3118
Sök

Kondensatorer behöver jag en sådan? Och vad är bäst 1, 2, 3 eller 4ohm?

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
17 juli 2007
#21
Hardjim skrev:
Om jag inte missminner mig så är switchningen frekvensstyrd och påverkas ej av likströmsmatning från batteriet.
Du får inte jämföra bilel med högspänning.
Kan prata med ingejörerna på jobbet och ge ett riktigt svar.
Men det bästa vore om nån har upplevt detta i praktiken.
iallfall, även ifall switcharna skulle bli långsamma pga lägre ström så minskar ju även effekten markant och då blir det mindre värme.
Att elektronik tatt skada för att dem fått för lite ström finns inte med i min värld ens.
Möjligen att dem inte funkar, men med rätt ström ska dem funka igen efter en strömbrist.
Om detta ni påstår stämmer skulle ju era bilar (ECU och all annan el) gå sönder om generatorn slutar ladda (för lite ström i batteriet).
Men i verkligheten byter man generatorn och då funkar bilelen igen.
MVH

Switchningen görs med en viss frekvens ja, och det har allt i världen med att det är likström att göra! Det är ju precis det som switchtransistorn jobbar med. Den tar 12V in och hackar om.

Sharky har konstruerat slutsteg så han vet nog vad han pratar om...

mvh Jonas

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!

1 661 Inlägg
17 juli 2007
#22
jonash skrev:
Hardjim skrev:
Om jag inte missminner mig så är switchningen frekvensstyrd och påverkas ej av likströmsmatning från batteriet.
Du får inte jämföra bilel med högspänning.
Kan prata med ingejörerna på jobbet och ge ett riktigt svar.
Men det bästa vore om nån har upplevt detta i praktiken.
iallfall, även ifall switcharna skulle bli långsamma pga lägre ström så minskar ju även effekten markant och då blir det mindre värme.
Att elektronik tatt skada för att dem fått för lite ström finns inte med i min värld ens.
Möjligen att dem inte funkar, men med rätt ström ska dem funka igen efter en strömbrist.
Om detta ni påstår stämmer skulle ju era bilar (ECU och all annan el) gå sönder om generatorn slutar ladda (för lite ström i batteriet).
Men i verkligheten byter man generatorn och då funkar bilelen igen.
MVH

Switchningen görs med en viss frekvens ja, och det har allt i världen med att det är likström att göra! Det är ju precis det som switchtransistorn jobbar med. Den tar 12V in och hackar om.

Sharky har konstruerat slutsteg så han vet nog vad han pratar om...

mvh Jonas

ja, det e klart att den gör.
Vart ville du komma?

21 761 Inlägg
17 juli 2007
#23
haxer skrev:
Hur många sådanna basar cerwin vega v-max kan jag flåta på i bilen funderar på att köpa några stycken till finns lite plats i bakluckan ännu och snart ny månad nya pengar.

Eller kanske satsa på att byta framsytemet? Så man inte bara får diarre utan hör nått också?

Hur många vågar man köra på det steget utan att byta batteri och sådant?

Uppgradera hellre framsystemet så att det kan möta upp basen, det är mitt förslag. Men det är förstås du som avgör vilken typ av ljud du vill ha.

Steget kan ge 1200WRMS i 1 Ohm och 600WRMS i 2 Ohm, för att driva de där basarna fullt ut så behövs nog 600W per bas tror jag. Har du 4 st basar och kopplar dem till 1 Ohm så får varje bas 300W, det räcker förstås för att de ska spela någorlunda men inte fullt ut.

Jag har sett på olika forum att man brukar rekommendera 1 extra batteri per 1000WRMS, det är även folk som tävlar i billjud som har skrivit detta så den rekommendationen verkar vettig. Men man får inte glömma bort generatorn heller, spelar man ofta på hög volym och långa stunder så måste generatorn kunna hålla laddspänningen.

