3348
Sök

information om lite "fartkameror-regler" sökes

Keps
19 Inlägg
23 juni 2007
Trådstartare
Tjenare!

Häromdagen så råkade jag komma upp i lite för fort hastighet och en fartkamera fick en bild på mig. Då kommer poängen här; Jag hade solskydd och en hand för att "skydda" ansiktet. Hur blir det då? Det har ju varit ett snack om att ägaren på bilen får boten i vilket fall. Men det har väl inte slagit in ännu?

Jag hann inte bromsa in utan gjorde det "bästa" av situationen. sad

Bespara mig "skyll dig själv" osv. Jag vet att jag gjorde fel!

196 Inlägg
23 juni 2007
skooglund skrev:
Tjenare!

Häromdagen så råkade jag komma upp i lite för fort hastighet och en fartkamera fick en bild på mig. Då kommer poängen här; Jag hade solskydd och en hand för att "skydda" ansiktet. Hur blir det då? Det har ju varit ett snack om att ägaren på bilen får boten i vilket fall. Men det har väl inte slagit in ännu?

Jag hann inte bromsa in utan gjorde det "bästa" av situationen. sad

Bespara mig "skyll dig själv" osv. Jag vet att jag gjorde fel!

Beror på hur väl dom ser att det är du som körde eller inte..
Kamerorna är jävligt bra som sitter där i och solfilm brukar i regel aldrig hjälpa..
Men med lite tur så klarar du dig.

One life, Live it!

Keps
19 Inlägg
23 juni 2007
Trådstartare
De kan verkligen inte se vem det är på den bilden. Vad är maxböter?
Senast redigerat av skooglund (23 juni 2007)

196 Inlägg
23 juni 2007
skooglund skrev:
De kan verkligen inte se vem det är på den bilden. Vad är maxböter?

I vilken hastighet körde du på vilken strecka?
Och om dom absolut inte kan se vem som kör så ska det ej bli någon böter alls..

One life, Live it!

Keps
19 Inlägg
23 juni 2007
Trådstartare
Jag körde cirka 110-120 km/h på en 70-väg. Det var 90 Precis innan.
http://www.aftonbladet.se/vss/rss/story … 83,00.html

Står ju max till 40 över, om man nu körde 50 över?

Men jag hör olika hela tiden och vill veta vad som är sant. Jag har sökt som en galning överallt men hittar bara skit.  50% som säger att ägaren får den ändå för att man inte kände igen föraren och 50% på ingen får den.
Senast redigerat av skooglund (23 juni 2007)

122 Inlägg
23 juni 2007
skooglund skrev:
Jag hade solskydd och en hand för att "skydda" ansiktet. Hur blir det då? Det har ju varit ett snack om att ägaren på bilen får boten i vilket fall. Men det har väl inte slagit in ännu?

Kan de inte identifiera dig är det lugnt hur som haver. Det är föraren och inte ägaren som bötfälls.

Numera tror jag inte att de skickar ut böter då föraren inte går att identifiera, men får du den trots det är det bara att neka till att det är du.

Eftersom vi inte har någon "angiverilag" (dvs att du är skyldig att tala om vem som körde), så går du fri.

Ordförande, Turbo Performance Club
V70 T5 | 740 Turbo | S70 GLT |
http://elvis.horisont.net | http://www.turboperformanceclub.com

DFFL
9 020 Inlägg
23 juni 2007
Säg att du lämnade bilen utanför ica med nycklarna i vid den tiden-

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

Keps
19 Inlägg
24 juni 2007
Trådstartare
Elvis skrev:
Eftersom vi inte har någon "angiverilag" (dvs att du är skyldig att tala om vem som körde), så går du fri.

Är detta säkert? För jag pratade med min mammas kille och han sa att man är tvungen till att berätta vem det var som körde. Snacka om att man är orolig nu. Vill ha brevet imorrn.

Vet någon vad maxböter är för cirka 50 för fort?

