Update tirs 18. juli. Video med "søk-mikrofon". https://photos.app.goo.gl/1AsrJpPcR65RKFLA8 Har kommet til at lukten må være varm motorolje, ikke eksos/diesel. Men det lukter også ved nystartet kald motor, hvordan kan det skje?
Låter som den skickar ut avgaser från en cylinder. Går bilen som den ska? Tomgång verkar ju ok.
Synes den går normalt....altså jag tror. Har haft den 2 år og har hela tiden tyckt den er lite svag. Trodde da jag köpte den at det va 1800-2000 ccm og blev överraskad da det viste seg å va 1560. Motoren värkar stärk, bara inte vid lågt rpm.
Men när du säger avgas från en cylinder - mener du vid manifolden, eller nogot direkt ut från cylinder (sprick?)
Tog av plastdekselet over motoren og gjorde ny video. Noen med gode ører og øyne her? Timing på ljud, säger det nåt? Hörs ut som i takt med motors varvtal?
Det låter definitivt som grenrörsläckage/manifold eller läckage förbi en spridare. Med KALL motor, starta bilen och sätt handen ovanför alla spridare/injektorer och se om den blåser. Gör likadant runt grenröret.
Som sagt, kall motor rekommenderas om man fortfarande har nerver kvar i handen.
Det låter definitivt som grenrörsläckage/manifold eller läckage förbi en spridare. Med KALL motor, starta bilen och sätt handen ovanför alla spridare/injektorer och se om den blåser. Gör likadant runt grenröret.
Som sagt, kall motor rekommenderas om man fortfarande har nerver kvar i handen.
TackTack...
En spridare, er det rør på väg til injektorer? (förgrening diesel tilførsel?)
Holdt en tynn papirlapp til venstre for olje-locket og det liksom pustet frem og tilbake. Kjente också pusting under oljelocket. https://imgur.com/a/nAfKbxM
Det låter definitivt som grenrörsläckage/manifold eller läckage förbi en spridare. Med KALL motor, starta bilen och sätt handen ovanför alla spridare/injektorer och se om den blåser. Gör likadant runt grenröret.
Som sagt, kall motor rekommenderas om man fortfarande har nerver kvar i handen.
TackTack...
En spridare, er det rør på väg til injektorer? (förgrening diesel tilførsel?)
Det låter definitivt som grenrörsläckage/manifold eller läckage förbi en spridare. Med KALL motor, starta bilen och sätt handen ovanför alla spridare/injektorer och se om den blåser. Gör likadant runt grenröret.
Som sagt, kall motor rekommenderas om man fortfarande har nerver kvar i handen.
TackTack...
En spridare, er det rør på väg til injektorer? (förgrening diesel tilførsel?)
Tryck och ljud ur oljelocket på en diesel är inget att oroa sig över. Börja med att kontrollera läckage ifrån andra komponenter innan du börjar fundera på vevhustryck.
Som sagt känn med handen runt injektorerna. (Dyse ) Sedan runt grenrör/manifold.
Har ikke klart å kjenne noe rundt injektorene. Snakket med verksted som mente det sikkert var løse injektorer, så jeg forsøkte tighte til skruv og fikk strammet noen av dem (de løsnet først før jeg fattade at dom kunne tightes noe). Merket ingen forskjell, men alt var liksom mer stillegående når jeg fikk på deksel og lukket panser igjen (så klart).
Virker som ljud kommer från RØD RING-MARKERING. Hva befinner seg der? Kan oljud være gåent lager for kamaksler eller reg.reim lager høgt upp?
PS! Trycket i oljepåfyll-deksel var ikke så høyt som jeg trodde. La handen på og kjente bare vibrering, inte "full sprut" som jag trodde.
Har levert inn på verksted. Venter på tid til sjekk.
Atter mer tack.
Har forsøkt å tegne bilen og motoren ovenfra (Gammel GIMP, gammel Linux) De svarte prickene er injektors. https://imgur.com/a/lQW303i
Hej. Jag har en likadan Volvo v70 DriveE 1.6 Diesel 2010. Vart jag förstår kommer ljudet ifrån baksidan? Grenröret utblåset sitter på framsidan på motorn. Uppe till vänster sida, ca 15 cm ner baksidan sitter bränsle pumpen som drivs av Kamremmen.
Har du läcka där syns det på Fel-koder. "Lågt tryck" Jag har bytt min pump, köpte den på en bilskrot för 3500kr. Men det är inget som säger att pumpen är kass.
"Kan" vara en bränsleledning Från pumpen (metall) som läcker kommer ifrån baksidan upp till ovansidan och ner till någon av spridarna. Ljudet är ju ett hårt "pressljud" .
Plocka bort "motor-mattan" som täcker motorn. 2 st muttrar. Ljudet kan komma från fel håll med när man lyssnar.