3480
Sök

Öppen eller återcirkulerande?

www.TrizticPhotography.com
2 Inlägg
5 oktober 2005
Trådstartare
#1
Alla säger olika vad ska man tro?

Tex. Öppen
Turbon laddar när man trycker på gasen å när man släpper så töms den för att ladda på nytt och får ny kraft.

Eller..
Man släpper gasen och med öpper så åker allt ut å man förlorar allt tryck.


Tex Åter..
man släpper på gasen å då åker trycket runt i systemet istället för att försvinna.

eller...
Trycket åker runt förlänge å man förlorar all mening med trycket.


Vilket är det som stämmer igentligen?????? Hjälp!!


59 Inlägg
5 oktober 2005
#2
Som jag har förståt det.. äger ju iof ingen turbo bil.. och är inte speciellt insatt.. men..

Det finns inga fördelar eller nackdelar med någon av dem rent prestanda mässigt.. eller jo, i audi t ex. där mäts luften som kommer tillbaka från dumpen.. och därför behövs en återcirkulerande dump annars får motorn en för fet blandning

Men annars kan man ju ta en öppen för ljudets skull.

Audi A4 V6 2,8 30v Quattro (2000)
http://www.garaget.org/?car=5515

553 Inlägg
5 oktober 2005
#3
Dom flesta bilar som har luftmassemätare behöver luften som kommer tillbaka ifrån den återcirkulerande dumpen pga att luftmassemätaren har mätt upp luften och då går bilen för fett precis som jonte_a4 skrev. Men på t.ex. min bil så har jag luftmängdmätare och då går det att använda öppen dump utan problem.

Man kan ju köpa nytt insprutningssystem t.ex. hestec,haltech eller megasquirt och använda sig av en mapsensor istället för luftmassemätare.
Senast redigerat av 744tic (5 oktober 2005)


Ollikkala Racing
1 724 Inlägg
5 oktober 2005
#4
744tic skrev:
Man kan ju köpa nytt insprutningssystem t.ex. hestec,haltech eller megasquirt och använda sig av en mapsensor istället för luftmassemätare.
Jo men ett sånt system skaffar man ju sig om man vill åka fort på allvar inte för satt man ska kunna "dumpa" utan problem.

Med en återcirkulerande avlastningsventil så kan det inte bli fel, funkar på alla turbobilar (räknar inte diesel).
Öppen dump ska man helst inte ha om man har luftmassemätare lr luftmängdsmätare (förkortas lmm) då bilen kan gå lite illa i värsta fall, dock fungerar det ofta ändå om dumpen är rätt inställd.
Känsligast är ju nyare bilar, t.ex nyare Saabar med Lmm som man inte ska sätta öppen dump på pga avancerade styrsystem.

- Time Attack -

247 Inlägg
5 oktober 2005
#5
TMX skrev:
Alla säger olika vad ska man tro?

Tex. Öppen
Turbon laddar när man trycker på gasen å när man släpper så töms den för att ladda på nytt och får ny kraft.

Eller..
Man släpper gasen och med öpper så åker allt ut å man förlorar allt tryck.


Tex Åter..
man släpper på gasen å då åker trycket runt i systemet istället för att försvinna.

eller...
Trycket åker runt förlänge å man förlorar all mening med trycket.


Vilket är det som stämmer igentligen?????? Hjälp!!
Det första du skrivit stämmer, turbon laddar bara när du ger gas och slutar ladda när du släpper gasen.

Det andra stämmer också, du släpper ut allt laddtryck i atmosfären med en öppen dump (avlastningsventil). Enda fördelen med öppen dump är att det går fortare för turbon att börja snurra igen (Spool up) då det inte finns något kvarvarande tryck som bromsar den. Dock på små turboaggregat och vid låga laddtryck är det meningslöst att montera en öppen dump då spool up tiden inte kommer att skilja sig.

Det tredje påståendet är också rätt.

Trycket åker aldrig runt förlänge då turbon aldrig står helt still. Så det övertryck som en återcirkulerande avlastningsventil skickar tillbaka försvinner iaf rätt fort.

Hoppas det hjälpte nå, rätta mig gärna om jag har fel !

Mvh Micke

Mikael Lindberg
- Team Duja -
www.teamduja.se

50 Inlägg
5 oktober 2005
#6
En dumpventil, eller om man använder ett mera berättande namn, avlastningsventil har som uppgift att släppa ut den luft som annars "stannar" när man släpper gasen.

När gasspjället är öppet och motorn belastas bygger turbon upp ett tryck (laddtryck) och skuffar in luften i motorn med hög fart. När man sen stänger spjället (släpper gasen) bildas snabbt ett undertryck i insugsserien som via en slang öppnar avlastningsventilen.
Varför? - jo:
Turbon kan nu snurra med upp till 100 000 varv/min vilket innebär att den skulle blåsa luft GANSKA friskt om den skulle slippa och blåsa in det i motorn ännu.
Tänk dig att du står och blåser så hårt du kan och någon plötsligt sätter handen före munnen på dig........ luften stannar.
Vad har det med dumpventilen att göra då??

