3256
Sök

Gjuta egna vingar m.m i hemmagjorda formar?

74 Inlägg
24 juli 2007
Trådstartare
Hej!
Vad behöver man egentligen för att göra egna formar att gjuta i?
Vart kan man köpa det materialet som man gör formar av?
Eller snarare, HUR GJUTER MAN SJÄLV HEMMA? wink

Hoppas att det finns några kunniga här som kan svara på det! smile

3 627 Inlägg
24 juli 2007
Hej du! Finns en tråd 2 rader längre ner en denna som handlar om just detta! Ta och läs den så får du nog hjälp med det mesta smile

Kika in och följ gärna projektet! BMW E46 318ti - Vägen mot perfekt stance!
Simple and clean, all you ever need to know ;)

74 Inlägg
24 juli 2007
Trådstartare
Har just precis läst den, men jag är HELT ny inom detta ämne, så jag behöver lite mer välförklarat smile.
Det jag undrar mest över är: Hur bygger man formen/formarna? Hur gör man när man "gjuter"? Behöver verkligen riktigt riktigt välförklarat ! smile

74 Inlägg
24 juli 2007
Trådstartare
Tack så mycket, de redde ut en del problem.
Dock så undrar jag fortfarande hur man gör om man t.ex vill gjuta en vinge, måste man gjuta den i flera delar då eller?
Med form så tänker jag på liknande formar som används när man gjuter tennsoldater, skillnaden är ju att man häller ner tennet i dom formarna, men här "lägger" man väl på glasfiberväv? big_smile...

341 Inlägg
24 juli 2007
zippiZ skrev:
Tack så mycket, de redde ut en del problem.
Dock så undrar jag fortfarande hur man gör om man t.ex vill gjuta en vinge, måste man gjuta den i flera delar då eller?
Med form så tänker jag på liknande formar som används när man gjuter tennsoldater, skillnaden är ju att man häller ner tennet i dom formarna, men här "lägger" man väl på glasfiberväv? big_smile...

Det finns massor av alternativ. Allt beror på vilken design du tänkt dig.
Ett alternativ är att använda ett skumblock i inometan som du skär till och sedan plastar.
Det går också bygga en form och gjuta i, men det är mycket mer jobb, men bättre om du vill göra flera.
Det går också att skaffa en vinge som man bygger om till den form man vill ha genom att plasta på den.
Bara fantasin sätter gränser smile

74 Inlägg
24 juli 2007
Trådstartare
Det går också bygga en form och gjuta i, men det är mycket mer jobb, men bättre om du vill göra flera.

Precis så jag hade tänkt! big_smile...
Men då till frågan, hur gör man då det, och hur gjuter man i en sån form?

Tack så mycket för att du tar dig tid! smile

341 Inlägg
24 juli 2007
Man brukar använda ett material som kallas gelcoat. Man häller det i formen, så det formar en blank yta ytterst. Sedan armerar man med glasfiber i det antal lager man behöver för att få rätt styrka.
Det ställer ganska stora krav på formen. Ska du bygga en vinge behöver den vara tvådelad. Lämpligen upp och nedsida.  När båda sidorna är gjutna, limmas eller gjuts de samman. Det finns säkert andra sätt också, men detta är det jag känner till smile

74 Inlägg
24 juli 2007
Trådstartare
Nu börjar jag förstå, tack så mycket för svaren! smile

341 Inlägg
24 juli 2007
Inga problem. Hoppas några andra har fler och bättre tips smile

1 417 Inlägg
24 juli 2007
finns en hel del trådar om plastning i övrigt.
jag skulle rekomendera att forma vingen i bonocell först, och plasta på det.

74 Inlägg
24 juli 2007
Trådstartare
Holme skrev:
finns en hel del trådar om plastning i övrigt.
jag skulle rekomendera att forma vingen i bonocell först, och plasta på det.

Ska man då "bygga in" bonocellen i vingen? smile

341 Inlägg
24 juli 2007
Ja, man bygger in det. Bonocell/inometan väger nästan inget och absorberar inte vatten. Perfekt material att gjuta på. smile

74 Inlägg
24 juli 2007
Trådstartare
MTR skrev:
Ja, man bygger in det. Bonocell/inometan väger nästan inget och absorberar inte vatten. Perfekt material att gjuta på. smile

ahaaa! Det låter ju riktigt bra och smidigt, det kör jag nog på! smile
Får tacka för alla bra svar!

Sök