3288
Sök

Kabeldragning Opel Astra 99

1 Inlägg
5 juli 2007
Trådstartare
Hej!

Jag har ett litet problem med kabeldragning i min Opel Astra -99. Jag har köpt en subwoofer, tänkte det var bra att börja med den så kan man ju installera mer saker sedan. Hursomhelst, jag har kopplat in den med sladdarna utanför och det låter kanonbra.

Problemet är att jag inte vet hur jag ska få in den 10-kvadrats-kabel jag har valt att använda från bilbatteriet och in till bakom stereon. Det är första gången jag gör sådant här så jag är helt ny på det. Måste man borra nytt hål (och i så fall var?) eller kan man dra den någon annanstans?

Signalkablarna och remote-kabeln tror jag att jag grejar, men tips om det är välkommet också. Har även läst lite på forumet om att man inte ska dra dem på samma sida som strömkabeln och så...

Om någon sitter inne med svaret så vore det väldigt snällt om ni ville skriva det här... Det är ju inte så bra ljud nu utan subwoofern smile

Tack på förhand!

Mvh

snickarelärling
54 Inlägg
6 augusti 2007
jag kan ine mycket om bilstereo men ska inte kabeln från batteriet gå till ett slutsteg...?

mvh
matte

hmmm...?? the fire is burning !!

75 Inlägg
6 augusti 2007
Ser den ut som min -00:a?
http://www.garaget.org/archive/24518/50919/50919-448654.jpg

Osäker på hur -99:an ser ut, men har för mig den är i stort sett likadan? Är den det så finns det inget färdigt hål, utan du får borra ett nytt. Jag borrade mitt på det enda stället jag hittade, bakom handskfacket. Enda stället jag hittade i motorrummet där det inte var fullt med grejer. Ett helvete att pilla igenom kablar, men det gick till slut.

Men varför ska du dra strömkabeln till stereon? Du har väl ett slutsteg till basen? Batteri -> strömkabel -> slutsteg .. eller hur hade du tänkt koppla in den? Du behöver ju ström till stereon, men det får du ju via ISO-kontakten till stereon, och den har du ju eftersom det antagligen satt en originalstereo i bilen?

Lågnivåkablarna/remote och strömkablar drog jag på vardera sida bilen under listerna vid dörrarna. Fick aldrig bort dem, så jag bände upp dem med en skruvmejsel och tryckte in sladdarna.

Och som du säger, aldrig dra lågnivå ihop med ström då du garanterat får störningar.

Jordkabeln till steget satte jag fast i bulten som bälteshållaren sitter i under baksätet.

Sök