2707
Sök

Varför heter det Cab?

383 Inlägg
14 juli 2007
Trådstartare
#1
Kom och tänka på varför det alltid står Cab efter alla bilar som är cabar?...mena att man ser ju om det är tak eller inte... roll (om man haft råd med tak eller inte) Duckar för ev mothugg tongue

If you really want to know
What I want in a guy...
Well, I'm lookin' for a dream with a mean machine
and hell in his eyes.

Hmm.
14 juli 2007
#2
cab = Cabriolet

383 Inlägg
14 juli 2007
Trådstartare
#3
Hmm. skrev:
cab = Cabriolet
ja jo, det vet jag..men varför måste det stå skrivet..det syns ju...
eller så är det jag som bara blidde lite för djupt tänkande ikväll wink

If you really want to know
What I want in a guy...
Well, I'm lookin' for a dream with a mean machine
and hell in his eyes.

SSS -12
3 217 Inlägg
14 juli 2007
#4
För att förtydliga budskapet...

Varför står det stort skyltat att man är på TV-avdelningen i ett elektronikvaruhus när det endast finns TV-apparater överallt längst en hel vägg? Borde inte det vara självklart om man öppnar ögonen... etc.

Jag snortar inte kola, jag röker inte på... Är man redan dum i huvet, är det fel väg att gå! - Sabotage, Epilog, Här och nu

383 Inlägg
14 juli 2007
Trådstartare
#5
Fuckface skrev:
För att förtydliga budskapet...

Varför står det stort skyltat att man är på TV-avdelningen i ett elektronikvaruhus när det endast finns TV-apparater överallt längst en hel vägg? Borde inte det vara självklart om man öppnar ögonen... etc.
*asg* ..... du har en poäng där..nu fick jag mer å fundera över... wink

If you really want to know
What I want in a guy...
Well, I'm lookin' for a dream with a mean machine
and hell in his eyes.

7 Inlägg
14 juli 2007
#6
Fuckface skrev:
För att förtydliga budskapet...

Varför står det stort skyltat att man är på TV-avdelningen i ett elektronikvaruhus när det endast finns TV-apparater överallt längst en hel vägg? Borde inte det vara självklart om man öppnar ögonen... etc.

SSS -12
3 217 Inlägg
14 juli 2007
#7
cutlass skrev:
Kom och tänka på varför det alltid står Cab efter alla bilar som är cabar?...mena att man ser ju om det är tak eller inte... roll (om man haft råd med tak eller inte) Duckar för ev mothugg tongue
Frågan är istället, varför kan det stå "Sport" på en Opel Corsa 1,2 om "Sport" står för något man kan utöva i tävlingssyfte... Renault Clio Sport 2,0! Varför går denna "Sport" mycket bättre än Opel's "Sport"...

Varför definierar man sport i något som inte ser ut att vara i stil med sport, och vad betyder sport?
Senast redigerat av Fuckface (14 juli 2007)

Jag snortar inte kola, jag röker inte på... Är man redan dum i huvet, är det fel väg att gå! - Sabotage, Epilog, Här och nu

383 Inlägg
14 juli 2007
Trådstartare
#8
Fuckface skrev:
cutlass skrev:
Kom och tänka på varför det alltid står Cab efter alla bilar som är cabar?...mena att man ser ju om det är tak eller inte... roll (om man haft råd med tak eller inte) Duckar för ev mothugg tongue
Frågan är istället, varför kan det stå "Sport" på en Opel Corsa 1,2 om "Sport" står för något man kan utöva i tävlingssyfte... Renault Clio Sport 2,0! Varför går denna "Sport" mycket bättre än Opel's "Sport"...

Varför definierar man sport i något som inte ser ut att vara i stil med sport, och vad betyder sport?
Jag ger mej!!!! big_smile

If you really want to know
What I want in a guy...
Well, I'm lookin' for a dream with a mean machine
and hell in his eyes.

SSS -12
3 217 Inlägg
14 juli 2007
#9
Nej fan... Då måste jag ju gå och lägga mig!

Ska vi försöka reda upp begreppet Sport eller ska vi lägga ner det sad

Jag snortar inte kola, jag röker inte på... Är man redan dum i huvet, är det fel väg att gå! - Sabotage, Epilog, Här och nu

383 Inlägg
14 juli 2007
Trådstartare
#10
Fuckface skrev:
Nej fan... Då måste jag ju gå och lägga mig!

Ska vi försöka reda upp begreppet Sport eller ska vi lägga ner det sad
hum..för mej då som inte är så inne på *sport* bilar...så tror jag..nä fan du klev på den ömma tån wink ööö...  återgå till bil utan tak istället, Cab finns ju bara inom bilvärlden så vitt jag vet?

If you really want to know
What I want in a guy...
Well, I'm lookin' for a dream with a mean machine
and hell in his eyes.

SSS -12
3 217 Inlägg
14 juli 2007
#11
Cab är bara ett tilläggsnamn för att kunna höja priset lite extra på bilen.. Och att få folk som ska köpa bilen från fabrik att lättare förstå vad det är dom ska köpa!

