3122
Sök

Hur gör ni med era hundar?

15 Inlägg
26 juli 2007
Det stämmer att en hund inte bör vara ensam hemma längre än 3-5 timmar.(tänker själva om toalettdörren skulle spikas igen 8-9 timmar!)  HUnden är ett flockdjur o trivs tillsammans med sina flockmedlemmar.  Och med det menas inte att man först är borta 4 timmar. för att sen rasta den en runda , för att sticka 4-5 timmar igen.
Själv har jag löst det med hundvakt. Jobbar kvällar och hunden är hemma 1-3tim , fyra kvällar i veckan. Jag har en valt en bruksras (arbetande hund) o hittar man inte på aktiviteter till den så hittar den i trisstessen på egna uppgifter. DOm är inte dummare än så.
Jag har ständigt dåligt samvete när jag är borta & inte har hunden själv :-/ Jag som flockledare/ägare är trots allt borta 9 timmar.

Så som sagt : hundvakt (familjemedlem)

96 Inlägg
28 juli 2007
Sjodin_ skrev:
Är uppväxt med hund och dom har aldrig lidit av att vara hemma när man har jobbat, dom har alltid vart lika glada och pigga när någon kommit hem.

Skulle de vara sura när husse/matte äntligen kom hem roll

Bilnörd...
310 Inlägg
1 augusti 2007
Våra tjejer får följa med husse till jobbet de veckor jag jobbar dag. På sommaren är de ute i en hundgård och på vintern får de sitta i bås som har byggts i källaren. Husse går en timmes promenad med dem på lunchen. Även fler på husses jobb som har hundar och de har alltid sällskap av mist en till hund. Hade vi inte kunna lösa det på det sättet så hade vi aldrig köpt hund.

Jag tycker personligen inte att hundar ska vara ensamma hemma mer än 4-5 timmar/dag. Men det är min åsikt.
Senast redigerat av Sandra (1 augusti 2007)

~Sandra~
*Kör inte fortare än din skyddsängel flyger*
Projekttråd

7 Inlägg
1 augusti 2007
det går jättebra att ha hunden hemma när man jobbar.. ge den mycke uppmärksamhet när du e hemma bara... å har man föräldrar eller vänner som kan släppa ut den så varför inte men annars klarar dom sig ändå.. har själv en berner sennen.. åh hon lider inte av att vara själv.. dessutom släpper mina föräldrar ut henne om de skulle krisa... big_smile

125 Inlägg
1 augusti 2007
Jag har oxå hund en pitbull o han klarar sig utan problen när jag jobbar.

Allt jag ser är stänkskärmar o sprit

Proljece?
1 464 Inlägg
1 augusti 2007
Sanna_H skrev:
det går jättebra att ha hunden hemma när man jobbar.. ge den mycke uppmärksamhet när du e hemma bara... å har man föräldrar eller vänner som kan släppa ut den så varför inte men annars klarar dom sig ändå.. har själv en berner sennen.. åh hon lider inte av att vara själv.. dessutom släpper mina föräldrar ut henne om de skulle krisa... big_smile

Nee för det är så jävla snällt att låsa in djur och sen skita i dom tills man kommer hem sen helt plötsligt bry sej om jätte mycket. Fan ge pengar till hunden kan la gå till mcDonalds själv ju . Tycker inte folk som resonerar så borde ha hundar över huvudtaget. Har man inte tid med ett djur sälj det istället eller ännu bättre skit i att köpa dom!!!

Volvo duger till å plocka potatis och skörda med.
Ta bort parabolen på skuffen om du vill slippa alla fåglar!

257 Inlägg
2 augusti 2007
jag har en toy pudel och den klarar sig utmärkt 7 - 16 det är bara att du går ut med den innan du sticker till jobbet smile .... jag skulle satsa på en valp. fast du måste ha liet tid över för att göra den rumsren m.m!

"Why do we kill people who are killing people to show that killing people is wrong?"

