2442
Sök

polering

212 Inlägg
4 oktober 2005
Trådstartare
#1
köppte en saab 900se 2.0t igår som det är väldigt matt lack på.
Så nu undrar jag om man ska polera, lär man ha en poleringsmaskin för flera tusen eller finns det nå andra sätt?


Envis optimist
454 Inlägg
4 oktober 2005
#2
det går ju alltid att göra för hand... sen finns det väl billigare polermaskiner. Kolla på typ clas ohlson


3 Inlägg
4 oktober 2005
#3
asså  vill chippatrimma min v70   vart kan mAN köpa chiptrimm:????????smile

////kalle (ja e  en noobbe )smile

---------------------------------------------------------------------
Och nästa gång så startar Kalle en ny tråd istället för att hoppa rätt in från vänster.
/Göran
Moderator
----------------------------------------------------------------------


AUTOBAHNRASER
3 804 Inlägg
4 oktober 2005
#4
kalleavant skrev:
asså  vill chippatrimma min v70   vart kan mAN köpa chiptrimm:????????smile

////kalle (ja e  en noobbe )smile

www.bsrab.se
www.itsfun.nu
orkar inte skriva alla iställen men där är två iaf


Bmw osv..

764 Inlägg
4 oktober 2005
#5
MysdressLarry skrev:
köppte en saab 900se 2.0t igår som det är väldigt matt lack på.
Så nu undrar jag om man ska polera, lär man ha en poleringsmaskin för flera tusen eller finns det nå andra sätt?

Flera tusen??? Finns på Feltema för 249kr eller nåt.....

TeQuilla

4 554 Inlägg
4 oktober 2005
#6
gör för hand.. de blir bäst resultat å inte massa medel under listerna..

212 Inlägg
4 oktober 2005
Trådstartare
#7
hur gör man det för hand? vad behöver man?


12 086 Inlägg
4 oktober 2005
#8
För hand? Ja, vill man få förslitningsskador så visst..
Finns som Tequilla sa maskiner på biltema för 139 resp 299kr. En sådan billig maskin kan du investera i så slipper du sprängande arm och onödiga irritationsmoment.

"väldigt matt" dessutom.. du kommer få gnida som ett djur om du ska komma in på lacken.

212 Inlägg
4 oktober 2005
Trådstartare
#9
nå skriv hur man gör, med maskin eller utan..
vad behöver man?

1. polermaskin eller förslitningsskador (väljer det första) big_smile
2. ?


313 Inlägg
4 oktober 2005
#10
för hand.. Visst smidigare med maskin men nogrannare för hand.. HJr gjort för hand i alla år och jag har inga skador.. smile

Är det väldigt matt lack? Så används först rubbing. en eller två omgångar. Som du lägger på och polerar in på mindre yta och sen när mattyta kommer s¨å polerar du den det med ren och torr trasa.. Det finns även hårdpolerande vax. Men det är ej att rek för ettpar tag för mykke så synd grunden.. Så använd med försiktighet..


15 Inlägg
5 oktober 2005
#11
Att polera för hand är inget att rekomendera...för ett riktigt bra resultat krävs en roterande maskin, det kan man hitta på jula eller micro sen för finpoleringen och eventuellt vaxningen som borde vara självklar kör man med en ocicilerande maskin med dubbla diskar, Båda maskinerna kan man få för under 1000 lappen. Skillnaden på dom billigare maskinerna som t.ex biltemas är att dom klarar oftast jobbet lika bra som "proffsmaskinerna" men dom kommer inte att hålla i närheten av en maskin för 7000kr...

Veni Vidi Vici
126 Inlägg
5 oktober 2005
#12
varför inte kosta på att lämna in den till rekondfirma och få det ordentligt gjort??

Reservdelstekniker Audi/VW/Skoda
www.olofericson.se

12 086 Inlägg
5 oktober 2005
#13
Rekondfirma då snackar vi flera tusen. Finns de som gör det svart för 500kr och uppot oxå. Men kul att lära sig själv. Det blir inte bättre förhand, hur kommer det sig att alla yrkesmän och proffs kör med maskin annars?

