Saab 900 är hållbara bilar som jag rekomenderar som förstabil, då man får mycket bil för pengarna, säkerhetsmässigt så står de högt..
det du ska seupp med speciellt med de tidigare dvs innan -96 är att de oftast rostar i skärmkanter, dörrarnas undersida och bagageluckan, handbromen är också ett vanligt återkommande fel, det är oftas bara till att byta vajer, i de flesta fall är detta tillfixat av tidigare ägare. 96 så kom saab med en uppgradering till sin litta sköra växellåda, så mitt tips är att satsa på en -96 eller nyare. Är det en turbo du letar efter ska du se till så att servicarna har blivit gjorda, samt se till att vakumslangen till dumpen är hel, eftersom detta är en gummislang så torkar dessa och behöver bytas ut med jämnamellanrum, om inte dumpe öppnar sig så finns som sagt risken för att turbon har glapp och behöverbytas.
vad gäller drivlina och motor så är det få fabrikations fel på dessa bilar, motorn är så pass överdimensionerad att den håller för det mesta misshandel, men växellådan kan vara känslig om man inte vet hur man ska koppla och växla, men känn så ALLA växla går i som de ska och leta missljud speciellt vid de högreväxlarna.
drivknutarna bör även kollas, om den varit hårtkörd så finns risk för att de har tagit stryk....
Vad gäller trimmning så är turbomotorerna lätta med det, ett steg ett eller steg 2 gör storskillnad till relativt liten peng, om man kör normalkörning, dvs ligger å fiser på landsväg och accelererar mjukt och lungt så får man ner bränsle förbrukningen, ja fick ner min ca en dl jämfört me orginal, så nu kör ja den på litern, och då är det blandad körning med ganska mycket gasande...går att få ner till 0,8-0,9 vid lugn körning, men hur kul är det ?! orginal så drack den ca 1,1 vid blandad körning.. när man väljer att andvända den extra effekten man har fått så sörplar den mer än innan...
Litta svar iaf..
//Silver