För att klara det så krävs tillräckligt många Ampere från generatorn. Sedan gäller också att alla kablar från batteri och generator är tillräckligt grova och har bra kontakt i alla fästpunkter.

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
18 juli 2007
#24
Hardjim skrev:
jonash skrev:
Hardjim skrev:
Om jag inte missminner mig så är switchningen frekvensstyrd och påverkas ej av likströmsmatning från batteriet.
Du får inte jämföra bilel med högspänning.
Kan prata med ingejörerna på jobbet och ge ett riktigt svar.
Men det bästa vore om nån har upplevt detta i praktiken.
iallfall, även ifall switcharna skulle bli långsamma pga lägre ström så minskar ju även effekten markant och då blir det mindre värme.
Att elektronik tatt skada för att dem fått för lite ström finns inte med i min värld ens.
Möjligen att dem inte funkar, men med rätt ström ska dem funka igen efter en strömbrist.
Om detta ni påstår stämmer skulle ju era bilar (ECU och all annan el) gå sönder om generatorn slutar ladda (för lite ström i batteriet).
Men i verkligheten byter man generatorn och då funkar bilelen igen.
MVH

Switchningen görs med en viss frekvens ja, och det har allt i världen med att det är likström att göra! Det är ju precis det som switchtransistorn jobbar med. Den tar 12V in och hackar om.

Sharky har konstruerat slutsteg så han vet nog vad han pratar om...

mvh Jonas

ja, det e klart att den gör.
Vart ville du komma?

Ja att du hade helt fel....och förklara varför.

/Jonas

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!

1 661 Inlägg
18 juli 2007
#25
jonash skrev:
Hardjim skrev:
jonash skrev:

Switchningen görs med en viss frekvens ja, och det har allt i världen med att det är likström att göra! Det är ju precis det som switchtransistorn jobbar med. Den tar 12V in och hackar om.

Sharky har konstruerat slutsteg så han vet nog vad han pratar om...

mvh Jonas

ja, det e klart att den gör.
Vart ville du komma?

Ja att du hade helt fel....och förklara varför.

/Jonas

Nej, du svamlar om att den tillverkar växlenström, det är ju självklart.
Jag sade att vipporna är frekvensstyrda. Alltså styrs inte av likströmmen som matas in.
För 12volt minst får steget även om kablen är tunn.
för övrigt tycker jag att du borde läsa mitt inlägg och försöka förstå vad det handlar om.
Förstår du inte, svara inte.

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
19 juli 2007
#26
Hardjim skrev:
jonash skrev:
Hardjim skrev:

ja, det e klart att den gör.
Vart ville du komma?

Ja att du hade helt fel....och förklara varför.

/Jonas

Nej, du svamlar om att den tillverkar växlenström, det är ju självklart.
Jag sade att vipporna är frekvensstyrda. Alltså styrs inte av likströmmen som matas in.
För 12volt minst får steget även om kablen är tunn.
för övrigt tycker jag att du borde läsa mitt inlägg och försöka förstå vad det handlar om.
Förstår du inte, svara inte.

Jim, lille pojk. Ta det nu väldigt lugnt. Andas in. Det är ju DU som inte fattar nåt! Jag föreslår att DU läser Sharkys inlägg igne, så kanske DU kan lära dig nåt.

För övrigt tycker jag du har en jädra taskig attityd i en hel del poster. Du respekterar inte Sharkys inlägg, och inte mina heller direkt. Och det är synd. Sharky och jag har hållt på med sånt här sen du gick i blöjor.

mvh Jonas

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!

Proljece?
1 464 Inlägg
19 juli 2007
Trådstartare
#27
Drönirettab skrev:
haxer skrev:
Hur många sådanna basar cerwin vega v-max kan jag flåta på i bilen funderar på att köpa några stycken till finns lite plats i bakluckan ännu och snart ny månad nya pengar.

Eller kanske satsa på att byta framsytemet? Så man inte bara får diarre utan hör nått också?

