3560
Sök

Volvo 855, broms byte!

28 Inlägg
25 juli 2007
Trådstartare
tjena, undra om man kunde få lite tips angående broms byte på en volvo 855. när jag fick ut d gammla bromsarna efter en söndrig skruvmejsel så fick jag inte tillbaka kolven i bromsoket.
Stod och slet i 2timmar pga det, det är en automatare..vet inte om det gör det skillnad.. när man bromsar så åker kolven ut men det gick inte alls att pressa tillbaka den på något sätt hmm bilen hade väldigt sletna bromsar... och stått stilla 3månader. tror inte att förra ägaren körde så mycket med den bilen alls...några tips? big_smile

Eliminator
1 441 Inlägg
25 juli 2007
Du måste kolla och putsa kolven med fin smärgelduk, använd lite 5-56 lätta på gummidamasken. Det kan gå åt rejält med kraft för att få tillbaka kolven. Typ rörtång modell större, eller brytjärn ,kofot.
//Tommy.

Visst är det tillverkat bilar efter 1973, men vem bryr sig?
"Horsepower sells cars, torque wins races"/ Carroll Shelby
Anyone can restore a Classic, but it takes a Real Man to cut one up!
You can make anything dance if you throw enough money at it, even a Windsor.

28 Inlägg
25 juli 2007
Trådstartare
Jag ska testa d, du har ingen aning om man behöver vrida in kolven?ifall det är vänster/höger jängad? hmm

^^ hade dock ingen aning om detta inte mer än att bakbromsar är vänster/högerjängade..går det dock bra att man snurrar med hand syrka eller måste man ha något speciellt vertyg om inte en polygrip?
Senast redigerat av g1bby (25 juli 2007)

198 Inlägg
25 juli 2007
jag har också en 855 å kolvarna är väldigt tröga efter som att de fortfarande ligger tryck på dom..du får ta i med en stor polegrip eller rörtång som den andra killen sa..smile

245 Inlägg
25 juli 2007
Vad menar du med bromsbyte?

Den är varken hö/vä gängad bara att trycka tillbaka med en STOR polygrip.
Går det jättetrögt så byt eller renovera oken.

28 Inlägg
25 juli 2007
Trådstartare
Ringde ett samtal till min flickväns farsa och frågade honom hur jag skulle ta mig till. Han fick för sig att kolven är vänster eller höger jängad på den bilen hmm

245 Inlägg
25 juli 2007
g1bby skrev:
Ringde ett samtal till min flickväns farsa och frågade honom hur jag skulle ta mig till. Han fick för sig att kolven är vänster eller höger jängad på den bilen hmm

Han har för sig! Men jag VET tongue
Senast redigerat av E-son (25 juli 2007)

28 Inlägg
25 juli 2007
Trådstartare
Menar du att jag måste köpa en ännu större polygrip?! Iallfall en större rörtång.....finns det några volvo bilar som har vänster eller höger jängade kolvar? Detta måste vara ett special fall!

198 Inlägg
25 juli 2007
de är bara att frycka in kolvarna dom är inte jängade har en 855a! som jag bytt bromsarna på!!!

Besiktningstekniker
275 Inlägg
25 juli 2007
Dom är bara till att trycka in ja, antagligen har du fått koven lite snett. Kan vara ett litet helvete då tongue

245 Inlägg
25 juli 2007
Alltså, en liten två decimeters polygrip räcker inte. Ju större desto bättre smile

Jag kan garantera att din bil är INTE nåt special fall.

28 Inlägg
25 juli 2007
Trådstartare
det gick inte att bara trycka in kolvarna!!! tryckte in så mycket 5-56 som d gick i gummipackningen runtomkring kolven och höll på bråka med det i två timmar ute i regnet! tror det är jängade kolvar...tror du d hjälper om jag kör runt lite med bilen och bromsar hårt några gånger att kolven ger sig och sedan försöker få tillbaka kolven igen? (tjejen som kom fram med förslaget)

Besiktningstekniker
275 Inlägg
25 juli 2007
Testa att tryck lite på varje sida på kolven. Den har antagligen satt sej snett! Och jag är 100 på att dom inte är gängade

28 Inlägg
25 juli 2007
Trådstartare
hhmm...tror inte att jag har tryckt in dom lite snett.. andra sidan var likadan...provade inte ens att försöka ge mig på den andra sidan ens då jag inte fick klart den vänstra sidan färdig.. får väl testa med en större polygrip...den har stått i ca 3månader och jag vet inte hur mycke den förra ägaren körde med den...helt sletna bromsar..så jag kan tänka mig att ingen har rört bromsoken på ca 2-3år iallfall hmm

245 Inlägg
25 juli 2007
Dom är INTE GÄNGADE!!!! Antingen köper du nya ok eller nya kolvar, välj själv!

Muttley
25 juli 2007
du kanske borde lämna in den till en verkstad om du inte har tålamod eller klarar det själv ?

har du bytat bromsar sj någon gång innan ???

28 Inlägg
26 juli 2007
Trådstartare
på min corolla -88 runt om, farsans v70 -01 & många många fler XD

dock bilar som inte har stått stilla under en längre period neutral

131 Inlägg
26 juli 2007
Vet av erfarenhet att om man fått ut kolvarna så har de ett helvete o få tillbaka dem igen.. Men de e smärgelduk o polering på dem o en stor tång. Men om de känns att de inte går då är det nog bara o bita i äpplet o köpa nya ok. Kostar inte så förfärligt mycke + att de kommer bli bättre broms. Riktiga verkstäder renoverar inte, de sätter på nya, blir billigare i längden än om de ska stå o meka med dem..

28 Inlägg
26 juli 2007
Trådstartare
ifos, tittade nyss på biltema... kostar inte mer än 1000kr för bägge sidorna.. smile

Legitimerad besserwisser
921 Inlägg
27 juli 2007
Har en 854 -95 som jag bytte bromsar på.
Hadet också problem med att få tillbaka kolven, men det visade sig bara att jag "tryckte snett" med rörtången.

En morakniv blev min hjälp, lade den tvärs över kolven och tryckte sedan på den med tången istället. Då gick det plättlätt. smile

Sök