Tänk hur dumt det hade låtit om man hade gått in och sagt: Hej! Jag skulle vilja köpa en Saab 9-3, fast utan tak! Tänk alla missuppfattningar som hade förekommit, bättre att sätta ett flådigt namn på det som hälften inte kan stava: Cabriolet smile

Jag snortar inte kola, jag röker inte på... Är man redan dum i huvet, är det fel väg att gå! - Sabotage, Epilog, Här och nu

DFFL
9 020 Inlägg
14 juli 2007
#12
cutlass skrev:
(om man haft råd med tak eller inte)
Cab kostar ju mer.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

383 Inlägg
14 juli 2007
Trådstartare
#13
FireTraXX skrev:
cutlass skrev:
(om man haft råd med tak eller inte)
Cab kostar ju mer.
Jag vet, å jag förstår inte varför...va bara ett ironiskt uttryck, personligen skulle jag aldrig köpa mej en cab smile

If you really want to know
What I want in a guy...
Well, I'm lookin' for a dream with a mean machine
and hell in his eyes.

DFFL
9 020 Inlägg
14 juli 2007
#14
cutlass skrev:
FireTraXX skrev:
cutlass skrev:
(om man haft råd med tak eller inte)
Cab kostar ju mer.
Jag vet, å jag förstår inte varför...va bara ett ironiskt uttryck, personligen skulle jag aldrig köpa mej en cab smile
Det är ju mer jobb att bygga en cab.
T.ex min mammas Megane -05 har plåttak.
Då ska taket delas i 2 delar och ha en motor som klarar av att lyfta och lyfta av det.
Det ska låsas fast i vindrutekanten med små motorer bakluckan ska öppnas från fel håll för att få ner taket o.s.v.
Det är iallafall mer jobb som krävs för att få det att funka.

Varför skulle du aldrig köpa en cab?
Skitskönt på sommaren att glida runt i ju.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

Markolainen
14 juli 2007
#15
Här uppe i norr är cab kanske bara nörvändigt 2 veckor av 52 på ett år:( Men skulle vara skönt att ha det de 2 veckorna kan jag lova:)

383 Inlägg
14 juli 2007
Trådstartare
#16
FireTraXX skrev:
cutlass skrev:
FireTraXX skrev:

Cab kostar ju mer.
Jag vet, å jag förstår inte varför...va bara ett ironiskt uttryck, personligen skulle jag aldrig köpa mej en cab smile
Det är ju mer jobb att bygga en cab.
T.ex min mammas Megane -05 har plåttak.
Då ska taket delas i 2 delar och ha en motor som klarar av att lyfta och lyfta av det.
Det ska låsas fast i vindrutekanten med små motorer bakluckan ska öppnas från fel håll för att få ner taket o.s.v.
Det är iallafall mer jobb som krävs för att få det att funka.

Varför skulle du aldrig köpa en cab?
Skitskönt på sommaren att glida runt i ju.
Visst är det skönt på sommaren kanske.....men jag tycker inte de är snyggt me bilar som har nerfällt tak..förstör helheten, formerna å linjerna.

If you really want to know
What I want in a guy...
Well, I'm lookin' for a dream with a mean machine
and hell in his eyes.

V8 de bästa som finns!
1 094 Inlägg
17 juli 2007
#17
Jag fattar frågan men ändå.
Cab kommer ifrån franskans cabriolet, egentligen betyder de öppen tvåhjulig vagn. Det fanns även nåt slags skydd av läder för att skydda kusken från lera och sånt som hästen skvätte upp.
Internet är bra till mycket tongue

Annars skriver man ju cab för att markera vad de är, precis som Ht(hardtop), 745(kombi) eller M(paket eller fjädring).

Jag tycker verkligen om cabbar har haft 4 stycken nu de senaste 4 somrarna, det är underbart fritt, finns inget som slår det.

Tycker de flesta bilar är finare som cab, många bilar som inte är så speciella blir de när taket fälls ner.
Vissa drömbilar som Dodge Charger finns ju inte som cab men då är man överlycklig i allafall om man har en sån smile
Senast redigerat av Niklasw (17 juli 2007)

Pontiac Lemans 67a cab "Projekt LTO" + Bmw 540iM 6vxl 1 av 226 :) Har även en japansk pendlarbil

905 Inlägg
17 juli 2007
#18
Niklasw skrev:
Jag fattar frågan men ändå.
Cab kommer ifrån franskans cabriolet, egentligen betyder de öppen tvåhjulig vagn. Det fanns även nåt slags skydd av läder för att skydda kusken från lera och sånt som hästen skvätte upp.
Internet är bra till mycket tongue

Annars skriver man ju cab för att markera vad de är, precis som Ht(hardtop), 745(kombi) eller M(paket eller fjädring).

Jag tycker verkligen om cabbar har haft 4 stycken nu de senaste 4 somrarna, det är underbart fritt, finns inget som slår det.

Tycker de flesta bilar är finare som cab, många bilar som inte är så speciella blir de när taket fälls ner.
Vissa drömbilar som Dodge Charger finns ju inte som cab men då är man överlycklig i allafall om man har en sån smile
och om inte bilen finns som cab så har jula vinkelslipar från 115kronor. smile

3 627 Inlägg
17 juli 2007
#19
FireTraXX skrev:
cutlass skrev:
(om man haft råd med tak eller inte)
Cab kostar ju mer.
Beror la på om cabben är sönderskuren eller ej? tongue

Kika in och följ gärna projektet! BMW E46 318ti - Vägen mot perfekt stance!
Simple and clean, all you ever need to know ;)

Biltokig flicka
126 Inlägg
18 juli 2007
#20
I svenskan känner vi ordet sedan 1914, då vi lånade det från franskan. Där betyder cabriolet ungefär "lätt åkdon" och användes tidigare om hästdrivna vagnar.

Men det är inte suffletten eller det öppna taket som har givit upphov till ordet. Cabriolet är en avledning av cabriole, som betyder luftsprång. Det anspelar på hur lätt och ojämnt som vissa vagnar rullade.



Sök