Till Mysdresslarry Du behöver:
En polermaskin med tillhörande polerhättor (flera stycken)
Rubbing och Wax, alt. polish efter rubbingen men det lär duga som förstajobb utan.
Lite polertrassel samt gärna en inomhushall. Dels slipper du skit i luften och så slipper du förfrysa dig. Hösten är här!tongue

212 Inlägg
6 oktober 2005
Trådstartare
#14
Fkoff skrev:
R
Till Mysdresslarry Du behöver:
En polermaskin med tillhörande polerhättor (flera stycken)
Rubbing och Wax, alt. polish efter rubbingen men det lär duga som förstajobb utan.
Lite polertrassel samt gärna en inomhushall. Dels slipper du skit i luften och så slipper du förfrysa dig. Hösten är här!tongue

svaret som jag har sökt så länge.. big_smile 
tackar då vet jag vad jag ska inhandla då smile


54 Inlägg
6 oktober 2005
#15
det bästa är att köra med maskin...polermedlet tillsammans med maskinen alstrar värme som gör att så repor läggs igen. Visst du kan få en blank bil om du kör för hand men alla repor kommer finns kvar men inte lika tydligt.
du kan lämna in bilen till mig annars smile

-=Face your fears, live your dreams=-

54 Inlägg
7 oktober 2005
#16
hehe ja du jag bor i Åre...så d blir ju en bit att åka...smile sen tar jag mellan 1000-2500 beroende på hur stygg dom är.

-=Face your fears, live your dreams=-

451 Inlägg
7 oktober 2005
#17
polera med handen blir oxå bra kolla på min Röda Ferarri så ser du det wink

SamLaG MeD FöRaReN UnDer FäRd Är StRänLiGeN FöRbJuDeT MeN JaG StAnNaR GäRnA!!

111 Inlägg
7 oktober 2005
#18
Poleringen görs olika beroende på VAD man vill uppnå samt hur objektet i fråga ser ut...
Ska du POLERA, så gör du det med en oscillerande maskin typ Cyclo...medel som används är exempelvis Autosmart Mirror Image alt Platinum, eller Lahega finecut nr 17 och avslutas med Nr 36...notera att dessa INTE går att använda för hand då effekten framkommer vid lite värmeutveckling på lacken från maskinen...
ska du däremot RUBBA, så bör du köra med en ROTERANDE enkeltrissa typ fresto...detta för att rubbing kräver högre värme för att uppnå full effekt...
Medel som används är Autosmart R2 eller Lahega nr 11...
Rubba gärna en liten bit i taget, ca 40x40 cm och arbeta in medlet med lite tryck...lacken ska vara VARM men inte het, du skall känna värmen med handens ovansida om du håller den ca 5-10 cm ovanför lacken...Använd inte för högt varv, rubbing görs bäst vid 6-800RPM, använd därför ingen "slipmaskin" som polermaskin...resulterar bara till att du bränner lacken om du inte vet va du sysslar med...hellre för sakta än för snabbt!
Man kan ta i ganska mkt på plåt men när man polerar plast bör man vara extra försiktig då lacken lätt kan brännas!
Notera även att det skiljer väldigt mkt i vilka trissor du använder, generellt funkar dom gula bra, men behöver du hårdare så använder du BLÅA och mjukare, VITA...som sagt, man anpassar poleringen till objektet, inget man lär sig över en dag utan polering tar TID att lära sig...
Övning ger färdighet!
Senast redigerat av Dj_Aleks (7 oktober 2005)

Audi A4 1.8T - Black Pearl
Power is nothing without control
Bildator.se - Ultimate Styling - AleksPhoto

4 554 Inlägg
7 oktober 2005
#19
visst polera med maskin å få 3liter medel under listerna som löser upp sej och rinner ut vit första regnet.. jag välger att polera för hand eftersom jag vet att ja får ett bättre resultat än med maskin.. vet ganska väl resultatet från masin då jag maskinpolerar båtar på våren innan dom ska i och en båt pallar inte ens jag med att polera för hand.. en bil är dock bättre och smidigare att polera för hand.. de enda som behövs är polermedel och polertrasa... ingen maskin för 500spänn so slukar i sej medel för att sen lägga lite grann på bilen..och smetar ner både på lister och under dom

111 Inlägg
7 oktober 2005
#20
loudness skrev:
visst polera med maskin å få 3liter medel under listerna som löser upp sej och rinner ut vit första regnet.. jag välger att polera för hand eftersom jag vet att ja får ett bättre resultat än med maskin.. vet ganska väl resultatet från masin då jag maskinpolerar båtar på våren innan dom ska i och en båt pallar inte ens jag med att polera för hand.. en bil är dock bättre och smidigare att polera för hand.. de enda som behövs är polermedel och polertrasa... ingen maskin för 500spänn so slukar i sej medel för att sen lägga lite grann på bilen..och smetar ner både på lister och under dom

Har nog mer med personen som polerar att göra än med maskinen...du ska inte ha 3 liter medel på maskinen, då polerar du fel..

Audi A4 1.8T - Black Pearl
Power is nothing without control
Bildator.se - Ultimate Styling - AleksPhoto


Sök