Dumpventilen hjälper nu turbon att inte varva ner så snabbt (kinderna att svälla upp:) ) och sparar därför på turbons lager och vingar.
I och med att dumpventilen släpper ut det enorma trycket som bildas så varvar turbon ner lite lugnare och man sparar på den samtidigt som man har en ganska hårt snurrande turbo om man sätter i nästa växel snabbt och öppnar gasspjället igen. Detta gör att den bygger upp laddtryck mycket fortare.

Alla standardturbobilar (vad jag vet) har återledande avlastningsventil.
Detta för att det hörs mindre och för att de flesta av bilarna är försedda med luftmassamätare eller luftmängdmätare (brukar förkortas LMM).
Vill man sen använda en öppen dumpventil och bilen har LMM så måste man leta reda på en dump på vilken man kan justera fjäderspänningen.
Detta för att bilen inte ska tjuva luft från dumpventilen på tomgång.

Vad händer om den tjuvar luft då??

Då stöter man på problemen som så många gånger har dykt upp:
"Bilen stannar när jag släpper upp gasen"
"Bilen går ojämnt på låga varv" m.m.

Genom att spänna fjädern i dumpen så dess tryck blir högre än vakuumet i insugsserien kan man slippa det här problemet eftersom fjädern då orkar hålla dumpen stängd när bilen går på tomgång.

När man talar om prestandaförbättring vid dumpbyte så är det  inte nåt som någon "vanlig" kille märker av på en standard turbobil!
Det är när vi börjar tala om riktigt stoooora effekter när dumpens storlek börjar inverka.
Man brukar tala om ca.10mm dumpstorlek/100hk.

Hoppas alla som går i dumptankar läser detta så vi slipper hela hopen inlägg varje dag som alla handlar om samma sak!!!


25 Inlägg
14 november 2005
#7
Även om du har en bil med lmm och monterar en öppen dump så gör det ingenting om den är rätt inställd, För folk snackar om att den får för fet blandning, Men dumpen jobbar när motorn inte ska ha nå soppa, Det är så jag förstått saken iallafall från http://www.jbraceparts.se/guide/

// MVH Jocke


5 710 Inlägg
15 november 2005
#8
Espling skrev:
Även om du har en bil med lmm och monterar en öppen dump så gör det ingenting om den är rätt inställd, För folk snackar om att den får för fet blandning, Men dumpen jobbar när motorn inte ska ha nå soppa, Det är så jag förstått saken iallafall från http://www.jbraceparts.se/guide/

// MVH Jocke
Dock finns det ju några faktorer som måste till för att man skall kunna justera den rätt:

1. Ventilen måste vara justerbar.
2. Ventilen måste ha "rätt" konstuktion eller förhållandet mellan fjäder och membranyta måste vara korrekt så ventilen är stängd på tomgång men öppnar tillräckligt lätt när luften väl SKA evakueras.
3. Ägaren måste kunna justera.....

Dessa 3 punkter är tillräckligt många för att ofta "ställa till det" för den pys-suktande turbobilsägaren och därför är det ett säkrare kort att köpa en återcirkulerande.

Det kanske är därför man i det sista avsnittet av den länkade guiden kan läsa:
-"Har du en bil med LMM återcirkulerande dumpventil alltid att föredra, ingen snack om den saken."

wink

MVH Jonas
..............

5 710 Inlägg
15 november 2005
#9
TurboToffi skrev:
Alla standardturbobilar (vad jag vet) har återledande avlastningsventil.
Det enda undantagen jag känner till är SAAB 900 T8 av de tidiga årsmodellerna där det inte satt någon avlastning alls.

MVH Jonas
..............

25 Inlägg
15 november 2005
#10
jonTe skrev:
Espling skrev:
Även om du har en bil med lmm och monterar en öppen dump så gör det ingenting om den är rätt inställd, För folk snackar om att den får för fet blandning, Men dumpen jobbar när motorn inte ska ha nå soppa, Det är så jag förstått saken iallafall från http://www.jbraceparts.se/guide/

// MVH Jocke
Dock finns det ju några faktorer som måste till för att man skall kunna justera den rätt:

1. Ventilen måste vara justerbar.
2. Ventilen måste ha "rätt" konstuktion eller förhållandet mellan fjäder och membranyta måste vara korrekt så ventilen är stängd på tomgång men öppnar tillräckligt lätt när luften väl SKA evakueras.
3. Ägaren måste kunna justera.....

Dessa 3 punkter är tillräckligt många för att ofta "ställa till det" för den pys-suktande turbobilsägaren och därför är det ett säkrare kort att köpa en återcirkulerande.

Det kanske är därför man i det sista avsnittet av den länkade guiden kan läsa:
-"Har du en bil med LMM återcirkulerande dumpventil alltid att föredra, ingen snack om den saken."

wink
Det har du så rätt i, Men dom skriver också att det aldrig har skadat med en öppen dump om den är helt rätt installerad wink


118 Inlägg
15 november 2005
#11
kör annars med en hybrid dump? de borde väll funka, att köra den på 50/50??får du både återcirkulerande och öppen i ett:D

mjo, så äre nog


Sök