3233
Sök

Köpråd: Saab 900 turbo

107 Inlägg
12 augusti 2007
Trådstartare
#1
Tjena!
Jag undrar lite över en Saab 900 2.0 turbo.. om detta är en bra bil?
Jag har hört att de har en tendens till att gå sönder, men stämmer detta verkligen?
Jag vet att den har kamkedja, och att det är lite knepigare... men vad jag vill veta är att om det är en bra bil som håller.


Smålänning
7 883 Inlägg
12 augusti 2007
#2
OG (1979 - 1993) eller NG (1994 - 1998)?

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

107 Inlägg
12 augusti 2007
Trådstartare
#3
NG (1994 - 1998) Är det jag menar smile


Smålänning
7 883 Inlägg
12 augusti 2007
#4
Det är en bra bil som håller. Motorn är nästan odödlig, och växellådan håller sålänge det inte blir några alltför våldsamma rivstarter.

Ska du köra i kurvor rekommenderas dock sportchassi varmt... Vill gärna bli väldigt understyrda annars...

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

39 Inlägg
12 augusti 2007
#5
Hej! De är en mycket bra och pålitilig bil går bra och trimvänliga, mycket bättre än 2.3t i mina ögon.
Sen är de ju framhjulsdriften som inte är skojj i alla väder men men de är ju Saab.
Men som sagt beror om man vill åka komfort eller leka med!?

107 Inlägg
12 augusti 2007
Trådstartare
#6
Okeej smile jo 2.3:an har jag hört inte ska vara lika pålitlig.. men anledningen till att jag fått upp ögonen för denna bil är att det är ganska många hästar original och det krävs bara ett chip så är man uppe i ca 230 hk. Men sen å andra sidan kanske det inte är den snyggaste bilen..

Men någon kanske har något annat tips på en bra bil med samma effekt, för runt samma pris?


39 Inlägg
12 augusti 2007
#7
trollfar1 skrev:
Okeej smile jo 2.3:an har jag hört inte ska vara lika pålitlig.. men anledningen till att jag fått upp ögonen för denna bil är att det är ganska många hästar original och det krävs bara ett chip så är man uppe i ca 230 hk. Men sen å andra sidan kanske det inte är den snyggaste bilen..

Men någon kanske har något annat tips på en bra bil med samma effekt, för runt samma pris?

Finns ju bsr chippet som tar 10 min och sen har du 227hk. Inte snyggaste bilen? va jämför du me? tongue Men som ovan skrivit så är de nästan ett måste med sänkningssats me andra dämpare då den har en tendens att styra lite, man lär sig lite men underlättar mycket.

Tror växel lådan håller lätt för 250+ hk om man bara ger den en extra tanke varje gång man växlar!
Senast redigerat av a87 (12 augusti 2007)

72 Inlägg
12 augusti 2007
#8
Om jag inte minns helt fel så är det nog att rekomendera en nyare än 95 då dom kom med en annan variant av länkarmar fram. Ser mer ut som 9-3og om det inte är så att det är samma delar.

107 Inlägg
12 augusti 2007
Trådstartare
#9
a87 skrev:
trollfar1 skrev:
Okeej smile jo 2.3:an har jag hört inte ska vara lika pålitlig.. men anledningen till att jag fått upp ögonen för denna bil är att det är ganska många hästar original och det krävs bara ett chip så är man uppe i ca 230 hk. Men sen å andra sidan kanske det inte är den snyggaste bilen..

Men någon kanske har något annat tips på en bra bil med samma effekt, för runt samma pris?

Finns ju bsr chippet som tar 10 min och sen har du 227hk. Inte snyggaste bilen? va jämför du me? tongue Men som ovan skrivit så är de nästan ett måste med sänkningssats me andra dämpare då den har en tendens att styra lite, man lär sig lite men underlättar mycket.

Tror växel lådan håller lätt för 250+ hk om man bara ger den en extra tanke varje gång man växlar!

