BlackPassat skrev:
Men en fråga bara för att se ifall jag förstår det hela. Ifall jag köper sänkningsfjäder till min bil typ 40mm runt om så blir ju bilen jävligt hård
. Men om man köper fjädrar med coilovers som sänker 40mm blir den låg men även mjuk/vanlig känsla då eller?
Det beror på....
En sänkt bil gör ju att du inte längre kan ha lika lång (hög) fjädringsväg. Därför är oftast "sänkfjädrar" hårdare just för att bilen inte ska "slå igenom" vid körning i gupp/potthål.
En coilover KAN ha konstruerats så att bilen behåller ungefär lika lång fjädringsväg som original men OFTAST INTE.
Sen ska det ju tilläggas att om du har samma fjädringsväg på den sänkta bilen med coilovers så kommer ju bilen komma väldigt nära vägbanan vid maximal kompression, dvs STOR risk att slå sönder något under bilen.
Sen är det verkligen inte självskrivet att sänkningfjädrar behöver göra bilen så pass jättehård, det beror ju helt enkelt på hur pass hård fjädern är, och det är precis samma sak med ett par coilovers, det handlar om vad det sitter för fjäder på dom.
Sen bara för att tillverkarna skriver att dom är ställbara i hårdhet så betyder det inte att ni kan skruva dom så dom blir jättemjuka och sköna... det är DÄMPAREN som kan vara ställbar INTE fjädern.
Enda anledningen enligt mig till att köpa ställbara coilovers är för att kunna justera ridehigt samt göra cornerweight, och detta är något som bilar på bana har nytt av, inte gatbilar
Är man bara ute efter att sänka bilen så köp sänkfjädrar.
Och ni som inbillar er att ni ska kunna skruva upp och ner era coilovers efter att ha brukat dom i slask och salt.... ja visst KANSKE om ni köper KW HR eller något annat för 15k+... men att göra det på några kina eller taiwan coilovers kan ni glömma