Hur många vågar man köra på det steget utan att byta batteri och sådant?

Uppgradera hellre framsystemet så att det kan möta upp basen, det är mitt förslag. Men det är förstås du som avgör vilken typ av ljud du vill ha.

Steget kan ge 1200WRMS i 1 Ohm och 600WRMS i 2 Ohm, för att driva de där basarna fullt ut så behövs nog 600W per bas tror jag. Har du 4 st basar och kopplar dem till 1 Ohm så får varje bas 300W, det räcker förstås för att de ska spela någorlunda men inte fullt ut.

Jag har sett på olika forum att man brukar rekommendera 1 extra batteri per 1000WRMS, det är även folk som tävlar i billjud som har skrivit detta så den rekommendationen verkar vettig. Men man får inte glömma bort generatorn heller, spelar man ofta på hög volym och långa stunder så måste generatorn kunna hålla laddspänningen.

För att klara det så krävs tillräckligt många Ampere från generatorn. Sedan gäller också att alla kablar från batteri och generator är tillräckligt grova och har bra kontakt i alla fästpunkter.

Ska nog sattsa på ett överlägset bra framsystem för några tusingar istället känns som om det ökar värdet mer på bilen samtidigt som jag får nått bra ut av de smile

Volvo duger till å plocka potatis och skörda med.
Ta bort parabolen på skuffen om du vill slippa alla fåglar!

1 661 Inlägg
19 juli 2007
#28
jonash skrev:
Hardjim skrev:
jonash skrev:

Ja att du hade helt fel....och förklara varför.

/Jonas

Nej, du svamlar om att den tillverkar växlenström, det är ju självklart.
Jag sade att vipporna är frekvensstyrda. Alltså styrs inte av likströmmen som matas in.
För 12volt minst får steget även om kablen är tunn.
för övrigt tycker jag att du borde läsa mitt inlägg och försöka förstå vad det handlar om.
Förstår du inte, svara inte.

Jim, lille pojk. Ta det nu väldigt lugnt. Andas in. Det är ju DU som inte fattar nåt! Jag föreslår att DU läser Sharkys inlägg igne, så kanske DU kan lära dig nåt.

För övrigt tycker jag du har en jädra taskig attityd i en hel del poster. Du respekterar inte Sharkys inlägg, och inte mina heller direkt. Och det är synd. Sharky och jag har hållt på med sånt här sen du gick i blöjor.

mvh Jonas

Om jag håller taskig torn ber jag om ursäkt, men det är frustrerande när man skriver nåt så svarar nån på nåt helt annat.
Och det han har skrivit stämmer ju inte ens.
Verkar vara en kopierad text om nåt annat.
Vad du än har hållt på med sen jag gick i blöjjor så är det inte elektronik iallfall.
Och det räcker med att vara ens lite teknisk för att först att elprylar pajjar inte av att dem får för LITE ström.

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
19 juli 2007
#29
Hardjim skrev:
jonash skrev:
Hardjim skrev:
Nej, du svamlar om att den tillverkar växlenström, det är ju självklart.
Jag sade att vipporna är frekvensstyrda. Alltså styrs inte av likströmmen som matas in.
För 12volt minst får steget även om kablen är tunn.
för övrigt tycker jag att du borde läsa mitt inlägg och försöka förstå vad det handlar om.
Förstår du inte, svara inte.

Jim, lille pojk. Ta det nu väldigt lugnt. Andas in. Det är ju DU som inte fattar nåt! Jag föreslår att DU läser Sharkys inlägg igne, så kanske DU kan lära dig nåt.

För övrigt tycker jag du har en jädra taskig attityd i en hel del poster. Du respekterar inte Sharkys inlägg, och inte mina heller direkt. Och det är synd. Sharky och jag har hållt på med sånt här sen du gick i blöjor.

mvh Jonas

Om jag håller taskig torn ber jag om ursäkt, men det är frustrerande när man skriver nåt så svarar nån på nåt helt annat.
Och det han har skrivit stämmer ju inte ens.
Verkar vara en kopierad text om nåt annat.
Vad du än har hållt på med sen jag gick i blöjjor så är det inte elektronik iallfall.
Och det räcker med att vara ens lite teknisk för att först att elprylar pajjar inte av att dem får för LITE ström.

