"Om jag inte missminner mig så är switchningen frekvensstyrd och påverkas ej av likströmsmatning från batteriet."
Svar: Mjaaa, beroende på hur du konstruerar nätdelen så kan faktiskt switchfrekvensen vara beroende av vilken spänning batteriet har.
"Du får inte jämföra bilel med högspänning."
Svar: Nej, som civilingenjör i elkraft så skulle det aldrig falla mig in. Jag började jobba i ställverk på kraftverk i början på 70-talet så högspänning har jag nog koll på.
"Kan prata med ingejörerna på jobbet och ge ett riktigt svar."
Svar: med all respekt för dom så tror jag det kan bli svårt. Det krävs att man har satt sig in
i problematiken med att dimensionera switchade nätdelar. Vilka btw, kraftingenjörerna eller dom på mätsidan. Dom på mätsidan har jag haft en hel del att göra med då jag har konstruerat och levererat en hel del specialbyggd mätelektronik till Ringhals.
"Men det bästa vore om nån har upplevt detta i praktiken."
Svar: Det finns det säkert folk som har gjort. Problemet är att det nog ytterst sällan görs en riktig analys av varför steget gick sönder.
"även ifall switcharna skulle bli långsamma pga lägre ström så minskar ju även effekten markant och då blir det mindre värme."
Svar: Korrekt iakttagelse. Men det finns så pass många variabler med i detta så att det går inte att postulera att det ena eller andra kommer att hända. Har du tillräckligt hög resistans i matningsledningen så kommer givetvis steget att klara sig. Och har man konstruerat switchdelen med stor marginal så kommer den sannolikt att klara sig. Etc. Men det går att hitta områden där ökad tilledningsimpedans genererar effekt utanför SOA i switchade nätdelar.
"Att elektronik tatt skada för att dem fått för lite ström finns inte med i min värld ens."
Svar: Dock i min som konstruktör. Se exempel här på oönskade latch-up problem i samband med för hög inimpedans:
http://www.smpstech.com/latch000.htm"Möjligen att dem inte funkar, men med rätt ström ska dem funka igen efter en strömbrist."
Svar: Som jag skrev ovan så kan sådant också hända.
"Om detta ni påstår stämmer skulle ju era bilar (ECU och all annan el) gå sönder om generatorn slutar ladda (för lite ström i batteriet)."
Svar: Dålig extrapolering. En ECU innehåller inga switchade nätdelar som skall försörja effektslukande förbrukare ofta i kW-klassen. ECU:er/ECM:er i bilar är också konstruerade betydligt mera seriöst och underkastade helt andra tester än konsumentelektronik.
Och sedan nej Hardjim - det var ingen kopierad text någonstans ifrån - jag skriver så eftersom jag är gammal lärare i elektronik, reglerteknik och systemteknik.
/Göran
Hardjim skrev:
Om jag inte missminner mig så är switchningen frekvensstyrd och påverkas ej av likströmsmatning från batteriet.
Du får inte jämföra bilel med högspänning.
Kan prata med ingejörerna på jobbet och ge ett riktigt svar.
Men det bästa vore om nån har upplevt detta i praktiken.
iallfall, även ifall switcharna skulle bli långsamma pga lägre ström så minskar ju även effekten markant och då blir det mindre värme.
Att elektronik tatt skada för att dem fått för lite ström finns inte med i min värld ens.
Möjligen att dem inte funkar, men med rätt ström ska dem funka igen efter en strömbrist.
Om detta ni påstår stämmer skulle ju era bilar (ECU och all annan el) gå sönder om generatorn slutar ladda (för lite ström i batteriet).
Men i verkligheten byter man generatorn och då funkar bilelen igen.
MVH