257 Inlägg
2 augusti 2007
haxer skrev:
Sanna_H skrev:

Nee för det är så jävla snällt att låsa in djur och sen skita i dom tills man kommer hem sen helt plötsligt bry sej om jätte mycket. Fan ge pengar till hunden kan la gå till mcDonalds själv ju . Tycker inte folk som resonerar så borde ha hundar över huvudtaget. Har man inte tid med ett djur sälj det istället eller ännu bättre skit i att köpa dom!!!

vad pratar du om? den lider ju inte av det? hunden lär sig mycket snabbt att leva så!

"Why do we kill people who are killing people to show that killing people is wrong?"

Bry mindre, varva mer
5 753 Inlägg
2 augusti 2007
hundar lär sig snabbt att leva så.... tänk alla jakt hundar som får sitta själva i en hundgård dygnet runt, dom överlever ju, dock tycker jag synd om dom hundarna som får sitta själva i en hundgård dygnet runt sad men som sagt dom överlever ju.... sen om man har en hundgård så är det absolut inte några problem att låta dom sitta i den när du är på jobbet, dom ska ju endå sitta i hundgården på dagarna även om man är hemma eller inte.... fast du kanske bor i lägenhet och inte kan ha nån hundgård???

Jag skryter inte gärna och spelar inte känd men jag är född till en stjärna och kommer dö som en legend!

4 299 Inlägg
2 augusti 2007
nu har säkert nån redan föreslagit detta, men men.
Gör så att du försöker angagera nån granne som hundvakt, pensionärer brukar vara väldigt pigga på de. Då kan den personen komma å gå ut me hunden i ungefär en timme (beroende på va de e för hund) ungefär vid lunchtid. Då blir hunden ganska trött ofta och sover ofta fram till att man kommer hem, och då kan de också va dags för en promenad igen. så gör vi me vår hund iaf och de funkar väldigt bra.

Men om du känner att promenaderna blir problem så köp en katt ist. Bra mycke mer lättskötta än hundar då katter för de mesta sköter sig själva, de e bara maten/vatten du behöver fylla på å tömma kattlådan så klart;)
Senast redigerat av Rallyhalle (2 augusti 2007)

servicetekniker
73 Inlägg
2 augusti 2007
har inte läst allt i tråden. men d jag har gjort mig ledsen. lämna sitt djur ensamt i 8h/vardag. låter sjukt tråkigt för hunden.
Jag vill själv ha hund, älskar hundar.
men känner det är fel mot en hund nu.
jobbar som Elektriker som trådskaparen ska göra.
vet att många godkänner hundar på byggen. dock gäller det att du har kontroll på vovven. sedan kanske det inte bli populärt i "byschan" (stavning?) om d finns hundrädda människor.
jag kör nu serivce så skulle kunna greja så man hade hunden i bilen. men känns inte rätt det heller. även om den max hade varit ensam där i 2h. blir fel lixom. inget liv för en hund som egentligen vill leka, springa, gosa å vara me sin familj hela dagarna.

jag skaffade katter istället smile
dom sover mesta dels å sköter sina behov själva.
å e helt underbara smile

7 Inlägg
2 augusti 2007
haxer skrev:
Sanna_H skrev:

visst ska man inte låta hunden va själv varje dag.. men någon gång gör inget.. så om du skaffar en hund ska du ha med den överallt å aldrig lämna den själv??? min hund är själv kanske tre timmar varje dag för jag jobbar kväll å killen dag men dom lider inte av att va själva!!!! cool

274 Inlägg
2 augusti 2007
haxer skrev:
Sanna_H skrev:

Bra skrivet!!
Man blir ju rädd då man läser hur vissa behandlar sina hundar.
Tragiskt attd et är så lätt att bara skaffa en levande varelse  och sen bara skita i den.
Hunden är ett flockdjur, visst dom anpassar sig lätt men om hunden fick välja själv hur många hundar tror ni väljer att sitta inlåst ensam hemma hela dagen framför att få vara med sin flock och inte bli lämnad hela tiden??

