Finns flera användare här på garaget som har bilder jag har fotat som dom avnänder självs, med min tillåtelse såklart som reg numrerna syns på, men ingen har sakt något, men det är ävl en smaksak?
Ja tror man kan diskutera detta hur länge som helst.. Men en sammanfattning på svenska är väl ->
Foton innehållande material som direkt kan knytas till en levande person faller under PUL..lagen om vad som får publiceras på internet typ. Om personen i fråga samtycker så får man publicera om denne inte vet något eller har sagt nej så är man enligt lag skyldig att censurera, retuschera eller ta bort helt å hållet. Mycke mer är det inte att säga om detta. Kan vi sluta kriga
Jag har ALLTID och tänker ALLTID sudda ut reg-plåtarna..
Varför? Jo, för att jag själv blir förbannad när folk lägger upp bilder de tagit på min med nummerplåten kvar.. vem som kan ta reda på precis ALLT om mig som privatperson genom att kolla reg-nr.. sedan vidare till ratsit för en kreditupplysning etc.. hur kul är det här? Inte speciellt roligt tycker jag.
Ser mycket seriösare ut när man tar bort nummerplåtarna också..
Är det på en offentlig träff, event, mässa osv så bryr jag mig inte om att regplåten finns med på bilden. Är det olagligt race är jag tacksam om den suddas.
Är det en vanlig cruising/träff så kan man låta regnummrena va kvar. Brukar jag göra, har väl hänt att man tar bort dom med men orka om man tagit en massa bilder blir så mkt redigering då. Är det däremot bilder från nåt race/burnouts eller en vanlig session så brukar jag redigera bort dom..
Jag är av den inställningen att regnr inte är en offentlig handling över internet. Alltså suddar jag ut reg nr på bilar om inte ägaren begär något annat. Med ett reg nr är det så enkelt att ta reda på fordons och ägaruppgifter. Något som egentligen inte borde vara möjligt men i vårat öppna samhälle missbrukas detta hela tiden. Alltså värnar jag om skyddad personlig integritet publicerar inte reg nr alls.
Jag är av den inställningen att regnr inte är en offentlig handling över internet. Alltså suddar jag ut reg nr på bilar om inte ägaren begär något annat. Med ett reg nr är det så enkelt att ta reda på fordons och ägaruppgifter. Något som egentligen inte borde vara möjligt men i vårat öppna samhälle missbrukas detta hela tiden. Alltså värnar jag om skyddad personlig integritet publicerar inte reg nr alls.
Så ska de låta! inte fan e det kul om folk kan hitta massa personuppgifter (på ratsit tex) för att man lämnar nummerplåten.. Bara bort med den säger jag! tar max 10s att sudda en plåt
Sudda så slipper man ha en massa ovänner här och i på garage uppfarten.. Tror ju inte folk blir sura OM man suddar "Så sudda suddad bort..." Ja ni vet ju sången!?
sudda regplåtarna behöver du itne göra på "lagliga events" däreomt på dom, olalgiga lite mer roliga eventen så får man sudda.. hihi så gör jag iallfall... för på laglga race å event kan vem som helst se dina regskyltar på dom olalgiga e det ju bara dem som e inbjudna
Enligt Svensk lag så kan jag fota vad jag vill, när jag vill & hur jag vill. Jag kan sälja bilderna eller lägga upp dom på nätet om jag vill. Ingen kan säga något om bilden eller kräva något då jag som fotograf äger bilden. Polisen kan endast med husransakan få tillgång till mina bilder. Men det är svensk lag.
Sen hur jag själv gör, så suddar jag regg plåtar på alla "olagligheter". På bana, strippen eller utställning så suddar jag inte om ägaren inte speciellt har bett om det:)
Varför? Jo, för att jag själv blir förbannad när folk lägger upp bilder de tagit på min med nummerplåten kvar.. vem som kan ta reda på precis ALLT om mig som privatperson genom att kolla reg-nr.. sedan vidare till ratsit för en kreditupplysning etc.. hur kul är det här? Inte speciellt roligt tycker jag.
MVH
men.. vet du vet. när du är ute och kanske ställer upp med idn bil så kan ju någon gå och ta din reg nummer och göra precis samma sak?
MVH
men.. vet du vet. när du är ute och kanske ställer upp med idn bil så kan ju någon gå och ta din reg nummer och göra precis samma sak?
Visserligen, men varför utsätta sig ännu mer för risk när man har alternativet att sudda ut dem när man ska ladda upp bilderna på internet. Då minskar man ju riskerna lite grann men som du säger så kan man ju bli sedd på stan också då när man är ute och kör.
Samtidigt som man har alternativet att sudda så har även ägaren alternativet att skuva bort plåten. alt slänga på en "fun-plate". Som tidigare skrivet så vill alla se bilder från event, men ingen vill sitta o redigera 200 bilder genom att först grund redigera dom med färger och kontraster osv... sedan sudda varenda plåt.
Man kan oxå se d så som att dom som ställer ut sina bilar ger sitt medgivande..så blire helt lagligt..vill ni inte ha skyltarna fotade flytta skylten eller bilen.. Annars får väl alla skriva ut en lapp å ha i rutan om dom inte vill ha bilen fotad så LOVAR jag att ja ska respektera d. Nu närmar sig vallåkra..det är MÅNGA bilar.. å ännu MER bilder.. Ja tänker då helsike inte sudda plåtar på XXXX antal bilar eftersom dom står som sardiner så e d ju inte 1 plåt per bild direkt..
till och med Aftonbladet, Expressen osv de suddar ju bort reg.nr så fram med sudden ;P
hur många bilder har dom att sudda? hade jag tagit EN bild... eller kanske 10 bilder... visst... då hade jag suddat, för då är det inte jobbigt... men ett par hundra bilder... det är jobbigt. Och ingen av oss som fotar här får direkt något betalt för att varken ta kort på bilarna, eller sudda plåtarna... så finns det inte nån anledning att göra det. Åter igen... alla vill se bilder från träffar, men ingen vill sudda plåtar...
Men varför sudda plåtarna? När ni ställer ut bilarna.. finns det någon som springer runt och suddar ut reg.nr då? Nee inte en chans
Vad är skillnaden på att se bilden på ett kort eller se den IRL? Såfort man sett den IRL så har man ju reg.nr lik förbannat?
Hur många på stan noterar och kommer ihåg ett regnummer?
Anser inte att det är nått problem med att skyltarna syns på stan men när det gäller internet så finns avundsjukan och ligor som letar speciella bilar. VIPPS så hittar det en sprojtans ny SL65 på garaget.org med regplåtar och inom loppet av en minut så vet dem vem som äger bilen och vart bilen finns. Nästa steg är utföra skadegörelse på bilen alt. sno bilen och *poff* så finns den helt plötsligt i ett annat land med slipade chassinummer mm.
Så varför inte skydda sig genom att offra nån minut eller två för att döjla plåten?
Du tror inte dom som letar speciella bilar finner dom i vilket fall då? Och är dessa ligor på stan så tror jag de noterar regnr alla fall. Gällande avundsjuka så är det ju en annan sak..
Och som tidigare nämnts så är det ju inga problem vid ett fåtal bilder, men börjar det bli ett par hundra bilder så tvivlar jag starkt på att där finns nån som kan fixa detta på en minut eller två
Edit: tycker oxå att det är upp till ägaren själv när denne ställer ut bilen att göra sitt bästa för att dölja plåtarna om man nu är så rädd för att de ska hamna på nätet. Detta är såklart svårt att göra om man bara glider runt på stan.
Ska tilläggas att jag brukar sudda plåtarna på bilder i den mån det går dvs.