VI SÄGER DET IGEN SÅ DU FATTAR:

ELEKTRISKA KOMPONENTER KAN GÅ SÖNDER AV FÖR LITE STRÖM/SPÄNNINGSFALL som är det vi pratar om här. Jag har sett ÅTSKILLIGA steg och huvudenheter ta skada av för låg matningsspänning, vilket är FÖLJDEN om du har för klen kabel!

Du kan fråga dina s.k experter på jobbet hur mycket du vill, och håller dem inte med om det vete fasen vart du jobbar. ICA? Eller så håller de på med sån svagström att det inte ens är applicerbart på det vi pratar om här!

Vad gäller min tekniska kompetens har du ju för h-vete inte en aning, MEN jag har hållt på med elektronik i ÅTMINSTONE 15 år, och är utbildad ingenjör på KTH. Vad är du?!

Det käre moderator, det är det sista jag skriver i den här tråden. Ett till påhopp från den här Hardjim och jag har skrivit mitt sista inlägg på Garaget. Jag menar nånstans måste man ju dra gränsen för vart idiotin slår ut en....

mvh Jonas
Senast redigerat av jonash (19 juli 2007)

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!

494 Inlägg
19 juli 2007
#30
Hardjim skrev:
jonash skrev:
Hardjim skrev:

Nej, du svamlar om att den tillverkar växlenström, det är ju självklart.
Jag sade att vipporna är frekvensstyrda. Alltså styrs inte av likströmmen som matas in.
För 12volt minst får steget även om kablen är tunn.
för övrigt tycker jag att du borde läsa mitt inlägg och försöka förstå vad det handlar om.
Förstår du inte, svara inte.

Jim, lille pojk. Ta det nu väldigt lugnt. Andas in. Det är ju DU som inte fattar nåt! Jag föreslår att DU läser Sharkys inlägg igne, så kanske DU kan lära dig nåt.

För övrigt tycker jag du har en jädra taskig attityd i en hel del poster. Du respekterar inte Sharkys inlägg, och inte mina heller direkt. Och det är synd. Sharky och jag har hållt på med sånt här sen du gick i blöjor.

mvh Jonas

Om jag håller taskig torn ber jag om ursäkt, men det är frustrerande när man skriver nåt så svarar nån på nåt helt annat.
Och det han har skrivit stämmer ju inte ens.
Verkar vara en kopierad text om nåt annat.
Vad du än har hållt på med sen jag gick i blöjjor så är det inte elektronik iallfall.
Och det räcker med att vara ens lite teknisk för att först att elprylar pajjar inte av att dem får för LITE ström.

de ä inte alltid grejorna pajjar för att dom får förlite ström men de kan hända, hälre för mycket ström än för lite helt klart

jag är hård som sten

10 287 Inlägg
19 juli 2007
#31
"Om jag inte missminner mig så är switchningen frekvensstyrd och påverkas ej av likströmsmatning från batteriet."
Svar: Mjaaa, beroende på hur du konstruerar nätdelen så kan faktiskt switchfrekvensen vara beroende av vilken spänning batteriet har.


"Du får inte jämföra bilel med högspänning."
Svar: Nej, som civilingenjör i elkraft så skulle det aldrig falla mig in. Jag började jobba i ställverk på kraftverk i början på 70-talet så högspänning har jag nog koll på.


"Kan prata med ingejörerna på jobbet och ge ett riktigt svar."
Svar: med all respekt för dom så tror jag det kan bli svårt. Det krävs att man har satt sig in
i problematiken med att dimensionera switchade nätdelar. Vilka btw, kraftingenjörerna eller dom på mätsidan. Dom på mätsidan har jag haft en hel del att göra med då jag har konstruerat och levererat en hel del specialbyggd mätelektronik till Ringhals.


