3508
Sök

Regplåtar, Sudda eller ej?

Tyskstuk.se
630 Inlägg
26 juli 2007
Trådstartare
Sitter nu och ska redigera bilderna från Gatbil stoppet vid Street Performance och CDR i Göteborg... Och det är ju en del bilder.. och många plåtar att sudda.
men är det så känsligt igentligen? Om man ställer upp på ett event, utställning eller en tour som denna så får man väll ansvara för det själv? om man inte vill att ens regnr ska synas så får man väll byta plåtar eller nått... eller tänker jag fel?

Leg. Spådam
816 Inlägg
26 juli 2007
Det spelar ju ingen roll om man har dem kvar egentligen, deras funktion är ju att folk (i symmerheten  polisen) ska kunna kolla upp vem som äger bilen. Och ifråga om det skulle kunna göra kriminella uppmärksamma på var bilen finns så tror jag inte heller det spelar någon roll. Sysslar man med att tatta bilar för man är en idiot som inte kan göra något produktivt så är man och scoutar på utställningar och träffar snarare än på nätet.  Låt plåtarna vara och spara in en helvetes massa jobb.

Two words; You LOSE!
Riktiga muskelbilar har vindrutetorqueare.

Tyskstuk.se
630 Inlägg
26 juli 2007
Trådstartare
Tack, precis ett sånt inlägg jag väntade på! =P Nu ser jag lite ljus i kvällens arbete ;D

smen
26 juli 2007
vill du ha med bilden på dig den blev ju riktigt bra wink

Zairon skrev:
Tack, precis ett sånt inlägg jag väntade på! =P Nu ser jag lite ljus i kvällens arbete ;D

3 059 Inlägg
26 juli 2007
Ja ingen mening med att sudda plåtarna med tanke på hur många personer som redan sett dom och större delen tagit foton själva där dom finns med så.. Folk ser dom varje dag mab e ute o kör också ju..

Skillnad om det är t.ex. nått "svart" race på en gata och man inte vill kunna söka ägare med hjälp av dom lika enkelt..

Utanlem
895 Inlägg
26 juli 2007
är det en träff o de har kvar skylten får folket skylla sig själva.. plåtar man en fin bil på gatan kan man ju va snäll o sudda... vet inte hur pul ställer sig i dehär avseendet faktiskt.. men de vet säkert nån typ.. decibel?

Tyskstuk.se
630 Inlägg
27 juli 2007
Trådstartare
smen skrev:
vill du ha med bilden på dig den blev ju riktigt bra wink

Zairon skrev:

haha naah, klarar mig nog smile

4 767 Inlägg
27 juli 2007
Jag har inte suddat nr på mina egna bilar jag lagt upp, därimot har jag flera gånger när jag fotat på träffar, blivit ombedd av bilarnas ägare att sudda regnr innan jag lägger upp bilderna. Därför suddar jag alltid alla regnr och så slipper folk bli rädda/irriterade. smile

Mvh
Erick

Projekttråd: Nissan Skyline GTS-25TM JUN -95
Gilla EvoG på Facebook! facebook.com/EvolutionGarage
Använder produkter från: Sonax Bilvård

Markolainen
27 juli 2007
Det bästa vore nog att sudda egentligen tycker jag.
ÄVEN fast de visar skyltarna på träffen.

Miklen
28 juli 2007
Satt och googlade lite..

Som fotografer..oavsett proffs eller hobby..även skitdåliga fotografer.. så FÅR man INTE publicera bilder på objekt som på något sätt kan knytas till en person som är i livet. OM inte denna har GIVIT sitt SAMTYCKE till detta.

Summa sumarum. Så länge folk tycker det är okej att publicera bilderna med regnummer på så gör det inget. Jag t.ex bryr mig inte om min bil visas med reg. nummer.

MEN om personen i fråga som äger bilen inte vill ha reg skylten synlig så MÅSTE vi SUDDA UT eller på annat sätt göra den OIDENTIFIERBAR. Enligt lag så är det redan försent då så egentligen så borde man sudda direkt. För att följa lagen !!!

Körv
3 535 Inlägg
28 juli 2007
Bättre att göra ett ordentligt jobb, än att göra ett halvtaskigt! smile

Truckdriving Man

3 113 Inlägg
28 juli 2007
tanken har också slagit mig.. smile och det är verkligen skitjobbigt att sudda typ 200bilder.. tongue speciellt när man vill få det bra gjort..

Semper Fi

Tyskstuk.se
630 Inlägg
28 juli 2007
Trådstartare
Miklen skrev:
Satt och googlade lite..

Som fotografer..oavsett proffs eller hobby..även skitdåliga fotografer.. så FÅR man INTE publicera bilder på objekt som på något sätt kan knytas till en person som är i livet. OM inte denna har GIVIT sitt SAMTYCKE till detta.

Summa sumarum. Så länge folk tycker det är okej att publicera bilderna med regnummer på så gör det inget. Jag t.ex bryr mig inte om min bil visas med reg. nummer.

MEN om personen i fråga som äger bilen inte vill ha reg skylten synlig så MÅSTE vi SUDDA UT eller på annat sätt göra den OIDENTIFIERBAR. Enligt lag så är det redan försent då så egentligen så borde man sudda direkt. För att följa lagen !!!