Original är den inte så jättesnygg kan jag tycka, men får man på ett par snygga fälgar och kanske sänkning så ser den bra ut smile
Skulle även uppskatta ifall någon kunde säga hur mycket en 900 turbo dricker, både original och med steg 1 chippet? För vad jag hört ska den dricka mindre med chippet?

Men inga andra tips på en bra bil med ungefär lika mycket effekt och kring samma pris ?
Senast redigerat av trollfar1 (12 augusti 2007)


761 Inlägg
12 augusti 2007
#10
1. De flesta chippar inte bilen för att den ska ta mindre,, utan för att man har tung högerfot och vill gasa mer= mer bränsle.. Men Kör man med ett ägg under pedalen så drar den något mindre..

2. Sen ang. 2.0/2.3 så är där obefintlig skillnad på dom, 2.3:an har balansaxlar men det innebär inte mer problem då det oftast är kamkedjan som ger upp först. 2.0 är kanske bättre för lådans skull eftersom 2.3or har större vrid.

Toyota MR2 -95
Saab 95 2.0t SE -99
VW Buggy -66

107 Inlägg
12 augusti 2007
Trådstartare
#11
Jaa det kan du ha rätt i, men trots att man får mer effekt när man chippar så ska väl bilen dra något mindre om man kör med samma körstil som utan chippet ?


39 Inlägg
13 augusti 2007
#12
Markus_MR2 har ju helt rätt! Tycker bilen dricker ganska bra endå men de är ju foten som avgör.
Vet faktiskt inte hur det är men chipet då jag inte fått i det än, men känner många som säger att det drar en aning mindre bensin ja.

Annan bil med likvärdig effekt vågar jag inte svara på för de beror på hur mycket man ska lägga och vad man ska ha det till, komfort åka eller mer racing, bästa är väll om du hittar något du gillar och fråga där efter om bilen som du gör nu me Saab för att få dom svar man vill. Tror många kan rekomendera mycket men de är ju endå du som ska ha/åka bilen.

406 Inlägg
13 augusti 2007
#13
HAr en ng900 själv helnöjd, fast jag skulle ha köpt en 96:a istället för att få obdII som inte finns på tidigare ng900, Lätta att trimma men det kostar lite, men det finns mycket trim och reservdelar att få tag på så helt klart en bra bil,

:DPlattan i mattan:D

761 Inlägg
13 augusti 2007
#14
trollfar1 skrev:
Jaa det kan du ha rätt i, men trots att man får mer effekt när man chippar så ska väl bilen dra något mindre om man kör med samma körstil som utan chippet ?

Jo, den kan dra något mindre men oftast hör det ihop med att du måste/helst ska tanka 98okt. Så i plånboken görs ingen större skillnad då 98:an är nästan en krona dyrare/litern..

Toyota MR2 -95
Saab 95 2.0t SE -99
VW Buggy -66

107 Inlägg
13 augusti 2007
Trådstartare
#15
Okeej, för de kompisar jag har som har såna här bilar så står det på den displayen hur mkt de dricker, och om vi då kört normalt, så har den typ stått på runt 0.93/milen, men drar man sen så drar den ju självklart mer.


666 Inlägg
13 augusti 2007
#16
Saab 900 är hållbara bilar som jag rekomenderar som förstabil, då man får mycket bil för pengarna, säkerhetsmässigt så står de högt..

det du ska seupp med speciellt med de tidigare dvs innan -96 är att de oftast rostar i skärmkanter, dörrarnas undersida och bagageluckan, handbromen är också ett vanligt återkommande fel, det är oftas bara till att byta vajer, i de flesta fall är detta tillfixat av tidigare ägare. 96 så kom saab med en uppgradering till sin litta sköra växellåda, så mitt tips är att satsa på en -96 eller nyare. Är det en turbo du letar efter ska du se till så att servicarna har blivit gjorda, samt se till att vakumslangen till dumpen är hel, eftersom detta är en gummislang så torkar dessa och behöver bytas ut med jämnamellanrum, om inte dumpe öppnar sig så finns som sagt risken för att turbon har glapp och behöverbytas.
vad gäller drivlina och motor så är det få fabrikations fel på dessa bilar, motorn är så pass överdimensionerad att den håller för det mesta misshandel, men växellådan kan vara känslig om man inte vet hur man ska koppla och växla, men känn så ALLA växla går i som de ska och leta missljud speciellt vid de högreväxlarna.
drivknutarna bör även kollas, om den varit hårtkörd så finns risk för att de har tagit stryk....