"Men det bästa vore om nån har upplevt detta i praktiken."
Svar: Det finns det säkert folk som har gjort. Problemet är att det nog ytterst sällan görs en riktig analys av varför steget gick sönder.


"även ifall switcharna skulle bli långsamma pga lägre ström så minskar ju även effekten markant och då blir det mindre värme."
Svar: Korrekt iakttagelse. Men det finns så pass många variabler med i detta så att det går inte att postulera att det ena eller andra kommer att hända. Har du tillräckligt hög resistans i matningsledningen så kommer givetvis steget att klara sig. Och har man konstruerat switchdelen med stor marginal så kommer den sannolikt att klara sig. Etc. Men det går att hitta områden där ökad tilledningsimpedans genererar effekt utanför SOA i switchade nätdelar.


"Att elektronik tatt skada för att dem fått för lite ström finns inte med i min värld ens."
Svar: Dock i min som konstruktör. Se exempel här på oönskade latch-up problem i samband med för hög inimpedans: http://www.smpstech.com/latch000.htm


"Möjligen att dem inte funkar, men med rätt ström ska dem funka igen efter en strömbrist."
Svar: Som jag skrev ovan så kan sådant också hända.


"Om detta ni påstår stämmer skulle ju era bilar (ECU och all annan el) gå sönder om generatorn slutar ladda (för lite ström i batteriet)."
Svar: Dålig extrapolering. En ECU innehåller inga switchade nätdelar som skall försörja effektslukande förbrukare ofta i kW-klassen. ECU:er/ECM:er i bilar är också konstruerade betydligt mera seriöst och underkastade helt andra tester än konsumentelektronik.


Och sedan nej Hardjim - det var ingen kopierad text någonstans ifrån - jag skriver så eftersom jag är gammal lärare i elektronik, reglerteknik och systemteknik.

/Göran


Hardjim skrev:
Om jag inte missminner mig så är switchningen frekvensstyrd och påverkas ej av likströmsmatning från batteriet.
Du får inte jämföra bilel med högspänning.
Kan prata med ingejörerna på jobbet och ge ett riktigt svar.
Men det bästa vore om nån har upplevt detta i praktiken.
iallfall, även ifall switcharna skulle bli långsamma pga lägre ström så minskar ju även effekten markant och då blir det mindre värme.
Att elektronik tatt skada för att dem fått för lite ström finns inte med i min värld ens.
Möjligen att dem inte funkar, men med rätt ström ska dem funka igen efter en strömbrist.
Om detta ni påstår stämmer skulle ju era bilar (ECU och all annan el) gå sönder om generatorn slutar ladda (för lite ström i batteriet).
Men i verkligheten byter man generatorn och då funkar bilelen igen.
MVH

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

2 911 Inlägg
19 juli 2007
#32
Grilla steg med för lite ström/klen kabel är ingen konst, vanligaste felorsaken efter bränd signaljord på kärror vi får in.
Kort därefter kommer grillade basar med för _lite_ (läs tokdist) effekt.

250 Inlägg
19 juli 2007
#33
Nej, du svamlar om att den tillverkar växlenström, det är ju självklart.
Jag sade att vipporna är frekvensstyrda. Alltså styrs inte av likströmmen som matas in.
För 12volt minst får steget även om kablen är tunn.
för övrigt tycker jag att du borde läsa mitt inlägg och försöka förstå vad det handlar om.
Förstår du inte, svara inte.