Precis!
Men ställer man ut bilen på en utställning så vill man ju synas, o vill man då inte att ens regnr ska synas så får man ju visa lite eget intresse genom att antingen byta eller plocka bort plåtarna. eller säga till den som fotar att man ska sudda plåtarna.

Alla ville se bilder från träffar, men ingen vill göra ett bra sudd-jobb på 200 bilder smile

*GULAN*
647 Inlägg
28 juli 2007
Asså jag tycket som dom flesta här att är man på en utställning och inte vill att ens reg. nr. ska synas så tar man bort skylten..

Fotograferna gör ett kanon jobb med att fota våra bilar och sen ska vi komma och gnälla att man inte vill ha sitt reg. nr.

Är det så att man inte vill ha sitt reg. nr. så kan man ju oxå säga till fotografen innan han tar korten!!!

big_smile

424 Inlägg
28 juli 2007
Zairon skrev:
Sitter nu och ska redigera bilderna från Gatbil stoppet vid Street Performance och CDR i Göteborg... Och det är ju en del bilder.. och många plåtar att sudda.
men är det så känsligt igentligen? Om man ställer upp på ett event, utställning eller en tour som denna så får man väll ansvara för det själv? om man inte vill att ens regnr ska synas så får man väll byta plåtar eller nått... eller tänker jag fel?

Om man säger såhär. Du har suddat ut dina egna plåtar.....big_smile

Jag hade absolut inte velat ha min plåtar synliga. Jag hör dagligen om folk som blir av med vingar, fälgar, spoilerkit, fronter, strålkastare, blinkers, backspeglar, stereo osv osv. Eller får bilen vandaliserad. Jag säger......sudda!

___ "ByggSnubben" ___
2 456 Inlägg
28 juli 2007
Zairon skrev:

Jo det e sant att det e upp till var och en att ta ansvar i förstahand vid utstälningar att skaffa någon sorts täckning till reg plåten t.ex. en tillfällig reg plåt som täcker den vanliga för vi vet ju själv att man får bilen fotad ....

Jo vid Race på almän väg som fotograf deltar i då e det nog enliht min mening hans skyldighet att redigera skyltarna ....

Men då det fins så pass stor skara mäniskor som ej kan skilja mällan ditt å mitt i detta land samt antar det agerar många ligor från våra granländer runt om europa så skulle det nog vara en fin gest att då med redigera nummer plåtarna så det försvårar deras framfart.

För det e endå vi som lagt ner massor av tid å pengar som vi aldrig får igen om våran bil försvinner då försäkrings bolagen ej ärsätter det fulla värdet ....

Det e min mening i detta inlägg i alla fall.

//S
Senast redigerat av lonewolf-holm (28 juli 2007)

Jobbar:Som Byggare Grovis+Smed+Asbest Sanerare.
Hatar: Regn !!! och Falska Människor.
Projektet; http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 9#p3167999
http://www.nitroz.se

Drop Shop
926 Inlägg
28 juli 2007
står man på träffar och dylikt med plåtar får man fasen skylla sig själv om ens regnummer hamnar på nätet.

Miklen
28 juli 2007
skylla sig eller inte skylla.. Det är fortfarande en lag på att man inte får publicera reg numrena..Man får ta hur mycke kort man vill ... men inte lägga ut dom på nätet enligt PUL.. varför ens diskutera.. Det är ju skrivet i lagen.. Å man ger inte sitt samtycke genom att ha kvar reg plåten på bilen heller.. Så det är ju isåfall fotografens ansvar att täcka över plåten om bilderna ska publiceras..

Ja brukar i regel inte sudda regnummer iaf för det är alldeles för mycke jobb..som många säger.. ni vill ha bilder på bilarna.. här får ni..men visst..d går ju att lösa me ett skyddat bildarkiv som man får fråga efter access till..kanske genom att logga in me sitt eget reg nummer eller liknande då å bara se bilder på sin egen bil..Verkar inte så kul kanske !
Senast redigerat av Miklen (28 juli 2007)

196 Inlägg
28 juli 2007
Som sagt tidigare så är du enligt lag skyldig att göra bilden oidentifier bar till personen. Då får alltså inte visa andras reg plåtar och om du hade fotat min bil hade jag anmält direkt och vet många fler som hade gjort det.
Visst kan man tycka att det är upp till var och en att ha hand om det själva men så är inte fallet enligt Sveriges lagar.

Ska du göra ett bra jobb och på så vis ha större chans till att utvecklas och eventuellt göra mer profissionella foto jobb så gör det rätt och bra från första början så slipper du en massa eventuella problem och arga miner.

One life, Live it!

1 661 Inlägg
29 juli 2007
C70 skrev:
Zairon skrev:

Om man säger såhär. Du har suddat ut dina egna plåtar.....big_smile

Jag hade absolut inte velat ha min plåtar synliga. Jag hör dagligen om folk som blir av med vingar, fälgar, spoilerkit, fronter, strålkastare, blinkers, backspeglar, stereo osv osv. Eller får bilen vandaliserad. Jag säger......sudda!

Dagligen? Vart bor man då?
IOFS har man inget garage till sin pärla så får man skylla sig själv.
Regnr är ju en offentlig handling och är lättare att få fram än att ta reda på namnet på en person.

Sök