3790
Sök

Trim undran...

Adder
972 Inlägg
5 oktober 2005
Trådstartare
#1
Hej, undrar en sak... Har en polare som har en A3 1.8T från -00... Den sägs vara orginal dvs 150 HK... Men kan inte vara så... En kväll såg vi en annan A3a som måste fått en ny ägare då den fanns på blocket för en tid sen... Vi följde efter den och vi en mack lite utanför stan stanna vi till och snacka lite... Det som var, var att han hade i sin Ace Competition steg 3 chipp, annat avgas system, annan luft burk, en till ic för laddtrycks luft tror jag det var han sa men men den var också en 00a som "sas" ha mellan 210 och 220 hk... Iallafall det jag vill komma fram till är på vägen in till stan igen gick det inte direkt 110 men han drog inte ifrån och vi kom inte ikapp...

Då till min undran... "Våran" bilen sägs vara orginal vilket den inte kan vara eller ? Han hade ju en xtra ic, chipp, annat avgassystem, annan luft burk mm och ändå kunde vi inte bli ifrån körda så att säga... Då borde ju "våran"  där med också vara iallafall chippad annars kan den väl alldrig hänga med så där ? Sen gör inte avgasystemet, ic:n luftburken mm nån "nytta" så än att kanske "skona" andra delar ?

\\ <°)))))>< ><((°> //
// ‹«‹ • Adder • ›»› \\
\\Projekttråd Nissan 200SX //
// <°))>< ><(((((°> \\

Nissan 200sx S14
69 Inlägg
5 oktober 2005
#2
hans kanske inte vart trimmad för att om hans var trimmad så skulel den axa ifrån er. har han några bevis på att han hade trimmat sin!

-»^Nissan»-200sx-S14-»^

Adder
972 Inlägg
5 oktober 2005
Trådstartare
#3
Joo, den är det till 110 %... Det vet man t ex iom toppfarten... En sak är att vi axxar ifrån den pga att han har stora breda 18" polaren bränner upp sina 16" som ju göra att den går fortare rakt fram dvs axxa men inte i svängarna...

\\ <°)))))>< ><((°> //
// ‹«‹ • Adder • ›»› \\
\\Projekttråd Nissan 200SX //
// <°))>< ><(((((°> \\

50 Inlägg
5 oktober 2005
#4
Den nya ägaren kanske inte känner bilen så bra än . Prova igen nästa sommar så kanske ni får er en rejäl snyting wink Effekt är inte allt!! INte ens nära allt....


Adder
972 Inlägg
5 oktober 2005
Trådstartare
#5
Men lixom hallå big_smile Han kan ha haft den längre en min polare + vad kan gå fel och köra plattan i mattan på en rak väg och växla nån sec efter römarkeringen =/ ?

\\ <°)))))>< ><((°> //
// ‹«‹ • Adder • ›»› \\
\\Projekttråd Nissan 200SX //
// <°))>< ><(((((°> \\

60 Inlägg
13 oktober 2005
#6
Han kanske bara har 3" efter katten o det gör ingen större skillnad i effekt, liksom ett annat luftfilter knappast hjälper mer än någon häst, oftast tar det mer i  effekt än det ger i dessa hästkrafter. En extra IC behöver han knappast såvida turbon inte är bytt, men den ger säkerligen några hästar till liksom chippet.

Han kan ha haft 220 dynoqueen hästar dvs inga riktiga utan uppskattade. Antar att han inte hade sett bromspapper på sin effekt.

Däcken gör ju som sagt skillnad, lufttrycket i däcken, växlingen m.m.

Mvh Tommy

198 Inlägg
13 oktober 2005
#7
körde ni från stillastående eller var ni uppe i 110km/h???för kör man i 110 o börjar o axxa så har det inte så stor skillnad på en trimmad o trimmad på grund av att turbon inte laddar fult ut,skillnad e om man växlar när o trycker plattan i mattan.

PERFORMANCE by E.M
utför alla typer utav plåtjobb,lackeringsjobb+plastreparationer
NU ÄVEN ALLA TYPER UTAV ROSTSKYDSBEHANDLIGAR
SWEDEN

Adder
972 Inlägg
13 oktober 2005
Trådstartare
#8
Vi hade inte riktigt möjlighet att köra från stilla stående... Men vi båda gav fullt efter accelerations fältet så turbo ladda vill jag lova...

\\ <°)))))>< ><((°> //
// ‹«‹ • Adder • ›»› \\
\\Projekttråd Nissan 200SX //
// <°))>< ><(((((°> \\

Ollikkala Racing
1 724 Inlägg
13 oktober 2005
#9
Är ni säkra på att han gav fullt då?

För en sak jag lärt mig är att man ska inte säga att man kört ifrån lr hängt med nån om man inte är säkra på att det verkligen var ett race och den andra verkligen gav fullt, är ofta man tror så men den andra kanske bara gasar lite extra utan att mata fullt.

- Time Attack -

Verkmästare
97 Inlägg
14 oktober 2005
#10
Han ska nog kolla sin trimmade bil så den inte går på grundtryck. Hade en polare som körde runt skitlänge med sin A3:a i tron att den gick som det skulle. Sen var han hos en stylingfirma och bytte luftfilter. Killen tittade runt lite i motorn av ren nyfikenhet och hittade då felet.
Har för mig det var någon slang som hade lossnat.

Mvh Stoffe


Adder
972 Inlägg
14 oktober 2005
Trådstartare
#11
Nizmo: Aa han sa det iaf så varför skulle han ljuga ?

Stoffe: Det vet jag inget om...

\\ <°)))))>< ><((°> //
// ‹«‹ • Adder • ›»› \\
\\Projekttråd Nissan 200SX //
// <°))>< ><(((((°> \\

460 Inlägg
18 oktober 2005
#12
Enda sättet att få reda på hur många hästar en bil har är att pröva den på en "rulland landsväg" där får man reda på drivhjulshästar och det är vad som räknas.
Mätte en volvo 740 tic som enligt reklamen som följde med chip och uppgraderad turbo och allt annat skulle den ge 250hk men i verkligheten gav den 160 drivhjulshästar och motor effekten ska ligga ca 20% högre.

vad jag menar är att vad reklam och egna uträkningar visar att motorn ska ge är i hästar och vrid bara gissningar BARA en uppmätt effekt går att lita på.


Sök