Spännings förluster är ju grundläggande ellära
det behandlas ju i första halvan av elära A på gymnasiet
så det är ju sjklart att för tunn kabel ger förluster


1 661 Inlägg
19 juli 2007
#34
Alltså ärligt talat,  Jonash.. Ström och spänning är 2 helt olika saker.
Gorre, alla vet att kabelgrovlek och restistans hör ihop.
Decibel, har ni fått in steg som bränts endast pga lågt dimesionerad kabel? ingen annan orsak?
Sharky., bra svar. ska  fundera lite och läsa din länk.
Jonash, jag jobbar ite på ICA utan på Ringhals, där finns kompetens inom el.

förresten:
Ni pratar väl inte om okända märken, gammla eller billiga steg?
Mina steg har protect iallfall.
Dem slår ifrån.
Kom hit så ska jag visa er.
Senast redigerat av Hardjim (19 juli 2007)

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
19 juli 2007
#35
Hardjim skrev:
Alltså ärligt talat,  Jonash.. Ström och spänning är 2 helt olika saker.
Gorre, alla vet att kabelgrovlek och restistans hör ihop.
Decibel, har ni fått in steg som bränts endast pga lågt dimesionerad kabel? ingen annan orsak?
Sharky., bra svar. ska  fundera lite och läsa din länk.
Jonash, jag jobbar ite på ICA utan på Ringhals, där finns kompetens inom el.

förresten:
Ni pratar väl inte om okända märken, gammla eller billiga steg?
Mina steg har protect iallfall.
Dem slår ifrån.
Kom hit så ska jag visa er.

Jim,

lol, jaså, du vet det ja. Bra.
Och du, jag jobbar på en firma där vi KONSTRUERAR förstärkare...Vad det nu skulle spela för roll. Inse att du har fel, och gräv ner dig. Jag orkar inte tjafsa med dig. Du vet INTE hur en förstärkare för 12V fungerar i teorin, inte i praktiken och det har du bevisat med all önskvärd tydlighet.

Men fundera på vad som händer med strömmen i en nätdel när inspänningen sjunker.

Edit: För övrigt har de flesta steg skydd mot för låg matningsspänning, liksom de flesta även har mot kortis på utgången samt mot för hög värme.

mvh Jonas
Senast redigerat av jonash (19 juli 2007)

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!

2 117 Inlägg
19 juli 2007
#36
Intressant läsning. Mycket man kan lära sig även om tonerna är lite tråkiga.
Härligt kunnande det finns här på Garaget smile


410 Inlägg
19 juli 2007
#37
ptscha roll

Copyright @ Rybbs Production

1 661 Inlägg
19 juli 2007
#38
jonash skrev:
Hardjim skrev:
Alltså ärligt talat,  Jonash.. Ström och spänning är 2 helt olika saker.
Gorre, alla vet att kabelgrovlek och restistans hör ihop.
Decibel, har ni fått in steg som bränts endast pga lågt dimesionerad kabel? ingen annan orsak?
Sharky., bra svar. ska  fundera lite och läsa din länk.
Jonash, jag jobbar ite på ICA utan på Ringhals, där finns kompetens inom el.

förresten:
Ni pratar väl inte om okända märken, gammla eller billiga steg?
Mina steg har protect iallfall.
Dem slår ifrån.
Kom hit så ska jag visa er.

Jim,

lol, jaså, du vet det ja. Bra.
Och du, jag jobbar på en firma där vi KONSTRUERAR förstärkare...Vad det nu skulle spela för roll. Inse att du har fel, och gräv ner dig. Jag orkar inte tjafsa med dig. Du vet INTE hur en förstärkare för 12V fungerar i teorin, inte i praktiken och det har du bevisat med all önskvärd tydlighet.

Men fundera på vad som händer med strömmen i en nätdel när inspänningen sjunker.

Edit: För övrigt har de flesta steg skydd mot för låg matningsspänning, liksom de flesta även har mot kortis på utgången samt mot för hög värme.

mvh Jonas

Jo, jag behöver inte ens fundera. Ström och Spänning gör hand i hand. Följer varandra i samma kurva och sänker effekten! Men ström kan sjunka mer än spänning vid hög belastning i ett bilbatteri.