Tackar!

533 Inlägg
24 juni 2007
skooglund skrev:
Elvis skrev:

Är detta säkert? För jag pratade med min mammas kille och han sa att man är tvungen till att berätta vem det var som körde. Snacka om att man är orolig nu. Vill ha brevet imorrn.

Vet någon vad maxböter är för cirka 50 för fort?

Tackar!

Det ska absolut vara lugnt skooglund.

Sök på forumet, vi har dryftat detta några ggr tidigare.

Här är stegen:
Kameran tar bilden.
Bilden skickas till ..vart fan det nu var..??!! Kiruna eller??
Man jämför nu bilden som finns i körkortsregistret på den personen som står som ägare på bilen med det foto som kameran skickat upp.
Inget napp så raderas bilden och "ärendet"

Det finns lite förslag ute men vi har ju en bevisföring som gör att man måste med all säkerhet identifiera föraren.

MEN, det finns ju fortfarande en anledning till att det finns hastigeher på vägarna. Håll dig till dom om du vill  vara helt säker...nja utom motorväg möjligtvis...där kan man faktiskt stå på..JAJAJAJAJA till alla som nu kommer att påpeka att jag kör för fort..jag vet...

I think I have a problem. I think I think too much...!
'And the meek shall inherit the earth.'
Min sida på www.fotosidan.se

Keps
19 Inlägg
25 juni 2007
Trådstartare
psittacus skrev:
Det ska absolut vara lugnt skooglund.

Sök på forumet, vi har dryftat detta några ggr tidigare.

Här är stegen:
Kameran tar bilden.
Bilden skickas till ..vart fan det nu var..??!! Kiruna eller??
Man jämför nu bilden som finns i körkortsregistret på den personen som står som ägare på bilen med det foto som kameran skickat upp.
Inget napp så raderas bilden och "ärendet"

Det finns lite förslag ute men vi har ju en bevisföring som gör att man måste med all säkerhet identifiera föraren.

MEN, det finns ju fortfarande en anledning till att det finns hastigeher på vägarna. Håll dig till dom om du vill  vara helt säker...nja utom motorväg möjligtvis...där kan man faktiskt stå på..JAJAJAJAJA till alla som nu kommer att påpeka att jag kör för fort..jag vet...

Tackar för informationen! Hoppas nu bara att det verkligen blir så.
Jag har faktiskt sökt här på forumet och jag hittade inga vettiga svar och många var väldigt gamla,
för lagarna ändras ju titt som tätt.

Jo, precis. Jag brukar faktiskt hålla hastigheterna förutom på motorvägarna när det är lugnt.
Man lär sig också av sina misstag. Ska verkligen köra försiktigare nu (det kommer man på först efter 4 år)

Tack återigen!

122 Inlägg
26 juni 2007
Folk snackar så mycket om saker de inte vet något om.

Som sagt, det är fortfarande föraren som kan straffas, inte ägaren.

Och nej, du är inte skyldig att ange någon annan.

En del hastighetstalibaner drömmer våta drömmar om att kunna bötfälla ägaren, men det är just drömmar. Som förmodligen kommer fortsätta vara just drömmar eftersom tankesättet att straffa folk som inte begått brott är helt främmande i svensk juridik.

Sleeper
3 084 Inlägg
26 juni 2007
FireTraXX skrev:

jo men det är ju också olagligt tongue

Usama C4 whitehouse, Clinton runs for barrack and bin ladin behind bush, where Bill plays with maiden - Run to the hillary, saddamly Reinfeldt FRA the quida(basen) makes law and Al become a bloody gore.
Dirka dirka muhammed Djihad!

122 Inlägg
27 juni 2007
Sushikocken skrev:
FireTraXX skrev:

jo men det är ju också olagligt tongue

Nej, att vara dum är ju faktiskt inte olagligt, utan bara dumt lol

Däremot lär försäkringsbolaget inte uppskatta sådant när bilen försvinner.

Sök