3201
Sök

Inget fel på SAABs Tändkassetter...

1 414 Inlägg
8 oktober 2005
Trådstartare
#21
Då hade dom skrivit fel i GP, det andra du skriver om tänker jag inte ens bry mig om att svara på... wink

in any case, knowledge is generally a useful thing in its own right ...
- www.bmwb.se

305 Inlägg
8 oktober 2005
#22
Bra felen kommer ut  . fast det är bara om felen uppstår på en bil som säljs i USA oftast .  de har hårdare regler .
Gärna sett att det var likadant inom EU . 
Fast tändkasseterna är ju ett gammalt känt problem sedan 9000 tiden bara det ökat i omfattning och kallas hög risk .

Sedan får man tycka vad man vill om bilmärken  men detta är en dum konstruktion .

smile


409 Inlägg
8 oktober 2005
#23
ok då är jag med hehe aa kanske att dem skrev fel på gp det vet ju inte jag!!

GÖr Som Ford KÖp Volvo!

1 414 Inlägg
8 oktober 2005
Trådstartare
#24
Nej, det är lätt att göra fel, GP va ju inte enda tidningen som skrev fel eller hade fel bild...

in any case, knowledge is generally a useful thing in its own right ...
- www.bmwb.se

Dr. Mörker
211 Inlägg
26 september 2015
#25
Jag vet att denna tråd är 10 år gammal men kunde inte låta bli att ändå göra ett inlägg. Jag har kört med min tändkassett sedan bilen var ny -00 och har aldrig haft problem med den. Men har under årens lopp försökt att få bättre kylning på den och nu slutligen gjort en kylspiral som man lätt sätter på eller tar av. Den är med andra ord vattenkyld smile med ett cirkulerande system helt fritt från bilens egna kylsystem.
Senast redigerat av iron_angel (26 september 2015)


296 Inlägg
3 oktober 2015
#26
Jag fixade ett bromsok bak på en 9000 en gång, under tiden skräpet stod i mitt garage så pajade tändkassetten.
Efter att jobbet var klart startade inte bilen och jag hade mina misstankar.
Jag var tvungen att ringa far min som jobbar på Saabverkstad,
be honom komma förbi med en kassett han visste fungerade och byta,
och mycket riktigt så hade kassetten gått sönder av att bilen stod inomhus för en gångs skull.
De tål inte 16 gradig värme verkar det som. Bra bilar. Älska Saab.


Dr. Mörker
211 Inlägg
5 oktober 2015
#27
3milius skrev:
Jag fixade ett bromsok bak på en 9000 en gång, under tiden skräpet stod i mitt garage så pajade tändkassetten.
Efter att jobbet var klart startade inte bilen och jag hade mina misstankar.
Jag var tvungen att ringa far min som jobbar på Saabverkstad,
be honom komma förbi med en kassett han visste fungerade och byta,
och mycket riktigt så hade kassetten gått sönder av att bilen stod inomhus för en gångs skull.
De tål inte 16 gradig värme verkar det som. Bra bilar. Älska Saab.

Min fars kassett  (röda) gick sönder utan förvarning när han parkerade bilen och kom tillbaka så starta den inte. Kan det vara flera tillverkare på dom så att kvaliteten sviktar och det är det som är problemet?. Men läser man rubriken så verkar det vara handhavande fel. Skumt är det iallafall. Men jag ska se om kylningen gör någon nytta.


Ingen himmel är så blå som min
2 976 Inlägg
5 oktober 2015
#28
Founder skrev:
I tändkassetten finns 4 rör som går ner till tändstiften, i dom rören sitter spolarna, dessa rör är också oljefyllda med en övre och undre packning. Den övre packningen har en tendens att torka efter några år som allt gummi gör, vad händer då om man skulle vända på tändkassetten, jo oljan rinner ut och det kan hända att all olja inte rinner tillbaka. Då kommer spolen att vara torr och när man utvecklar några tusen volt i en spole blir den ganska varm, finns då ingen olja som leder bort värmen kommer tråden att brinna upp och det är precis det som händer...

Intressant att bara den övre packningen torkar och att oljan bara kan rinna ut när man vänder kassetten upp och ner.
En lösning vore ju att göra den övre packningen av samma evighetsmaterial som den undre smile

/Mattias


Sök