2732
Sök

hur många watt i bass har du ??

10 287 Inlägg
11 juli 2007
Akustisk effekt är inte OT. Trådskaparen skrev aldrig om han avsåg effekt i slutsteg eller akustisk effekt, dvs ljudtryck.

http://en.wikipedia.org/wiki/Sound_power

/Göran

Hardjim skrev:
Ni är ju OT!

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

64 Inlägg
11 juli 2007
alla märken mäter på sina sätt.

1 661 Inlägg
11 juli 2007
Sharky skrev:
Akustisk effekt är inte OT. Trådskaparen skrev aldrig om han avsåg effekt i slutsteg eller akustisk effekt, dvs ljudtryck.

http://en.wikipedia.org/wiki/Sound_power

/Göran

Hardjim skrev:
Ni är ju OT!

Jag tycker mig se att trådnamnet är: hur många watt i bass har du ??
Och det tolkar du som effekt? Isåfall elektronisk effekt = P det får du ihop om du gångar volt och ampere. hur får du det till DB?
Snyggt
Senast redigerat av Hardjim (11 juli 2007)

543 Inlägg
11 juli 2007
Det finns väl ingen effekt i en bas? smile

Jag har haft fel en gång, det var den gången jag trodde att jag hade fel men det visade sig att jag hade rätt.

17 Inlägg
11 juli 2007
Hardjim skrev:
finkelzvin skrev:
Vad är detta för tråd egentligen? Nån användare som vill skryta med sina "värsta MDS basar på flera tusen watt"? Far och mät ljudtrycket på en tävling och skriv det istället, vad spelar watten för roll?

FÖRRESTEN SÅ KAN NI JU LÄSA TRÅDNAMNET OM NI INTE FATTAR.
Vill ni inte läsa om watt så klicka inte på en sådan här tråd.
Ni är ju OT!

Lugna ner dig några hekto människa yikes

Alla dina inlägg i denna tråd utom ett är väl Offtopic. Okej, jag lägger ner diskussionen, men förstår inte meningen med en tråd där man skriver ut antalet watt som basarna klarar, eftersom det visar ingenting om hur dom spelar.

10 287 Inlägg
11 juli 2007
Läs på lite först. Du orkade tydligen inte ens läsa igenom länken.

Och är det inte akustisk effekt som är det intressanta? Det är ju i alla fall det som når örat och inte slutstegets effekt.

/Göran

Hardjim skrev:
Och det tolkar du som effekt? Isåfall elektronisk effekt = P det får du ihop om du gångar volt och ampere. hur får du det till DB?
Snyggt

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
11 juli 2007
Snoppen skrev:
Det finns väl ingen effekt i en bas? smile

Tack! Det glömde jag ju helt, och de e ju sant me iofs tongue

Sharky skrev:
Och är det inte akustisk effekt som är det intressanta? Det är ju i alla fall det som når örat och inte slutstegets effekt.

/Göran

Helt sant det me, såvida man inte vill ha sitt slutsteg som direktverkade eluppvärming.

För att sedan gå in och vara On Topic så TÅL min bas 1400Watts peak och 350 WRMS detta drivet med ett 4-kanal (2 kanaler till basen) säkrat till 30 A vilket ger 15*14.4/4 (50% verkningsgrad och ca hälva effekten e RMS effekt) = 54WRMS
Detta steg ska ju ge 300W men när man räknar lite så ser man att det är inte ens nära vad som det står på, om man nu ska gå den effekten det verkligen lämnar...

6 851 Inlägg
11 juli 2007
Haha..detta va mej en rolig tråd. Detta känns som det är en *** reklam för basar wink
All hysteri om WATT hit och dit, tror att folk har tittat lite för mycke på "Pimp my Ride".

PS: räknas midbas oxå med? eller vad snackar vi för bas?
(tänker på topicen)
Senast redigerat av TT-Avant (11 juli 2007)

1 661 Inlägg
11 juli 2007
Sharky skrev:
Läs på lite först. Du orkade tydligen inte ens läsa igenom länken.

