3836
Sök

Nissan S13 trim!

87 Inlägg
27 juli 2007
Trådstartare
#1
Tja!

Har läst lite rykten om att kolvarna på S13 original inte ska klara så hög prestanda.

Undrar mest, pallar original kolvar/stavar - Trimsystem, öppet luftfilter, chip och möjligtvis något större turbo än original?

//Mvh Pixx

2 117 Inlägg
27 juli 2007
#2
Tja, finns en del som kör med orörd original botten och som har fördubblat effekten. Inte illa. Ska du upp över 300-350 så rekommenderar jag direkt et byte till smidda kolvar.
Stakarna behöver du inte byta förrän kring 400hkr.

Växellådan brukar ge sig kring 350-400 hkr om den misshandlas. Fast det finns några som ännu har den kvar vid de hästarna.

Veven är smidd och håller, gällande stakarna har jag bara hört talas om en som lyckats kröka en stake.

Den minimala trimning som du ska ge dig på är inga som helst problem för motorn.
Se bara till att sköta oljebytena och kör med bra kvalitet på oljan.


87 Inlägg
27 juli 2007
Trådstartare
#3
shogun skrev:
Tja, finns en del som kör med orörd original botten och som har fördubblat effekten. Inte illa. Ska du upp över 300-350 så rekommenderar jag direkt et byte till smidda kolvar.
Stakarna behöver du inte byta förrän kring 400hkr.

Växellådan brukar ge sig kring 350-400 hkr om den misshandlas. Fast det finns några som ännu har den kvar vid de hästarna.

Veven är smidd och håller, gällande stakarna har jag bara hört talas om en som lyckats kröka en stake.

Den minimala trimning som du ska ge dig på är inga som helst problem för motorn.
Se bara till att sköta oljebytena och kör med bra kvalitet på oljan.

Vad tror du denna minimala trimmning kommer ge i hk? smile

Edit: Blir ju antagligen större IC också.

Det lär alså hålla bra utan smidda kolvar mm?

Mvh
Senast redigerat av Pixx (27 juli 2007)

Asgammal medlem.
2 246 Inlägg
27 juli 2007
#4
typ 210-220hk..
installera en olje-temp. också så du har koll på värmen
Senast redigerat av maximus (27 juli 2007)


Rörpulare
1 453 Inlägg
27 juli 2007
#5
Absolut! runt 300 gränsen e de lite värre dock... kmr själv att inte kunna ladda så mkt ja vill just pga att kolvarna hindrar mej=/ Men me den setupen kanske du kmr upp  i blyga 190-200 kankse beroende på snurra.. för chipet tar bara bort laddtrycksspärr som finns som standard. Chipet styr även tändkurvan och bränslemängden så räkna inte me några 30-40 hästar:) och filtret mår bara motorn bättre av dock ej några märkvärda resultat..

Hellre omkommen och bortkörd än bortkommen och omkörd:)
"Life is lika a race track, you gotta go round and round..Sure some times you crash and burn but if you don´t make the turn you ain´t never gona learn"

Asgammal medlem.
2 246 Inlägg
27 juli 2007
#6
nissan 200sx skrev:
Absolut! runt 300 gränsen e de lite värre dock... kmr själv att inte kunna ladda så mkt ja vill just pga att kolvarna hindrar mej=/ Men me den setupen kanske du kmr upp  i blyga 190-200 kankse beroende på snurra.. för chipet tar bara bort laddtrycksspärr som finns som standard. Chipet styr även tändkurvan och bränslemängden så räkna inte me några 30-40 hästar:) och filtret mår bara motorn bättre av dock ej några märkvärda resultat..

menade givetvis att han skulle höja laddtrycket också


87 Inlägg
27 juli 2007
Trådstartare
#7
nissan 200sx skrev:
Absolut! runt 300 gränsen e de lite värre dock... kmr själv att inte kunna ladda så mkt ja vill just pga att kolvarna hindrar mej=/ Men me den setupen kanske du kmr upp  i blyga 190-200 kankse beroende på snurra.. för chipet tar bara bort laddtrycksspärr som finns som standard. Chipet styr även tändkurvan och bränslemängden så räkna inte me några 30-40 hästar:) och filtret mår bara motorn bättre av dock ej några märkvärda resultat..

Haha vadå blyga 200 häst, det duger la. Måste hålla mig på en hyffsad besinförbrukning också. smile

Thx för bra svar alla!

Rörpulare
1 453 Inlägg
27 juli 2007
#8
Pixx skrev:
nissan 200sx skrev:
Absolut! runt 300 gränsen e de lite värre dock... kmr själv att inte kunna ladda så mkt ja vill just pga att kolvarna hindrar mej=/ Men me den setupen kanske du kmr upp  i blyga 190-200 kankse beroende på snurra.. för chipet tar bara bort laddtrycksspärr som finns som standard. Chipet styr även tändkurvan och bränslemängden så räkna inte me några 30-40 hästar:) och filtret mår bara motorn bättre av dock ej några märkvärda resultat..

Haha vadå blyga 200 häst, det duger la. Måste hålla mig på en hyffsad besinförbrukning också. smile

Thx för bra svar alla!

Nee menade inte blyga som dåliga smile Bara att du lär inte räkna me mkt mer än så! vill ju inte ge dej några dröm siffror.. Men där har du ett ca iaf lycka till!

