Köp råd ang. Nissan 200sx s13

Dee_HK Rutinerad förare av "Röda Faran"
12 augusti 2007 · 95 Inlägg

Då ja går i tankarna om en nissan 200sx vet ja att det e mycket att tänka på. Har hört mycket saker om dom som e dåligt t.ex att dom ofta redan e slutkörda och att dom typ "dricker" olja hela tiden vilket e ett stort problem då ja inte känner för att köpa en o sen göra en helrenovering, ja e mycket tacksam för svar samt tips om annat om denna modell


tackar på förhand big_smile

Jag hade två katter som hette ett och två, ett sprang bort så nu har ja bara två kvar !!
Perss0n
12 augusti 2007 · 435 Inlägg

lite krångel är det väll, men det är det värt wink

No risk, No reward
Lexus IS350 "USDM" (2009)
Dee_HK Rutinerad förare av "Röda Faran"
12 augusti 2007 · 95 Inlägg

Jo jag antar väll det, därför vill ja just ha en men vill gärna vara lite säker på min sak innan jag bestämmer mej wink

Jag hade två katter som hette ett och två, ett sprang bort så nu har ja bara två kvar !!
terazzi
12 augusti 2007 ·

köp ;)om du ska trimma så fixa ny IC komplett kit - köpes på www.kundoz.se samt oljekylare www.racecooling.se wink så den håller sig lite.. samt även byta till ACL ram/vevlager som du kan köpa på www.japtuning.se big_smile bara ett litet tips wink

Senast redigerat av terazzi (12 augusti 2007)

Jstorm Mekaniker
12 augusti 2007 · 99 Inlägg

hadde en 200sx nyligen o ser inga större problem med dom, förutom vevlagren som ger sig redan efter typ 10,000mil men i o med det så är de flesta redan renoverade i motorerna.
för övrigt är det en kanon-bil! den är hur kul som helst att köra, o "leka" med!
så hittar du en med nyligen renov motor, så tveka inte ! du kommer ha många roliga mil bakom ratten!

sir_daniel www.kudoz.se
13 augusti 2007 · 3 802 Inlägg

terazzi skrev:
köp ;)om du ska trimma så fixa ny IC komplett kit - köpes på www.kundoz.se samt oljekylare www.racecooling.se wink så den håller sig lite.. samt även byta till ACL ram/vevlager som du kan köpa på www.japtuning.se big_smile bara ett litet tips wink

www.kudoz.se så kommer man lättare fram tongue
även oljekylare o annat där tongue

Dee_HK Rutinerad förare av "Röda Faran"
14 augusti 2007 · 95 Inlägg

Okej, tror jag har det mesta klart för mej nu då tongue men finns det någon speciell årsmodell jag ska akta mej för....
Annars funderar ja på att spara ett tag till o satsa på cosworth... Sierra då!!!!

men känner verkligen att 200:an ligger mkt närmare mej, hehe verkar såå jävla rolig med:lol: antagligen går det att få den pålitlig med om man säger så tongue

Senast redigerat av Dee_HK (14 augusti 2007)

Jag hade två katter som hette ett och två, ett sprang bort så nu har ja bara två kvar !!
Jstorm Mekaniker
14 augusti 2007 · 99 Inlägg

Ja som sagt det beror på din plånbok.
Jag hade ju en 200sx som ja renov motorn på, till hyggliga pengar! tror de va runt 8000:-
men nya ringar,lager packningar. oljepump osv
Nu har jag renov motorn på min Sierra (cossie) i vinter o de gick på 28,000:- då va de i o för sig lite mer gjort på den motorn. men ändå! så kanske du förstår pris skillnaden
Som typ exempel så en komplett packningsats till en 200sx kostar ungefär 1800kr
o till en Cossie 4700kr utan toppackning.
Nu är priserna bara tagna ur mitt (dåliga) minne, men det är "stora" skillnader!
Det går naturligtvis få mer effekt ur (cossien) men 200:an e inte dålig heller med tanke på den "lilla" 1,8l motorn.
Enl egen erfarenhet så håller jag på 200:an ( både billigare att äga, delar o faktiskt roligare att köra)
Sen får naturligtvis andra tycka vad de vill!!!!!!

shogun
14 augusti 2007 · 2 117 Inlägg

Har också lattjat med en Cossie innan 200:an och gillade den skarpt. Visst...båda har sina för och nackdelar men är du noga vid köpet och kollar igenom objektet ordentligt innan så kan du få en riktigt fin bil (vilken du än väljer).

Nissan 200SX "Shogun" (1989)
Dee_HK Rutinerad förare av "Röda Faran"
15 augusti 2007 · 95 Inlägg

Ja det e ju som sagt plånboken sad det hänger på som vanligt hehe men 200:an verkar roligare så det är ju bara ett plus om den e lite billigare med, cossien kan jag vänta med tills jag blivit lite äldre då o (troligtvis) lite mera ekonomisk hehe...

