2614
Sök

Dumpventil/Avlastningsventil 9-3 2.0T

101 Inlägg
21 september 2005
Trådstartare
#1
Funderar på att sätta in en dump i min 9-3 2.0T.
Uppe på motorn är det ett rött "lock", stämmer det då att det är en T5-motor och då kan jag ha en öppen dump?

Vad rekommenderar ni för avlastningsventiler? Jag vill inte ha någon som är jätte dyr, men runt 1000-lappen hade jag tänkt, men visa mig vad ni rekommenderar.

85 Inlägg
24 september 2005
#2
Lycksen skrev:
Funderar på att sätta in en dump i min 9-3 2.0T.
Uppe på motorn är det ett rött "lock", stämmer det då att det är en T5-motor och då kan jag ha en öppen dump?

Vad rekommenderar ni för avlastningsventiler? Jag vill inte ha någon som är jätte dyr, men runt 1000-lappen hade jag tänkt, men visa mig vad ni rekommenderar.

HEJ ! om DI-kassetten är röd som är det troligtvis Trionic 5 för trionic 7 har svart DI-kassett   och luftmasse mätare !

på din med T5 motor så går det utmärkt att köra med "öppendump"
du behöver varken köpa en dyrare eller ett öppet filter för att det ska dumpa
,orginal gör det jobbet redan pinsamt bra!! smile  smile 

gör så att du tar bort den gummislangen så går från dumpen  , inte den som själva dumpen sitter på mot tryckröret! och vips så låter det som en   förkyld  Elefant !!  smile


mvh

6 851 Inlägg
24 september 2005
#3
Talladega Power skrev:
Lycksen skrev:
Funderar på att sätta in en dump i min 9-3 2.0T.
Uppe på motorn är det ett rött "lock", stämmer det då att det är en T5-motor och då kan jag ha en öppen dump?

Vad rekommenderar ni för avlastningsventiler? Jag vill inte ha någon som är jätte dyr, men runt 1000-lappen hade jag tänkt, men visa mig vad ni rekommenderar.

HEJ ! om DI-kassetten är röd som är det troligtvis Trionic 5 för trionic 7 har svart DI-kassett   och luftmasse mätare !

på din med T5 motor så går det utmärkt att köra med "öppendump"
du behöver varken köpa en dyrare eller ett öppet filter för att det ska dumpa
,orginal gör det jobbet redan pinsamt bra!! smile  smile 

gör så att du tar bort den gummislangen så går från dumpen  , inte den som själva dumpen sitter på mot tryckröret! och vips så låter det som en   förkyld  Elefant !!  smile


mvh

Sant, men han kan behöva ett litet filter att sätta på den delen han vänt uppåt på sin "dump". Risken är annars att lite skit kan hinna sugas ner där igenom innan den hinner stänga efter den dumpat lite luft..
wink


85 Inlägg
24 september 2005
#4
Tiaz skrev:
Talladega Power skrev:
Lycksen skrev:
Funderar på att sätta in en dump i min 9-3 2.0T.
Uppe på motorn är det ett rött "lock", stämmer det då att det är en T5-motor och då kan jag ha en öppen dump?

Vad rekommenderar ni för avlastningsventiler? Jag vill inte ha någon som är jätte dyr, men runt 1000-lappen hade jag tänkt, men visa mig vad ni rekommenderar.

HEJ ! om DI-kassetten är röd som är det troligtvis Trionic 5 för trionic 7 har svart DI-kassett   och luftmasse mätare !

på din med T5 motor så går det utmärkt att köra med "öppendump"
du behöver varken köpa en dyrare eller ett öppet filter för att det ska dumpa
,orginal gör det jobbet redan pinsamt bra!! smile  smile 

gör så att du tar bort den gummislangen så går från dumpen  , inte den som själva dumpen sitter på mot tryckröret! och vips så låter det som en   förkyld  Elefant !!  smile


mvh

Sant, men han kan behöva ett litet filter att sätta på den delen han vänt uppåt på sin "dump". Risken är annars att lite skit kan hinna sugas ner där igenom innan den hinner stänga efter den dumpat lite luft..
wink

den yttersta lilla chansen att det ska kunna sugas ner nåt skräp på den lilla tiden är ganska liten..men för att vara ¨på den säkra sidan så kan han väl montera  ett "litet" JR-filter som finns på speedparts !...., finns ett kit som innfattar blå eloxerad plugg, buntband(clips) Filter(blått)  för typ 300:-

en annan nackdel är ju att det lilla filtret fungerar som en vägg som luften måste slå i varje gång ventilen öppnas , ju mindre i vägen destobättre!

men det är juh skitsnyggt att ha det på ! tycker jag iallafall!  smile


mvh

101 Inlägg
25 september 2005
Trådstartare
#5
Låter som en bra ide smile men även om jag inte köper det här filtret och pluggen så måste jag väl ändå plugga igen hålet på nät sätt.

Tackar för det fina alternativet

85 Inlägg
25 september 2005
#6
ja det måste du ....storleken på pluggen bör helst vara samma som hålet dvs 25mm (1") 

Mvh


Sök