enda sättet att nå nollvisionen är att förbjuda bilarna totalt. men de saker som man skulle kunna göra för folkets egna hälsa är att ställa högre krav på både förare och fordon.
1. införa en form av utbildning vart 5e år som är obligatorisk. ett exempel är en uppkörning fast du kan inte bli av med kortet om du inte kör som ett jävla svin. detta skulle innebära att man får mer inblick i nya regler. inte för att det skulle vara speciellt farligt att betala 800kr vart 5e år.
sen kan man även låta folk få lite friheter. att köra 10km för fort är ju inte direkt så att man orsakar en dödsolycka. kan säga att i rx7an så kör jag mycket långsammare än vad jag gör i audin oxå
2. ställa krav på bilen.
Däcken är ett exempel då man även idag kan se nötter som kör runt med vinterdäck fortfarande. se till att det bara är höghastighetsdäck som är godkända för bruk samt höj minikravet för mönsterdjup.
samt på äldre bilar ställa högre krav på prestation. det finns inte en chans att en gammal fiat punto från 84 kan mäta sig med dagens bilar när det kommer till säkerhet. så varför inte göra det billigare att äga en nyare och modernare bil.
3. miljön.
själv så är jag lite dubbelsidig när det kommer till det här miljö snacket. då jag har köpt mig en wankel. men problemet ligger inte där. stort problem är det när dom ska straffa nyare bilar bara för att dom är bensin- och dieselbilars och inte flexifuel bilar. folk som köper en flexifuel köper den bara för att slippa trängselskatter och kunna skryta om att dom köpt en miljövänlig bil, medan dom i själva verket ändå tankar vanlig bensin.
se till att det blir billigare att köpa en nyare bil och då menar jag det verkligen att det ska vara mycket billigare istället för 10.000kr i miljö bidrag.
höj istället skatten för alla bilar äldre än 90, ja nu kommer många av er vilja döda mig. men seriöst! det finns ingen chans i världen att äldre bilar är miljövänliga längre, (undantag för veteranbilarna som kör max 500-1000 mil om året. speciellt godkännande för detta borde finnas).
det ska inte löna sig att rulla runt i en gammal häck och förstöra världen.
så en ändring när det kommer till hela planeringen runt det här med vad vägverket ska få och inte få göra borde ses över.
sen tycker jag även att det borde ses över hur mycket skrotbilar det finns här på garaget (även om det må vara era pärlor).