30
Bra att ta upp det här med kondingar till bilstereo. Tror att det finns väldigt få som har en tillräckligt bra förståelse av ellära, att de ser igenom de marknadsföringsknep med häftiga förpackningar och skenande "farad-värden".

En viktig egenskap hos dessa kondensatorer är deras inre resistans, ESR (Även induktans ESL är viktig). En konding på 20F med en relativt hög ESR kan vara betydligt sämre än en på 1F med väldigt låg ESR. Så stirra er inte blinda på värdet tryckt på kondingen. Om det inte är så att styling-värdet av kondingen är det huvudsakliga.


8 december 2005
#31
Tack för det sista infot Masch300, och tack Sharky för alla bra tips big_smile

En motor för mig är en V8

Peppe Vectra
1 076 Inlägg
8 december 2005
#32
Masch300 skrev:
Bra att ta upp det här med kondingar till bilstereo. Tror att det finns väldigt få som har en tillräckligt bra förståelse av ellära, att de ser igenom de marknadsföringsknep med häftiga förpackningar och skenande "farad-värden".

En viktig egenskap hos dessa kondensatorer är deras inre resistans, ESR (Även induktans ESL är viktig). En konding på 20F med en relativt hög ESR kan vara betydligt sämre än en på 1F med väldigt låg ESR. Så stirra er inte blinda på värdet tryckt på kondingen. Om det inte är så att styling-värdet av kondingen är det huvudsakliga.

Ja jag håller med där. jag köper inget jag inte vet jag kan använda till något. en konding har varit en sån produkt pga att jag inte vetat varför jag ska ha den. de har ju funkat utmärkt utan. min första uppfattning när jag såg en sån var , fan va häftigt sån måste jag ha, men va fan ska jag ha den till jag vet ju inte vad den är bra till.
Men nu vet jag. smile
Kanske trillar in en i bilen en dag vem vet.

Tackar för all infomation som kommit i detta forum.

VECTRA ENEM Sport
#1 Steve Blyfot

781 Inlägg
12 december 2005
#33
för att byta ämne lite men håller me de flesta Sharky du är fan grym på de mesta:P kan tro du bara håller på me sånthär haha

Överladdad!
530 Inlägg
13 februari 2007
#34
okey så ett batteri som är nära slutstegen kan leverara ström mycket bättre än en kondensator eller?

Hellre en mekaniker i köket än en kock i garaget :)

21 761 Inlägg
13 februari 2007
#35
En kondensator kan lagra väldigt lite energi jämfört med ett batteri, det förklarade Sharky med några uträkningar. Den ger alltså ifrån sig all lagrad energi direkt vid tex basslag, sedan måste den laddas upp igen av bilens batteri/generator. Det gör ju att bilens strömförsörjning inte blir kraftigare, utan kondensatorn har bara till uppgift att försöka jämna ut de spänningsdippar som blir vid höga strömtoppar.

Sätter man ett extra batteri så får strömförsörjningen ett tillskott av energi, kapaciteten ökar och om extrabatteriet sätts nära steget så får man nästan inga förluster vilket gör att strömmen kan ges snabbt också.

Sedan kan man diskutera om batteriet eller kondingen ger ifrån sig ström snabbast, jämför man den inre resistansen så är det nog ofta kondingen som har lite lägre resistans. Men för att kunna jämföra ordentligt så måste man antagligen mäta ström och spänning med snabba mätinstrument, tex oscilloscop, vanliga multimetrar hinner inte med.

Väldigt gammal tråd förresten.
Senast redigerat av Drönirettab (13 februari 2007)

Överladdad!
530 Inlägg
13 februari 2007
#36
Drönirettab skrev:
En kondensator kan lagra väldigt lite energi jämfört med ett batteri, det förklarade Sharky med några uträkningar. Den ger alltså ifrån sig all lagrad energi direkt vid tex basslag, sedan måste den laddas upp igen av bilens batteri/generator. Det gör ju att bilens strömförsörjning inte blir kraftigare, utan kondensatorn har bara till uppgift att försöka jämna ut de spänningsdippar som blir vid höga strömtoppar.

Sätter man ett extra batteri så får strömförsörjningen ett tillskott av energi, kapaciteten ökar och om extrabatteriet sätts nära steget så får man nästan inga förluster vilket gör att strömmen kan ges snabbt också.

Sedan kan man diskutera om batteriet eller kondingen ger ifrån sig ström snabbast, jämför man den inre resistansen så är det nog ofta kondingen som har lite lägre resistans. Men för att kunna jämföra ordentligt så måste man antagligen mäta ström och spänning med snabba mätinstrument, tex oscilloscop, vanliga multimetrar hinner inte med.

Väldigt gammal tråd förresten.

Optima batteri har ju låg inre resistans va ja vet så de måste ju vara lika bra som en kondning.. och jag som kommer ha två optima måste ju de räcka smile ett i fram å ett i bak.

Hellre en mekaniker i köket än en kock i garaget :)

21 761 Inlägg
13 februari 2007
#37
Det blir säkert bra tror jag, Optima används av flera.

2 594 Inlägg
14 februari 2007
#38
ehhh tur man hade ig i matte ohej

148 Inlägg
3 april 2008
#39
ja de var bra förklarat hela vägen av alla  i detta inlägg.

2 batterier(80ah),1.5 farads kondning,35s strömkabel, batteri+kondning nära steg,kort jord

måste fråga lite hära om mätningar

hur kan jag mäta watt som kommer ur steget?
hur vet jag vad jag har för motstånd i mina kablar?
kan man stoppa in nånting som stänger av stegen iaf strömmen blir lägre än 12v?
de brukar stå massa siffor på kondningen är detta volt som den ligger på just nu eller de som de kommer skicka ur?


mvh micke

Bmw följer inte, Bmw leder.

10 287 Inlägg
3 april 2008
Trådstartare
#40
noxxvile skrev:
hur kan jag mäta watt som kommer ur steget?

I labmiljö: Med kontrollerad last och wattmeter eller liknande mätuppställning. I bilen: True-rms visande voltmeter och högrtalarens nominella impedans (ger i alla fall ett närmevärde).


noxxvile skrev:
hur vet jag vad jag har för motstånd i mina kablar?

Mäta eller räkna. Mäta är besvärligt då man måste göra en så kallad fyrtrådsmätning. Räkna gör man mha av formel för ledningsresistans. R = "rå" x L/A där "rå" är specifika resistansen för materialet i kablarna och L är kabellängd (i meter) och A är kabelarea (i kvadratmillimeter).


noxxvile skrev:
kan man stoppa in nånting som stänger av stegen iaf strömmen blir lägre än 12v?

Ja. Inga problem. Bara att bygga en avkänningskrets till remoten som klipper av remoten vid lämplig spänning. Man kan också vara så pass listig så man bygger en automatisk dämpkrets som dämpar insignalen till steget med tex 6dB om spänningen till steget sjunker under en viss nivå för länge.


noxxvile skrev:
de brukar stå massa siffor på kondningen är detta volt som den ligger på just nu eller de som de kommer skicka ur?

In = Ut. Kondingen skapar ingen spänning. Dvs har du 13.67 volt in - så har du 13.67 volt ut.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI


Sök