Men Det finns som sagt inga "dolda" fel beroende på årsmodeller, har hört att smörjningen blivit lite bättre efter -92 eller var det var så man skulle satsa på en sådan då.. för då motor ras var mycket vanligt på gamlare modeller roll vet inte men det får nog bli en fräsh 200 i sånna fall ^^

Senast redigerat av Dee_HK (15 augusti 2007)

Jag hade två katter som hette ett och två, ett sprang bort så nu har ja bara två kvar !!
henkebenke
15 augusti 2007 · 1 703 Inlägg

-91 fick s13 en liten uppdatering. Ny front, större bromsar, ett omgjort rör för oljetillförseln till turbon, annan ratt etc.

Relativt oberoende vilken av generationerna du köper, så är förmodligen turbon bytt minst en gång och således oljeröret.

Det skall dock tilläggas, s13 pre91 har en snyggare front wink

Visst ja, s13 anno 89 har de sk. barbapappastolarna big_smile

Volkswagen typ1 "Restolooker" (1962)
Japs-Jens
15 augusti 2007 · 1 503 Inlägg

Köp inte en 200sx med höjt laddtryck utan oljekyl, då rasar det snart. Köp helst en nyrenoverad med oljekyl smile

RB25DET, probably the best motorsound in the world!
Dee_HK Rutinerad förare av "Röda Faran"
15 augusti 2007 · 95 Inlägg

Jo nu har jag äntligen förstått,

Så det spelar egentligen inte någon större roll vilken utav generationerna jag köper utan på båda ska ja kolla upp om, och i sånna fall när, en motorrenovering har gjorts o vad som e bytt kolla upp så inget laddtryck är höjt o om den har oljekyl o ny turbo med större rör.
Hur ofta oljan e bytt o hur den har gått.
Antar dock att mycket måste överses med milen bilen har på nacken med så.. 

Rost e ju inte något problem så hoppar över den biten ( om det inte e stora hål i golvet så man ser marklivet, vill säga tongue )

Jag hade två katter som hette ett och två, ett sprang bort så nu har ja bara två kvar !!
henkebenke
15 augusti 2007 · 1 703 Inlägg

Dee_HK skrev:
Jo nu har jag äntligen förstått,

Så det spelar egentligen inte någon större roll vilken utav generationerna jag köper utan på båda ska ja kolla upp om, och i sånna fall när, en motorrenovering har gjorts o vad som e bytt kolla upp så inget laddtryck är höjt o om den har oljekyl o ny turbo med större rör.
Hur ofta oljan e bytt o hur den har gått.
Antar dock att mycket måste överses med milen bilen har på nacken med så.. 

Rost e ju inte något problem så hoppar över den biten ( om det inte e stora hål i golvet så man ser marklivet, vill säga tongue )

Rost ja lol
Nissans rostskydd under 80- tidigt 90tal är verkligen under all kritik!
Kolla efter rost i trösklar, bakskärmar, framskärmar, balkar, under vingen på bagageluckan, ja typ överallt. Detta gäller i regel svensksålda ex.

Volkswagen typ1 "Restolooker" (1962)
Dee_HK Rutinerad förare av "Röda Faran"
15 augusti 2007 · 95 Inlägg

Jo men det e ju nästan det man kollar efter på dom flesta bilar man köper såvida man inte ska köra åker rally hehe lol

Asså, så du menar att om ja köper en o håller den orginal så e det okej, men när ja börjar trimma lite så e det kört redan då o kommer att kosta skjortan roll

Jag hade två katter som hette ett och två, ett sprang bort så nu har ja bara två kvar !!
henkebenke
15 augusti 2007 · 1 703 Inlägg

Nä, så illa är det ju inte. Men kolla noggrant upp bilens historia, tidigare ägare etc.
200sx håller bra sålänge det inte är fattiga 18åringar som kört av sig på dom.

Lyssna noga på vevlagren, ta ett komptest, känn på turbon, hörefter om bussningarna i bakvagnen är friska, känn på kopplingen, är lamellen sliten?

Ska du sen köra med bilen, köp oljekyl

Volkswagen typ1 "Restolooker" (1962)
Jstorm Mekaniker
15 augusti 2007 · 99 Inlägg

RouziMotorsport skrev:
köp inte!
du lägger hälften av va bilen e värd på att fixa motorn..går sönder hela tiden..känsliga motorer..rör du ladd trycket måste du byta skit mkt i motorn för att den inte ska rasa...
men fan snygga e dem iaf big_smile

E de efter egen erfarenhet eller enl rykten tro?


Jag körde med en renoverad motor, helt orginal inv! med större turbo! en T28 hybrid, större intercooler, lite putsat i topp o grenrör +insug och en portmatchning, dessutom ganska bra laddtryck. o de va inga problem med det!
O det jag reagerade över vid renoveringen va ju hur billiga prylarna va, lager, ringar, osv

Dee_HK Rutinerad förare av "Röda Faran"
16 augusti 2007 · 95 Inlägg

hehe, ofan... det känns ändå ganska bra även om RouziMotorsport inte tyckte det var något att satsa på...

Ja vet ju iaf hyfsat mycket nu vad ja ska kolla efter om ja vill ha en 200:a som håller lite längre än en månad o sen får motorras... hehe, ja tackar så mycket...
har ni mera tips så tveka inte skriv bara... t.ex. grejer som man kan pruta på o så...

Jag hade två katter som hette ett och två, ett sprang bort så nu har ja bara två kvar !!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang