3207
Sök

Ta busskörkort

31 Inlägg
4 juli 2007
Trådstartare
Det är Körkort D man ska ha då va?
För att köra buss, alltså, inte sån där linjetrafik, utan en husbuss! smile
För privat burk

Är det vägverket som fixar det?
Och finns det trafikskolor så man kan övningsköra lite?
Har nämligen aldrig kört en buss förrut! roll

DFFL
9 020 Inlägg
4 juli 2007
Ja, det är behörighet D man ska ha för alla sorters bussar.
Du kör upp för vägverket och det finns trafikskolor som du kan övningsköra hos.
Men det kostar antagligen lika mycket som för lastbil, alltså 50 000 till oändligheten.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

31 Inlägg
4 juli 2007
Trådstartare
Wääj... Lite smådyrt då alltså! smile
Men om jag snor en buss, och övningskör med den, och bara betalar för uppkörning och teori då?
Billigare då?! tongue

AUTOBAHNRASER
3 804 Inlägg
4 juli 2007
50k? ända man behöver betala är väl tillstånd uppkörning och teoriprov? plugga kan man ju göra hemma o övnignsköra är de väl bara leta upp nån med buss till ta lite lektioner bara.. tror knappast man behöver mer än 5lektioner max för att lära sig köra en buss

edit: körkort kan kosta 50k me.. jag har betalt hitils 2500kr typ för mitt o har bara uppkörning kvar.
Senast redigerat av UseDubbelTurbo (4 juli 2007)

Bmw osv..

Driifter;)
1 630 Inlägg
4 juli 2007
ta du o kolla upp det där för husbuss o buss tvivlar ja på att det är samma sak

skulle nog mer tro att en husbus om den nu är jävligt stor skulle räknas som lastbiL?

kolla du med vv lr ägaren vad den är reggad som innan du krånglar me nå busskörkort

Trimma för att köra fort? NÄ, Brett;)

31 Inlägg
4 juli 2007
Trådstartare
Amazon_123GT skrev:
ta du o kolla upp det där för husbuss o buss tvivlar ja på att det är samma sak

skulle nog mer tro att en husbus om den nu är jävligt stor skulle räknas som lastbiL?

kolla du med vv lr ägaren vad den är reggad som innan du krånglar me nå busskörkort

Du har en poäng där!
Borde nog kolla upp om det är C eller D man ska ha för att köra husbuss! tongue

Fritidsforskande yrkesförare
938 Inlägg
4 juli 2007
Husbussar brukar oftast reggas om till lastbil, antagligen för att de är fler som har c än d på lappen.
Kanske är lite friare regler för byggnationerna invändigt med, men de har ja ingen aning om.
Sen så tror ja inte lastbilskortet kostar så mycke som 50 tusen heller, men räkna med minst ca 20, så blir du inte allt för besviken om de skulle bli några kronor till.  Dock har jag mycket svårt att tro att nån som inte kört tunga fordon förut fixar de på 5 lektioner, är ju ändå en del man måste kunna...

Jag gasar tills det rasar, sen tar vi lite till... :)
MVH // Tobbe, *BECE**

Fartygsingenjör
550 Inlägg
4 juli 2007
Vill du bara köra husbuss så att säga behövs bara C kort dvs tung lastbil då de flesta är reggade som lastbilar, ska du dock ha fler än 9 passagerare med dig så behöver du ett D körkort alltså körkort för buss.

MKIV TT JapSpec
I support the US Marine Corps, Semper Fidelis

31 Inlägg
5 juli 2007
Trådstartare
Såg en husbuss på blocket, som man kunde köra med B-körkort, vad var det för "fel" på den då?! tongue

Vägde den bara inte tillräckligt mycket kanske?
Men den såg ut att vara stor som en vanlig buss

Fartygsingenjör
550 Inlägg
5 juli 2007
Allt under 3.5ton får du köra med B behörighet.

MKIV TT JapSpec
I support the US Marine Corps, Semper Fidelis

Sök