Alltså..jag är rätt less på dessa patetiska sätt att försöka lyckas med nollvisionen. Nu de nya fartkamerorna. Alltså...är de seriösa. Jag blev så arg att jag skickade detta brev till vägverket. Vad tycker DU??
Brevet:
Hej!
Jag vet inte var jag ska börja eller om det här kommit till rätt person.
Jag har tre olika ämnen som jag skulle vilja framföra mina åsikter inom och allting bottnar i nollvisionen.
1. Fartkameror
2. Körkortsprov
3. Regskylt fram på mc
---------------------------
1. Vad är egentligen tanken bakom de nya kamerorna? Att plocka fartsyndare och få ner medelhastigheten på vägen?
Det kanske är vad som marknadsförs och som många tror att de ska göra. Okej att de kameror som redan är uppe får sitta där de gör. Jag håller med om att många kör för fort på vägarna, och att hastigheten måste ner.
Det kommer aldrig att hända så som bilutvecklingen är idag. Då tror jag hellre på ett förslag där bilarnas toppfart ska begränsas. Det är en annan fråga, bara nämnde det i förbifarten.
Kamerorna som nu är på förslag som mäter medelhastigheten på en bil kommer bara att göra alla bilister ÄNNU mer irriterade och det kommer troligast att leda till fler olyckor än vad kamerorna räddar.
För det är nog inte statistiskt bevisat, men förutom alkohol/droger, tror jag att stress, irritation och okunskap ligger bakom de flesta olyckor i trafiken.
Kamerorna idag bidrar mest till irritation då många i trafiken har bråttom (kommer vi aldrig att komma ifrån). Detta bygger på stress och i ren okunskap kör många för fort då de inte fattar hur lite tid de tjänar på att öka hastigheten de där 5-10km/h som många gör.
Lättaste lösningen på problemet är inte att sätta upp fler kameror. Det kommer bara att öka den allmänna irritationen och folk kommer alltid att hitta på andra sätt att komma runt kamerorna. Redan idag finns det ju gps som visar alla kameror. Det är också ofrånkomligt.
2. Jag har länge funderat på den här pucken och kommit fram till att den bästa lösningen på problemet – vilken också främjar nollvisionen betydligt bättre än någon annan strategi – är att införa regelbundna körkortsprov på alla som har körkort. Kanske var femte eller vart tionde år ska alla som kör bil åka till vägverket, betala de 7-800 kronorna det kostar (alltså billigare att äga körkort än ett kontokort per år), för att göra sitt förarprov och sen (förhoppningsvis) åka hem glad i hågen.
Självklart är det här ett jätteprojekt i klass med kamerorna. Det går bra. Slopa bara de nya kamerorna och ge människorna kunskap istället för en tredje förälder som skäller på dem och ger ett straff när de gör fel. Det kommer att inneböra massor av jobb på vägverket som förareprövare. Det kommer att dra ner på kvalitén på förarprövarna, men det kommer framförallt att öka chanserna för nollvisionerna och det kommer att göra trafiken mångdubbelt säkrare.
Största problemet med det här projektet kommer inte att vara att få det att gå igenom på en högre nivå som en bra idé. Jag har redan lagt fram många av argumenten för och emot. Det kommer oändliga och jag orkar inte dra allihop. Nej, det största problemet kommer att vara att få acceptans hos bilförarna. De som själva kommer att åka på att lägga en timme var tionde år för att få behålla sitt körkort. Det är för att det kommer att vara så många tusen människor som kommer att bli av med körkortet då de antingen fick körkortet i ett corneflakespaket (låter elakt, men ibland känns det så) eller som har använt sig av ytinlärning när de pluggat för körkortet. Fast om man är tillräckligt påstridig och bara bestämmer att det ska vara så, kommer allmänheten att acceptera det, precis som med allt annat som bara bestäms utan demokrati i utbredning.
Jag skulle kunna spinna på ämnet länge och få många a4:or täckta, men jag tror att den röda tråden gått fram och jag nöjer mig där.
3. Vilket istället leder mig in på den sista punkten som jag mest nämner i förbifarten också. Att sätta regskylt fram på motorcyklar kommer även det att ge samma resultat som fartkamerorna. Och som jag tidigare nämnt blir förarna irriterade, och för den som inte kör mc kanske det är svårt att förstå. Det förstör estetiken! En motorcykel är stor del körning vilket är mycket kul och jag skulle råda alla till att prova på. Vad som inte alla andra förstår är det även en passion att ha sin cykel utsmyckad på eget vis. Det finns väldigt många fler unika motorcyklar än vad det finns bilar vilket bidrar en stor del till arbetet och tiden man lägger ner på att få den att se ut på sitt eget sätt. En registreringsskylt som ska monteras fram där det är ont om plats och där själva utstrålningen av cykeln tar form är rent sabotage. Kanske svårt att förstå om man inte kör, men ville bara påpeka hur jag och många andra motorcykelintresserade känner.
Hoppas jag nått fram till någon och i alla fall fått Er att fundera. Vill verkligen att nollvisionen ska nås då nästa gång kanske är min tur. Vet hur fort det kan då en kompis blev offer för ett okunnig och stressad förare, som svängde in framför honom när han körde motorcykel med mig. Cykeln blev skrot, men tack vare kunskap och medvetande klarade han sig relativt bra. Själv är jag på väg att ta taxilicens om någon vecka och som framtida yrkeschaufför vill jag inget hellre än att alla mina jobbkamrater kan lite mer om spelreglerna där ute.
Tack för att Ni läst ända hit!
MvH//Erik Sjödin
Brevet:
Hej!