/Göran

Hardjim skrev:
Snyggt

nej, jag läste inte länken eftersom jag har tolkat att killen som skapade tråden vill att man skulle berätta hur många watt bas man har.
Annars hade han frågat: Hur högt spelar din bas.
Ljudvolym och hur mkt effekt din bashögtalare klarar av är inte samma effekt.
Ljudvolym, Ljudtryck = DB
Elektrisk Effekt = Watt
Vad som du anser vara det intressanta och vad tråden handlar om är inte samma sak.

Fordonstekniker
1 740 Inlägg
11 juli 2007
Fram; ?????

Hatthylla; 6*9 900 Watt

Baslåda; 2*10" 300 (Är bara pyramid)

Sammanlagt; 1200 watt.

Lev livet, det kan ta slut fort

Ford Racing
479 Inlägg
11 juli 2007
Några 1000W

Ja Just!

Volvo tönt... =)
2 349 Inlägg
11 juli 2007
Hardjim skrev:
Elektrisk Effekt = Watt

OffT:
Huh? det är inte bara elektrisk effekt som räknas i watt, den mesta effekt något lämnar räknas idag som watt...

tex din super påkostade motors effekt räknas ju i watt... eller lever ni kvar på tiden då det va HK för det är det inte längre...

OnT: 1000W max

1 661 Inlägg
11 juli 2007
Xoff skrev:
Hardjim skrev:
Elektrisk Effekt = Watt

OffT:
Huh? det är inte bara elektrisk effekt som räknas i watt, den mesta effekt något lämnar räknas idag som watt...

tex din super påkostade motors effekt räknas ju i watt... eller lever ni kvar på tiden då det va HK för det är det inte längre...

OnT: 1000W max

Ja, jag vet. Det finns väldig massa effekt. men jag trodde folk som läste skulle förstå vad jag menade. Alltså : Elektrisk effekt mäts i Watt. inte i DB (Elektrisk Effekt = Watt)

Sluta hacka på mig nu folk.

SQ
1 343 Inlägg
12 juli 2007
hmm, framsystem totalt 1000w, 2x gti 1000w gti 12" (gamla modellen), 1x 4000w gti 12" (nya modellen) 

räkna själva, de har inte kopplats in, men de ska göras i mån om tid å pengar till slutsteg till dom "små" 12,erna!

Ljudnörd!

1 418 Inlägg
12 juli 2007
Det här är en tråd som inte kan annat än spåra ur då alla mds, gas eller liknande fantaster vägrar inse att deras basars effekt är kalle anka watt och att deras märken är sämre än dd, kicker, focal eller liknande märken..
Senast redigerat av Lindberg88 (12 juli 2007)

Säger precis som jag tycker och tänker! Har alltid gjort och kommer alltid att göra det :)
Yttrandefrihet på Garaget.org? Nej tydligen inte.

1 567 Inlägg
12 juli 2007
10watt med volvo orginal högtalare wink

What does a 9 volt battery and a girls asshole have in common?
You know it's wrong, but sooner or later your gonna put your tongue on it
im not drunk that's just torque steer 3 MPS

494 Inlägg
12 juli 2007
på vintern har jag en kupéfläkt på 2500w

Ny bliven Volvo ägare känner mig vilsen:D
Äter kött i ren protest mot vegetarianerna som äter djurens mat!

SSS -12
3 217 Inlägg
12 juli 2007
Vogge skrev:
på vintern har jag en kupéfläkt på 2500w

De basarna är sjuka... Har hört en som värmde upp en hel bil med en sån på bara typ 15 minuter så hårt den fick gå! yikes

Jag snortar inte kola, jag röker inte på... Är man redan dum i huvet, är det fel väg att gå! - Sabotage, Epilog, Här och nu

590 Inlägg
12 juli 2007
300wrms Cerwin-Vega 12" smile

Sök