Hellre omkommen och bortkörd än bortkommen och omkörd:)
"Life is lika a race track, you gotta go round and round..Sure some times you crash and burn but if you don´t make the turn you ain´t never gona learn"

87 Inlägg
27 juli 2007
Trådstartare
#9
nissan 200sx skrev:
Pixx skrev:
nissan 200sx skrev:
Absolut! runt 300 gränsen e de lite värre dock... kmr själv att inte kunna ladda så mkt ja vill just pga att kolvarna hindrar mej=/ Men me den setupen kanske du kmr upp  i blyga 190-200 kankse beroende på snurra.. för chipet tar bara bort laddtrycksspärr som finns som standard. Chipet styr även tändkurvan och bränslemängden så räkna inte me några 30-40 hästar:) och filtret mår bara motorn bättre av dock ej några märkvärda resultat..

Haha vadå blyga 200 häst, det duger la. Måste hålla mig på en hyffsad besinförbrukning också. smile

Thx för bra svar alla!

Nee menade inte blyga som dåliga smile Bara att du lär inte räkna me mkt mer än så! vill ju inte ge dej några dröm siffror.. Men där har du ett ca iaf lycka till!

Men en setup likt-

Större turbo
Större IC
Större grenrör och 3" hela vägen
Öppet luftfilter
Chip


Edit: Borde inte det ge mer än 30 häst? Är ingen mästare på att räkna ut sånt men det låter lite? :S
Senast redigerat av Pixx (27 juli 2007)

Asgammal medlem.
2 246 Inlägg
27 juli 2007
#10
gå in på forumet i www.200sx.nu och sök på hk..där får du nog dina svar


2 117 Inlägg
27 juli 2007
#11
Pixx skrev:
nissan 200sx skrev:
Pixx skrev:

Haha vadå blyga 200 häst, det duger la. Måste hålla mig på en hyffsad besinförbrukning också. smile

Thx för bra svar alla!

Nee menade inte blyga som dåliga smile Bara att du lär inte räkna me mkt mer än så! vill ju inte ge dej några dröm siffror.. Men där har du ett ca iaf lycka till!

Men en setup likt-

Större turbo
Större IC
Större grenrör och 3" hela vägen
Öppet luftfilter
Chip


Edit: Borde inte det ge mer än 30 häst? Är ingen mästare på att räkna ut sånt men det låter lite? :S

Beroende på vilken turbo, soppamängd och annat i modifieringen så kan det lätt hamna kring 250-280 hästar med det du räknat upp. Alla byter ju dessa delar med olika resultat gällande hästkrafter. Finns allt från 200 upp mot 600...


2 655 Inlägg
27 juli 2007
#12
Jag bromsade 274hk på veven nere på Japmeet iår.
Min motor är ganska orörd.

T28bb turbo (laddade 13psi, ca 0,9bar), steg 2 chip, 3" avgas, dubbla avgaskammar, walbro pump,  öppet filter och en lite större ic.

Så nog ska du väl kunna plocka ut runt en 250hk på veven utan några större problem.. smile

15 Inlägg
27 juli 2007
#13
maximus skrev:
gå in på forumet i www.200sx.nu och sök på hk..där får du nog dina svar

Lite svårt med den sidan eftersom endast medlemmer kan posta.....

Lite varning när det gäller 3" system utan kat... hade problem med olja rök i avgasen vid tomgång efter vi monterade en 3" system, minns att Lancia hade samma problem på Rally VM i 90' talet, så gjörde samma sak och höjde tomgång till 1500rpm för att öka baktryck i turbinhuset, och då slutade rök problemen!

Senare byggde jag om till 2½" över bakaxeln på min S12 och problemet forsvann... tomgång på 1000 varv nu, ingen rök.

Men kom ihåg tipsen.... röka det på tomgång, höjer du tomgången.....

Conk.

Skriva tydligen ganska kass på svenska... men grym på english!

178 Inlägg
27 juli 2007
#14
Bara chippet till s14 ger 45hk. Vet inte hur det blir på s13.
köp ett extractorgrenrör och ett bra 3" helsystem också så blir det en jävla skillnad kan jag garantera big_smile

De grejjerna jag har på min gjorde asmycket, bänken som jag bänkade i gick bara till 250 hjulhästar. Vid bänkningen bottnade mätaren direkt. Resultat: en bra bit över 250hk på hjulen.
ca: 300 hk i motorn. De bilarna är lätta som fan att få fart på cool

Men min är iof en s14, vet ej hur det är med hmm

Courage is when you're scared to death but saddle up anyway!!!

Galen
849 Inlägg
27 juli 2007
#15
så du säger att din s14 har 300hästar och fått 100 hästar av ett chip, ett nyttgrenrör och 3 tum hela vägen? och juste sportluftfilter?

Låter ganska otroligt faktiskt, är det ens möjligt?

Min bmw 325 touring som ska sugtrimmas! http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=191202

67 Inlägg
27 juli 2007
#17
Frippe08 skrev:
så du säger att din s14 har 300hästar och fått 100 hästar av ett chip, ett nyttgrenrör och 3 tum hela vägen? och juste sportluftfilter?

Låter ganska otroligt faktiskt, är det ens möjligt?

stämmer inte...

Galen
849 Inlägg
27 juli 2007
#18
tänkte det tongue

Min bmw 325 touring som ska sugtrimmas! http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=191202

178 Inlägg
28 juli 2007
#19
den visade en bit över 250 hjulhästar i bänken med 1.15 i laddtryck. Jag har en polare med en 350z som jag drar. men men jag kanske bara drömmer.

Courage is when you're scared to death but saddle up anyway!!!

Galen
849 Inlägg
29 juli 2007
#20
asså jag tror inte att du ljuger tycker bara att det är konstigt att din bil kan få så mycket effekt på ett avgasrör chip och sportfilter:/

Min bmw 325 touring som ska sugtrimmas! http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=191202


Sök