Hoppas verkligen på hundkörkort i framtiden. roll
Senast redigerat av MissMotor_ (2 augusti 2007)

1 163 Inlägg
2 augusti 2007
Vi har 3st hundar, 2 Blodhundar och en Korsning på Boxer.
Dom klarar sig själva hela dagarna, dom får en runda på ca 40m min på morgonen och en på kvällen och dom klarar sig alldeles utmärkt på det!

Det folk inte tänker på här är att det finns olika sorters hundar till olika männsikor!
Finns med andra ord lata hundar som sover hela dagarna och som inte kräver så mkt skötsel, sen finns de dom hundarna som vill ha 2-5timmars träning varje dag och som måste vara med hela tiden (ex. Border Collie "Fårhund") eller dom som behöver mkt skötsel med päls, öron, m.m...

Jag är själv uppväxt med hundar och min mor har pysslat med det hela sitt liv, en av hennes nuvarande blodhundar är en dubbel Champion så det kan ju förklara hur pass stort intresse min mor har.
Korsningen är min egna hund (Neo) och han har "tyvärr" fått lite border collie från sin pappa, det och att hans mamma är boxer gör att han är lite överaktiv. Man kan cykla med honom i 3timmar och han blir inte trött så jag valde lite fel hund men nu får han leva hos mig tills han går bort, sen blir det en Basset eller Leonberger istället.

Mvh

Proljece?
1 464 Inlägg
2 augusti 2007
golf_greatpower skrev:
haxer skrev:
Sanna_H skrev:

vad pratar du om? den lider ju inte av det? hunden lär sig mycket snabbt att leva så!

Tycker sånt är riktigt dumt resonemang "hunden lär sig mycket snabbt att leva så" Släpp ut hunden så ofta som möjligt istället fundera på om det är rimligt att lämna hunden ensam i 8timmar i sträck utan toalett eller lekande. FFS skaffa inte hund om ni inte vet vad ett djur är. Totallt  hjärndött att göra så!! mad

Proljece?
1 464 Inlägg
2 augusti 2007
MissMotor_ skrev:
haxer skrev:
Sanna_H skrev:

Bra skrivet!!
Man blir ju rädd då man läser hur vissa behandlar sina hundar.
Tragiskt attd et är så lätt att bara skaffa en levande varelse  och sen bara skita i den.
Hunden är ett flockdjur, visst dom anpassar sig lätt men om hunden fick välja själv hur många hundar tror ni väljer att sitta inlåst ensam hemma hela dagen framför att få vara med sin flock och inte bli lämnad hela tiden??

Hoppas verkligen på hundkörkort i framtiden. roll

Helt ärligt fattar jag inte hur folk kan lämna sina hundar ensamna mer än 3tim/dag. Hoppas också på hundkörkort dock tror jag att det inte kommer fungera folk måste vakna till!!

257 Inlägg
2 augusti 2007
haxer skrev:
golf_greatpower skrev:
haxer skrev:

Tycker sånt är riktigt dumt resonemang "hunden lär sig mycket snabbt att leva så" Släpp ut hunden så ofta som möjligt istället fundera på om det är rimligt att lämna hunden ensam i 8timmar i sträck utan toalett eller lekande. FFS skaffa inte hund om ni inte vet vad ett djur är. Totallt  hjärndött att göra så!! mad

Men går ju ut derekt när man kommer hem.. du har kanske inte hund ? så säg inget..
fatar inte hur ni kan låta hunden följa med över allt exakt då blir den ju van vid det och då kan ju inte lämna den mer en 5 minuter... Ni tänker inte med hjärnan ibland!

17 Inlägg
21 augusti 2007
golf_greatpower skrev:
haxer skrev:
golf_greatpower skrev:

Men går ju ut derekt när man kommer hem.. du har kanske inte hund ? så säg inget..
fatar inte hur ni kan låta hunden följa med över allt exakt då blir den ju van vid det och då kan ju inte lämna den mer en 5 minuter... Ni tänker inte med hjärnan ibland!

Varför skulle man inte kunna ha med hunden överallt och sen låta den vara ensam 3-4 timmar nån/några gånger i månaden?

