3238
Sök

Veteranambulans till filminspelning sökes

5 Inlägg
23 juli 2007
Trådstartare
Hej!
Jag heter Ulrika, arbetar med rekvisita till filminspelningar. Just nu letar jag med ljus o lykta efter en ambulans från ca 50talet fram till 1963  Kortfilmen jag jobbar med utspelar sig 1963, så en bil efter 63 blir ju lite knasigt... Men, det kan alltså vara en årsmodell från 50-talet fram till 1963. En stor fördel är om ambulansen finns någonstans i Skåne eller angränsande landskap.
Den ska användas väldigt försiktigt, krypkörandes några meter.
Inspelningen är v 34, men jag vill så klart veta om jag får tag i en sådan här ambulans så fort som möjöigt!
Finns det någon som nappar? Vet du/ni någon som har en sådan? Kan du/ni slussa mig vidare till någon annan som vet/har? ALL info rörande detta är av intresse!
Naturligtvis är det ine frågan om att köpa, utan det handlar om att hyra för en skälig summa alt. låna. Svara här, eller maila mig på ulrikafredriksson@comhem.se
Mvh Ulrika

2 911 Inlägg
23 juli 2007
Jag kan passa på att tipsa om www.rekvisitadatabasen.se
Där håller många till, allt från flygplan till gamla kläder.

140 Inlägg
23 juli 2007
Hej Ulrika var på 50-60 tals helgen på Johanna museumet i skurup i lördags
där var en fin pontiac ambulans 56 eller 57 den ägs av en medlem i yankee car club
i Ystad där var även en annan vet inte märket den var i sämre skick men klart häftig den
också lycka till

5 Inlägg
25 juli 2007
Trådstartare
Hej-Hej!
Tack hittills för de svar jag fått! Det har desvärre inte lett mig till mitt mål ännu, så är DU som läser detta just nu en person som kan hjälpa mig i mitt sökande efter en AMBULANS från 50 eller tidigt 60-tal (senast 63) så, HÖR AV DIG!!
Mvh,
Ulrika

Avstängd
653 Inlägg
25 juli 2007
svensk film eller? jag menar det ser ju lite lustigt ut om det kommer en amerikansk ambulans som det står "ambulance" på liksom

Jag har rätt i vad jag än säger.

5 Inlägg
26 juli 2007
Trådstartare
Ja, det är en svensk film. Utspelar sig i en liten by i Skåne, 1963. Någon helt vanlig ambulansbilmodell vore det bästa..
Mvh,
ulrika

Leg. Spådam
816 Inlägg
26 juli 2007
Jag har aldrig under mina år i bilhobbyn sett annat än amerikanska ambulanser av äldre årgång. Och de är svåra nog att hitta. Men ärligt, det spelar ju inte så hemskt stor roll ifall bilen är några få år nyare än 63, jag har sett Hollywood-filmer som missat vissa rekvisitabilar.

Edit: Vi kan alltså slå fast att det är en Duett-ambulans av årsmodell 63 eller tidigare du är ute efter.
Senast redigerat av Merclone (26 juli 2007)

Two words; You LOSE!
Riktiga muskelbilar har vindrutetorqueare.

100 Inlägg
26 juli 2007
hej dom här kanske har eller vet någon som har

www.motala-motormuseum.se

i bland spöar jag mig själv för ingen annan vågar

5 Inlägg
27 juli 2007
Trådstartare
Hej igen, alla rara människor som svarat.
Detta har visat sig vara en riktigt hård nöt att knäcka...
Jag kan tänka mig alla bilmodeller som var ambulanser på den tiden, dvs.  Volvo duett och pv, International Harvester, Opel Kapitän, Mercedes.
Dessutom om det går att hitta från dessa modeller, eller andra frekommande på den tiden som var modell STÖRRE, alltså stora bilmodeller, och/eller "vans" VITA. Då kan vi när vi spelar in välja bildvinklar som ändå funkar, och jag kan fuska till med rött kors, extra lyktor osv.
Jag börjar bli smått desperat, och måste bara lösa detta på något sätt...

105 Inlägg
27 juli 2007
Varför slår du inte SF eller SVT en signal och hör efter med dem om de kan hjälpa dig... De har gjort en hel del produktioner och borde veta en del.. Du befann dig i Skåne kan vara en idé och ringa DR med....

5 Inlägg
27 juli 2007
Trådstartare
Egentligen inte dumt tänkt, men jag har erfarenhet av att jobba på svt, och vet hur långsamt kvarnhjulen  snurrar där... Och på SF ska man ha otrolig tur om man lyckas få tag i rätt person, som vet något om en specifik film med en specifik bil. M a o, om det ska lyckas, ska jag veta exakt vilken film/tv-program/avsnitt/ scen/  exakt vilken bil jag har sett, samt vem som var producent, och rekvisitör för att kunna precisera en fråga. Och då är det ändå flera år sedan det producerades, så chansen att få hjälp är minimal...
Aj.. jag låter riktigt negativ! Men, ovan är tyvärr sant :-)
Jag luskar vidare... tack ändå.

105 Inlägg
27 juli 2007
Men om du vet vad en produktion som du är intresserad av heter så är IMDB.com din vän där står oftast all information man behöver veta wink
Fanns en gubbe i Uppsala förut men tror han är död nu tyvärr som kallades Broby-Calle som hade en allsköns veteranbilar i diverse skick uppställd på sin tomt särskilt då gamla bussar, ambulanser osv. Däremot så vetta fasen hur det ser ut just nu... Men han lånade ut en hel del fordon till en SVT serie som handlade om Sverige under 40-talet som sändes under 90-talet ngn gång-.

VD / SPRINGPOJK
605 Inlägg
28 juli 2007
http://213.132.112.100/images/21/2115343624.jpg

Det är alltså en såan här du skall ha tag på?
Måste vara det enklaste i världen, kolla på Blocket till salu, fråga om du får hyra den ett par dagar, Stripa upp den med 60 tals ambulans dekor med R Folie som går att plocka bort. Så vips så har du din ambulans!

Fönster o dylikt är ju bara att täcka med folie.

http://213.132.112.100/images/86/8607009034.jpg
Skåp varianten!
Senast redigerat av spunk_totte (28 juli 2007)

Det krävs en stor man för att gråta, men en större för att skratta åt han!

Sök