3288
Sök

hjälp av folk som kan nissan 200sx s14 98a

45 Inlägg
1 augusti 2007
Trådstartare
#1
hej har nyss köpt en nissan 200sx s14 98a...
och den blev chippad innan den såldes till mig... men då föredrar dom att man köper en större intercooler och en bensin pump... men varför? varför ska jag köpa en pump o intercooler när det funkar att kyla turbon bra? o varför ligga med laddtrycket vid 0.4-0.5?

dom sa att kolvarna kan ryka....
men då pratade jag med en från turbo center i sthlm o han sa om bilen är i bra skicka o motorn o turbon så ska den klara av chippet o varför chippa när man inte kan köra för fullt o öka laddtrycket..

tacksam för svar

Herr
1 722 Inlägg
1 augusti 2007
#2
Gweeza skrev:
hej har nyss köpt en nissan 200sx s14 98a...
och den blev chippad innan den såldes till mig... men då föredrar dom att man köper en större intercooler och en bensin pump... men varför? varför ska jag köpa en pump o intercooler när det funkar att kyla turbon bra? o varför ligga med laddtrycket vid 0.4-0.5?

dom sa att kolvarna kan ryka....
men då pratade jag med en från turbo center i sthlm o han sa om bilen är i bra skicka o motorn o turbon så ska den klara av chippet o varför chippa när man inte kan köra för fullt o öka laddtrycket..

tacksam för svar

Ptja, är väl ingen expert på s14a men..

Chipen är ofta anpassade för en del mods, och för att du ska slippa spikningar o dylikt så bör du fixa högflödes soppapump, större ic, och oljekyl för att vara på den säkra sidan, då kan du också öka laddet och bilen går säkrare än enbart chip. Utan mods på motorn så sliter du ju grymt mkt mer än med originalchip.

There's no need to fear, UNDERDOG is here!

37 Inlägg
1 augusti 2007
#3
Gweeza skrev:
hej har nyss köpt en nissan 200sx s14 98a...
och den blev chippad innan den såldes till mig... men då föredrar dom att man köper en större intercooler och en bensin pump... men varför? varför ska jag köpa en pump o intercooler när det funkar att kyla turbon bra? o varför ligga med laddtrycket vid 0.4-0.5?

dom sa att kolvarna kan ryka....
men då pratade jag med en från turbo center i sthlm o han sa om bilen är i bra skicka o motorn o turbon så ska den klara av chippet o varför chippa när man inte kan köra för fullt o öka laddtrycket..

tacksam för svar

Vet du att laddtrycket ligger mellan 0,4-0,5? Ligger d uppe på 0,9 som e ganska normalt efter chippning bör du helt klart byta pump, intercooler och avgas. Det ger ju förstås några extra hk också wink

AT Däck
501 Inlägg
1 augusti 2007
#4
bilen blir för varm men chippet du märker skillnad när den är lite kallare o sen när du drar på när den e varm du känner att den vill mer men det är nåt som hindrar + att du måste ha en större soppapump som ger kolvarna mer bensin så dom ej blir för varma och spricker det är min erfaranhet av min s14 när jag chippade den .
Ps när den laddar fullt så ligger laddet på 1,15 bar
Senast redigerat av Aldin (1 augusti 2007)

R Däck och gatdäck Till Sveriges Lägsta Priser
AT Däck
www.atdack.se

45 Inlägg
2 augusti 2007
Trådstartare
#5
tack för alla svar

2 123 Inlägg
2 augusti 2007
#6
Jag skulle verkligen satsa på en Wallbro 255L soppapump och en intercooler för att slippa spikningar, du vinner en del hästkrafter för inte allt för mkt pengar, en bra grej kan vara att byta spridarna också, dom räcker upp till 280-300hk och det är väl dom som begränsar 200:an när efter du bytt det du gjort, ett avgas och ett nytt filter kanske inte hade vart fel heller, frågan är ju hur långt du är villig att gå.
Men är du orolig över motorn tycker jag du ska köra en hemmaservice där du byter alla oljor, filter osv : )


Sök