4845
Sök

Tysk eller japsare??????

vad är sommarn när vinter finns runt hörnet
741 Inlägg
1 oktober 2007
räkna vad du har råd, en e30 är inte billig att äga, har du kollat försäkringen ens?
på mig skulle den gå över 40000 en 325a alltså, evon gick på 13000 smile

1 129 Inlägg
1 oktober 2007
Jag tror att du får mer för pengarna om du köper en japanare. Men hur hållbarheten skiljer sig mellan japanare o tyska bilar är ja lite osäker på då det beror mycke på hur bilen har blivit behandlad förr och då du har den.

Lackerare/Rekondare
834 Inlägg
1 oktober 2007
whitesnake skrev:
Bmw är dyr att äga, dyr försäkring, dyra delar, dyr att tanka tongue.

nissan har billigare delar försäkring vet ja inte men antagligen samma.

Välj den som du gillar bäst, provkör bägge. Sen e det lite vad du ska ha den till, åker det ofta med mer än en passagerare så är bmw bättre val men annars e det inget fel på nissan heller.

Mvh Dennis

Där sa du nog några grejjer sm inte var helt sanna. Ägandet behöver inte vara dyrt om man tänker med huvudet. Jag betalar med för min golf än för bmw:n i försäkring, skatten är näst intill den samma, soppan lika så. visst det är en 318 men om man jämför den med en 320 så vet jag vart mitt val hamnar när det gäller körglädje, skulle det stå is bakom med skulle det vara det framför en 325a.

Men tillbaka till trådskaparen. Välj bmw hela vägen, det är lyx-bus och ett tryggt ägande om du hittar ett bra ex. 200sx är fin den med men dom är nästan alltid rostiga och slutkörda, tyvärr.

Mitt val skulle varit en fin 318is eller en fin välvårdad icke buskörd 325a

RS
886 Inlägg
1 oktober 2007
Dibben skrev:
Nu är de bestämt antingen en bmw 320, 325, 328 elle en nissan 200sx men vilken ska man välja vilken rostar minst är bäst prestanda minst krongel med och billigaste delarna???? vad ska jag välja (FÖRSTA BIL). 20 000 - 40 000

Bäst prestanda tror jag är nissan.
Rostar minst är det nog bmw:n...har sett många sönderrostade nissan 200 tyvärr. Annars tycker inte jag japsare brukar rosta så väldigt, om dom inte e fööööör gamla förstås.
Billigaste delarna är nog helt klart Nissan också...så 2-1 till Nissan 200! ;D
Senast redigerat av Bostrom (1 oktober 2007)

Focus RS

Personal- och beteendevetare
1 082 Inlägg
1 oktober 2007
master_lars skrev:
Nissan 200sx ägs och körs väl av fjuniga bönder och andra yngligar???

Det är nog ingen direkt fördom, utan mer sanning med en liten twist. smile Man kan byta ut "bönder" mot "18 år och nytaget körkort".. men annars så.
Dock gäller detta även bmw, i synnerhet e30 med "större" motorer så väl som korvkiosk-stylade e36:or... ingen win/win-situation direkt. "Hellre fälgar än service", som man har hört.

Litterarum radices amarae, fructus dulces.

VOLVO for life..
2 113 Inlägg
1 oktober 2007
skit i va alla säger, köp dig en japsare..

den e mkt billigare i allt/snyggare/och elen funkar bättre..
det enda är väll att den kan rosta lite mer än bmw fast det är sådant du skulle märka efter många år och behandlar du den väl så rostar den inte alls lika mkt som en illa behandlad bmw...  det beror på dig..  men helt jävla klart att du ska satsa på jappsaren !

91 Inlägg
1 oktober 2007
behöver faktist inte ens lägga en röst.. är så solklart

Drifttekniker VA
580 Inlägg
1 oktober 2007
Köp bil med hjärtat. Skulle jag vara du skulle jag provköra både BMW och nissan. Bestäm dig efter det vilken som passar dig.

BMW fantast
1 172 Inlägg
2 oktober 2007
lägger min röst på 200sx... grymt rolig bil alltså... Bmw är det mer komfort och kanske lite mer lyx, ytp skinnklädsel och så, men va fan...  du hinner ju köpa en bekvämare bil när du blir äldre... gjorde mig precis av med min saab 93 aero bara för att få bakhjulsdrift, muller och allmänt roligare bil... men följ hjärtat...

Jackie Steward: "trampa aldrig på gasen förrän du vet att du inte behöver släppa den igen"
Idrott luktar svett, sport luktar bensin!!

vad är sommarn när vinter finns runt hörnet
741 Inlägg
2 oktober 2007
en e30 är inte underhålllsfri heller då den har 12 ventilarn som inte tål allt för mycke pga felkonstruerad topp

Honda lover
27 Inlägg
2 oktober 2007
John87 skrev:
Jag skulle tagit tyskt.

Tyskarna är grymma när det gäller motorer utan överladd och komfort.