Vad gäller trimmning så är turbomotorerna lätta med det, ett steg ett eller steg 2 gör storskillnad till relativt liten peng, om man kör normalkörning, dvs ligger å fiser på landsväg och accelererar mjukt och lungt så får man ner bränsle förbrukningen, ja fick ner min ca en dl jämfört me orginal, så nu kör ja den på litern, och då är det blandad körning med ganska mycket gasande...går att få ner till 0,8-0,9 vid lugn körning, men hur kul är det ?! orginal så drack den ca 1,1 vid blandad körning.. när man väljer att andvända den extra effekten man har fått så sörplar den mer än innan...

Litta svar iaf..

//Silver


Saaboholic
3 129 Inlägg
13 augusti 2007
#17
samma effekt? saab 9000 2.3T 200hk orginal.. eller aeron 225hk orginal. mycket bra bil som har riktigt bra komfort.+ dom ligger helt okej på vägen redan orginal och väldigt bra med sport chassi wink

"Liberty of thought is the life of the soul"

761 Inlägg
13 augusti 2007
#18
trollfar1 skrev:
Okeej, för de kompisar jag har som har såna här bilar så står det på den displayen hur mkt de dricker, och om vi då kört normalt, så har den typ stått på runt 0.93/milen, men drar man sen så drar den ju självklart mer.

Vad där står brukar oftast bli ganska oitressant om spridare mm byts ut. vad jag har förstått så är det en annan del i systemet som räknar på detta och då räknar den med bränsletrycket och tiden på hur länge spridarna är öppna och jämför hur mycket det har gått åt på en viss sträcka. Byter du då spridarna till låt oss anta 30% större, så kommer systemet inte att fatta det utan snittförbrukningen kommer att ligga där den låg innan, åtmistonde i displayen.. Sen att förbrukningen ökar i verkligheten märks inte förrens man tankar:)

Toyota MR2 -95
Saab 95 2.0t SE -99
VW Buggy -66

107 Inlägg
13 augusti 2007
Trådstartare
#19
Okeej, tack för alla svaren smile nu vet jag lite mer om bilen ! Det är iofs ett par månader tills jag ska köpa bil, men det är bra och veta vad som är bra och dåligt med bilarna när man letar..
Senast redigerat av trollfar1 (13 augusti 2007)


666 Inlägg
13 augusti 2007
#20
Markus_MR2 skrev:
trollfar1 skrev:
Okeej, för de kompisar jag har som har såna här bilar så står det på den displayen hur mkt de dricker, och om vi då kört normalt, så har den typ stått på runt 0.93/milen, men drar man sen så drar den ju självklart mer.

Vad där står brukar oftast bli ganska oitressant om spridare mm byts ut. vad jag har förstått så är det en annan del i systemet som räknar på detta och då räknar den med bränsletrycket och tiden på hur länge spridarna är öppna och jämför hur mycket det har gått åt på en viss sträcka. Byter du då spridarna till låt oss anta 30% större, så kommer systemet inte att fatta det utan snittförbrukningen kommer att ligga där den låg innan, åtmistonde i displayen.. Sen att förbrukningen ökar i verkligheten märks inte förrens man tankar:)

men detta är lätta att kolla... för ja nollar aldrig min snittförbrukning, då ja inte pallar det:P men ja brukar kolla vad ja har haft för snitt på senaste tanken, antalliter/trippen



Sök