Min hund är i stort sett alltid med mig, vart jag än åker så är hon med. De få gånger då det absolut inte går att ha henne med, så får hon vara kvar hemma och det går alldeles utmärkt!

För mig är det egoistiskt att ha en hund som ska vara hemma över 5 timmar varje dag när man är på jobbet.
På både hund och människor så vilar kroppens organ på nätterna och det gör att man inte behöver gå på toaletten, dricka, äta osv. När man vaknar på morgonen så vaknar även organen och man behöver gå på toa, dricka osv. Både hund och människa behöver oftast gå på toaletten ungefär var 3-4:e timme efter att vi har fått nattens sömn. Varken hund eller människans organ mår bra av att ligga i viloläge först hela natten, få våra behov tillgodosedda för att sedan försöka tvinga kroppen att ligga i viloläge igen. Ingen mår bra av att få behoven tillgodosedda en enda gång på ca 17 timmar!!! (8 timmar sömn, 1 timma morgon, 8 timmar ensam hemma).

Visst både hund och människa klarar av det, men ingen mår bra av det!

Så min åsikt är att det är bedrövligt att man är så egotrippad så man skaffar hund och sen ska den leva ett sådant liv!
Spelar ingen roll om hunden är champion, dubbel, trippel osv. Den kan omöjligt trivas av att leva ett sådant liv!

3 Inlägg
21 augusti 2007
Min voff är med mig till jobbet i princip varje dag - skulle aldrig lämna henne hemma en hel dag helt själv! Ibland om jag har möten mm får hon vara kvar på kontoret där hon är trygg och har sällskap för ´det allra mesta.

Hon har heller inget problem med att vara själv - men vill helst följa med även i bilen om vi ska ut en sväng. Hon har blivit lite gammal och sliten på slutet - hon är elva år (och japansk spets för övrigt)  - så hon orkar inte riktigt med på några strapatser längre. Nu har hon dessutom fått sällskap av en enorm katt i huset som älskar när hon är hemma - så hon har varit hemma lite mer ibland på dagarna om jag jobbar delvis hemma eller lunchar hemma mm.

Jag har det förstås rätt lätt eftersom vi har kontoret i en villa 5 min från mitt hus! Men hundar måste även kunna vara själva hemma...syrran har hundar som aldrig har fått vara själva och som ylar som sirener när de blir lämnade hemma. Urjobbigt!

Men - nej - man ska inte skaffa några djur över huvud taget om de inte får delta i "familjen" utan blir ett problem.

Det är lite samma sak med föräldrar som köper kaniner mm till ungarna som sedan får sitta och ruttna i en bur resten av livet - förvisso med mat och vatten - när de blir trötta på den efter ett tag...Det måste man räkna med kan hända även om det inte alltid gör det förstås.... Då är det bättre att börja med en råtta eller hamster som inte blir så gammal!

Slit-och-släng-mentalitet och levande varelser går inte ihop!          /C

70 Inlägg
22 augusti 2007
loffe007 skrev:
hundar som inteklarar av att var ensma hemma 8 timmamr kan väl inte ens få kallas hundar? okey då dom är valp men då dom börjar lite äldre så ska dom klara det. och gör dom inte det är det väl bara betal grannpojekn en tjuga så får han gå ut och gå med dom då han slutat skolan där kring 11 som alla ungar verkar göra nu för tiden.

Satt och läste detta forum och alla dess inlägg, men fick mer eller mindre "frispel" när jag kom till detta inlägg!! Håller med om att vissa raser kan "klara" mer tid själva - 6-7 timmar, men generellt bör man inte lämna en hund mer än 4-5 timmar själv. Så jobbar du dagtid så bör du nog tänka 2-3 ggr innan du skaffar hund om ingen annan kan rasta den medans du jobbar.
Och du som skrev detta intellegenta inlägg om 8 timmar m.m - DJURVÄN - INTE MYCKET!!

Mvh K. ägare till en Bernersennen som får väldigt mkt sällskap och "kärlek"!!!

Sök