Japanerna är duktiga på överladdade motorer, men att tyskarna lyckas göra sugmotorer som går lika bra som turbo-konkurrenterna är imponerande.

japanare dåliga på sugmotorer? honda någon?

till ts.. vill du vara som alla andra; köp e36 (för hur många finns de inte egentligen? massor)

bmw känns mer som glidare, mycke finesser och sånt medans 200sx är mer race (borde vara iallafall eftersom de används flitigt inom drifting)
kvalitén kan ja inte uttala mig nåt värre om men bmw borgar ju faktiskt för kvalite.. och nissan är japanare så de är nog hugget som stucket.

Stolt Volvoägare
4 913 Inlägg
2 oktober 2007
poel_CiviC skrev:
John87 skrev:
Jag skulle tagit tyskt.

Tyskarna är grymma när det gäller motorer utan överladd och komfort.

Japanerna är duktiga på överladdade motorer, men att tyskarna lyckas göra sugmotorer som går lika bra som turbo-konkurrenterna är imponerande.

japanare dåliga på sugmotorer? honda någon?

Om du läser mitt inlägg igen så kan du ju visa mig vart jag skrev att japanarna var dåliga på att göra sugmotorer.

Pojkar kör turbo. Män kör V8.

1 129 Inlägg
2 oktober 2007
Ifall du är mycket osäker så kan du ju fråga både entusiaster och bilverkstäder om för och nackdelararna med både bmw o nissan. För  det finns ju en anledning till att entusiaster kör bilarna trots deras för och nackdelar. Och verkstäder brukar ju ha erfarenhet om bilarna.

Herr
1 722 Inlägg
2 oktober 2007
jonesono skrev:
master_lars skrev:
Nissan 200sx ägs och körs väl av fjuniga bönder och andra yngligar???

Det är nog ingen direkt fördom, utan mer sanning med en liten twist. smile Man kan byta ut "bönder" mot "18 år och nytaget körkort".. men annars så.
Dock gäller detta även bmw, i synnerhet e30 med "större" motorer så väl som korvkiosk-stylade e36:or... ingen win/win-situation direkt. "Hellre fälgar än service", som man har hört.

Ptja, på forumet på 200sx.nu så va det en som frågade vilken ålder det var på folket på forumet, tror bestämt att snittåldern låg runt 22~ kanske va volvo 740 du tänkte mer på.

There's no need to fear, UNDERDOG is here!

167 Inlägg
2 oktober 2007
Om du ska köpa Bmw så för att få lite roligare så sattsa på minst en e36 325 0-100 på ca 8 sek  och en topp på omkring 235km/h och drar inte så överdrivet mycket bensin heller.smile

Och om du ska köpa 200sx så för du snäppet bättre acceleration 0-100 på 7,5 om jag inte är ute å cyklar sen toppen 225km/h alltså lite mindre än 325an men och sen drar 200sx lite mindre bensin också.smile

Sen bmw kryllar det ju av bland 18-25 åringar så då kan det vara roligare att ha en 200sx som inte riktigt lika många glider omkring i, sen har jag hört att 200 är rätt jobbig om det blir djup snö så bmwn är trevligare på vintern.

Men jag lägger blank röst där, är själv bmw fan men svårt val, olika bra/dåliga på olika saker.
Hade jag varit du så hade jag tagit den som du tycker ser bättre ut eller gått på magkänslan wink

Ingen minns en fegis

tobbe91
16 oktober 2007
jag hade valt bmw helst  325 för att tyskarna är bättre på kvalite än japanerna kan jag lova!

Förjaevle Brao
555 Inlägg
16 oktober 2007
ja har fått ett gott intryck av kompisar som rattar bmw å de e ju riktigt bra kvalite tycker ja....å sen tycker ja dom flesta tysk bilar e finare än japanska bilar, dock vissa undantag

427 Inlägg
16 oktober 2007
tobbe91 skrev:
jag hade valt bmw helst  325 för att tyskarna är bättre på kvalite än japanerna kan jag lova!

Nja....

1 353 Inlägg
16 oktober 2007
onej84 skrev:
Bmw=dyrt i allt

Köp 200sx men se till att det är oljekylare om den är trimmad!

jag hade valt BMW alla dagar i veckan smile
Underbara att köra,  bra kvalité på sakerna, rostar inte nå mer än 'normala' bilar gör.

Delarna till BMW billigare än både audi, saab och opel.
däremot är försäkringen hyffsat dyr.
min 325 E30 kostar ca 18 000 om året på mig.
18 år, bor i en liten by typ 15 km norr om falun.

There's no replacement for displacement

German cars, quality and beyond
8 197 Inlägg
17 oktober 2007
Japanska motorer är ju trevliga, men jag fördrar tyska bilar när det gäller kvalitetskänslan inuti bilen. Visst, det finns japanare som är mycket sköna också. Men det är väl du själv som ska ha bil. Kolla pp försäkringspriser, reservdelspriser och lite sånt först. Det kan svida rejält med för dyr bil. :S

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.

Sök