Jag vet inte var jag ska börja eller om det här kommit till rätt person.
Jag har tre olika ämnen som jag skulle vilja framföra mina åsikter inom och allting bottnar i nollvisionen.
1. Fartkameror
2. Körkortsprov
3. Regskylt fram på mc
---------------------------
1. Vad är egentligen tanken bakom de nya kamerorna? Att plocka fartsyndare och få ner medelhastigheten på vägen?
Det kanske är vad som marknadsförs och som många tror att de ska göra. Okej att de kameror som redan är uppe får sitta där de gör. Jag håller med om att många kör för fort på vägarna, och att hastigheten måste ner.
Det kommer aldrig att hända så som bilutvecklingen är idag. Då tror jag hellre på ett förslag där bilarnas toppfart ska begränsas. Det är en annan fråga, bara nämnde det i förbifarten.
Kamerorna som nu är på förslag som mäter medelhastigheten på en bil kommer bara att göra alla bilister ÄNNU mer irriterade och det kommer troligast att leda till fler olyckor än vad kamerorna räddar.
För det är nog inte statistiskt bevisat, men förutom alkohol/droger, tror jag att stress, irritation och okunskap ligger bakom de flesta olyckor i trafiken.
Kamerorna idag bidrar mest till irritation då många i trafiken har bråttom (kommer vi aldrig att komma ifrån). Detta bygger på stress och i ren okunskap kör många för fort då de inte fattar hur lite tid de tjänar på att öka hastigheten de där 5-10km/h som många gör.
Lättaste lösningen på problemet är inte att sätta upp fler kameror. Det kommer bara att öka den allmänna irritationen och folk kommer alltid att hitta på andra sätt att komma runt kamerorna. Redan idag finns det ju gps som visar alla kameror. Det är också ofrånkomligt.
2. Jag har länge funderat på den här pucken och kommit fram till att den bästa lösningen på problemet – vilken också främjar nollvisionen betydligt bättre än någon annan strategi – är att införa regelbundna körkortsprov på alla som har körkort. Kanske var femte eller vart tionde år ska alla som kör bil åka till vägverket, betala de 7-800 kronorna det kostar (alltså billigare att äga körkort än ett kontokort per år), för att göra sitt förarprov och sen (förhoppningsvis) åka hem glad i hågen.
Självklart är det här ett jätteprojekt i klass med kamerorna. Det går bra. Slopa bara de nya kamerorna och ge människorna kunskap istället för en tredje förälder som skäller på dem och ger ett straff när de gör fel. Det kommer att inneböra massor av jobb på vägverket som förareprövare. Det kommer att dra ner på kvalitén på förarprövarna, men det kommer framförallt att öka chanserna för nollvisionerna och det kommer att göra trafiken mångdubbelt säkrare.
Största problemet med det här projektet kommer inte att vara att få det att gå igenom på en högre nivå som en bra idé. Jag har redan lagt fram många av argumenten för och emot. Det kommer oändliga och jag orkar inte dra allihop. Nej, det största problemet kommer att vara att få acceptans hos bilförarna. De som själva kommer att åka på att lägga en timme var tionde år för att få behålla sitt körkort. Det är för att det kommer att vara så många tusen människor som kommer att bli av med körkortet då de antingen fick körkortet i ett corneflakespaket (låter elakt, men ibland känns det så) eller som har använt sig av ytinlärning när de pluggat för körkortet. Fast om man är tillräckligt påstridig och bara bestämmer att det ska vara så, kommer allmänheten att acceptera det, precis som med allt annat som bara bestäms utan demokrati i utbredning.
Jag skulle kunna spinna på ämnet länge och få många a4:or täckta, men jag tror att den röda tråden gått fram och jag nöjer mig där.
3. Vilket istället leder mig in på den sista punkten som jag mest nämner i förbifarten också. Att sätta regskylt fram på motorcyklar kommer även det att ge samma resultat som fartkamerorna. Och som jag tidigare nämnt blir förarna irriterade, och för den som inte kör mc kanske det är svårt att förstå. Det förstör estetiken! En motorcykel är stor del körning vilket är mycket kul och jag skulle råda alla till att prova på. Vad som inte alla andra förstår är det även en passion att ha sin cykel utsmyckad på eget vis. Det finns väldigt många fler unika motorcyklar än vad det finns bilar vilket bidrar en stor del till arbetet och tiden man lägger ner på att få den att se ut på sitt eget sätt. En registreringsskylt som ska monteras fram där det är ont om plats och där själva utstrålningen av cykeln tar form är rent sabotage. Kanske svårt att förstå om man inte kör, men ville bara påpeka hur jag och många andra motorcykelintresserade känner.
Hoppas jag nått fram till någon och i alla fall fått Er att fundera. Vill verkligen att nollvisionen ska nås då nästa gång kanske är min tur. Vet hur fort det kan då en kompis blev offer för ett okunnig och stressad förare, som svängde in framför honom när han körde motorcykel med mig. Cykeln blev skrot, men tack vare kunskap och medvetande klarade han sig relativt bra. Själv är jag på väg att ta taxilicens om någon vecka och som framtida yrkeschaufför vill jag inget hellre än att alla mina jobbkamrater kan lite mer om spelreglerna där ute.
Tack för att Ni läst ända hit!
MvH//Erik Sjödin
//Erik
Mitt Projekt!
If u think of it as practice, you won't get better - If u think it's fun, you will get better in no time - Ken Nomura
Sponsorer sökes!
Mitt Projekt!
If u think of it as practice, you won't get better - If u think it's fun, you will get better in no time - Ken Nomura
Sponsorer sökes!
0
0
0
0