1 oktober 2005
Trådstartare
Det är inget fel på SAABs tändkassetter, det är snarare så att det är handhavande fel av dom som skruvar loss dom när man tex byter tändstift.
I tändkassetten finns 4 rör som går ner till tändstiften, i dom rören sitter spolarna, dessa rör är också oljefyllda med en övre och undre packning. Den övre packningen har en tendens att torka efter några år som allt gummi gör, vad händer då om man skulle vända på tändkassetten, jo oljan rinner ut och det kan hända att all olja inte rinner tillbaka. Då kommer spolen att vara torr och när man utvecklar några tusen volt i en spole blir den ganska varm, finns då ingen olja som leder bort värmen kommer tråden att brinna upp och det är precis det som händer...
Det finns ett tydligt mönster att dom flesta tändkassetter dör efter 5-6000 mil, vad gör man på 5000 mils service? jo man byter tändstift...
Till alla er bärgare som åker runt med en tändkassett, tänk på att förvara dom rätt annars kommer den bara att vara slöseri.
Och att byta ut tändkassetten som saab gör just nu är ingen lösning, efter ca 11-12000 mil ska man åter igen byta tändkassetten....
SAABs killar i efterjusteringen har vetat sedan 80-talet att man aldrig får vända på kassetterna... Det stod till och med stora skyltar i början när man introducerade dessa som bärde budskapet, vänd inte på dom!!!
Så innan börjar folk börjar snacka skit om grejerna kanske man ska ta reda på varför sakerna går sönder...
in any case, knowledge is generally a useful thing in its own right ...
-
www.bmwb.se