Ja stegen har skydd mot det, ja precis!
Då har du precis motargumenterat dig själv ju!

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
20 juli 2007
#39
Hardjim skrev:
jonash skrev:
Hardjim skrev:
Alltså ärligt talat,  Jonash.. Ström och spänning är 2 helt olika saker.
Gorre, alla vet att kabelgrovlek och restistans hör ihop.
Decibel, har ni fått in steg som bränts endast pga lågt dimesionerad kabel? ingen annan orsak?
Sharky., bra svar. ska  fundera lite och läsa din länk.
Jonash, jag jobbar ite på ICA utan på Ringhals, där finns kompetens inom el.

förresten:
Ni pratar väl inte om okända märken, gammla eller billiga steg?
Mina steg har protect iallfall.
Dem slår ifrån.
Kom hit så ska jag visa er.

Jim,

lol, jaså, du vet det ja. Bra.
Och du, jag jobbar på en firma där vi KONSTRUERAR förstärkare...Vad det nu skulle spela för roll. Inse att du har fel, och gräv ner dig. Jag orkar inte tjafsa med dig. Du vet INTE hur en förstärkare för 12V fungerar i teorin, inte i praktiken och det har du bevisat med all önskvärd tydlighet.

Men fundera på vad som händer med strömmen i en nätdel när inspänningen sjunker.

Edit: För övrigt har de flesta steg skydd mot för låg matningsspänning, liksom de flesta även har mot kortis på utgången samt mot för hög värme.

mvh Jonas

Jo, jag behöver inte ens fundera. Ström och Spänning gör hand i hand. Följer varandra i samma kurva och sänker effekten! Men ström kan sjunka mer än spänning vid hög belastning i ett bilbatteri.


Ja stegen har skydd mot det, ja precis!
Då har du precis motargumenterat dig själv ju!

Så du tycker att bara för att steget har skyddskrets mot för låg inspäning så betyder det att man givetvis kan köra med för tunna kablar och därmed utsätta steget för större påfrestning, elsystemet för större påfrestning och dessutom på köpet få mycket lägre uteffekt?

Jisses. Den blir bara bättre och bättre den här tråden...

mvh Jonas

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!

1 661 Inlägg
20 juli 2007
#40
jonash skrev:
Hardjim skrev:
jonash skrev:

Jim,

lol, jaså, du vet det ja. Bra.
Och du, jag jobbar på en firma där vi KONSTRUERAR förstärkare...Vad det nu skulle spela för roll. Inse att du har fel, och gräv ner dig. Jag orkar inte tjafsa med dig. Du vet INTE hur en förstärkare för 12V fungerar i teorin, inte i praktiken och det har du bevisat med all önskvärd tydlighet.

Men fundera på vad som händer med strömmen i en nätdel när inspänningen sjunker.

Edit: För övrigt har de flesta steg skydd mot för låg matningsspänning, liksom de flesta även har mot kortis på utgången samt mot för hög värme.

mvh Jonas

Jo, jag behöver inte ens fundera. Ström och Spänning gör hand i hand. Följer varandra i samma kurva och sänker effekten! Men ström kan sjunka mer än spänning vid hög belastning i ett bilbatteri.


Ja stegen har skydd mot det, ja precis!
Då har du precis motargumenterat dig själv ju!

Så du tycker att bara för att steget har skyddskrets mot för låg inspäning så betyder det att man givetvis kan köra med för tunna kablar och därmed utsätta steget för större påfrestning, elsystemet för större påfrestning och dessutom på köpet få mycket lägre uteffekt?

Jisses. Den blir bara bättre och bättre den här tråden...

mvh Jonas

HAHA, betyder detta att du erkäner att du hade fel?
Stegen går inte sönder av en tunn kabel.
Självklart ska man inte ha det och själv har jag 38mm.
Men som sagt, tegen pajjar inte av klen kabel. är vi överens då eller?
MVH//Jimmie


Sök