3458
Sök

Oljeval Hyundai´99

Busdriver
4 Inlägg
14 augusti 2007
Trådstartare
Tjena!

Har en Hyundai Elantra´99 och skulle vilja ha lite tips om olja till den. Inte världens roligaste bil men den funkar. Blir väl nåt roligare efter vintern kanske.....
Den har gått på halvsyntetolja av okänd kvalitet innan min ägo och jag bytte till helsyntetolja
Mobil SyntS 5W-50 i april. Är detta en bra olja? Eller ska jag gå tillbaka till halvsyntet? Ska byta innan vintern igen så man har fräsch olja i motorn och då känns det ju bäst med helsyntet...roll

263 Inlägg
14 augusti 2007
Hej! Japp, mobil är en mycket bra olja! Jag hade det i min förra volvo! Nu kör jag med Castrol Edge ist! Fick köpa den billigare genom jobbet så..

Men Mobil oljan är mycket bra! Så den kan du fortsätta med (5W-50 alltså)

Volvo-Real-Power!

21 Inlägg
14 augusti 2007
Helsyntet är ju helt klart bäst men tänk på att om du har en bil som har gott längre än ja typ 15000mil på bara halvsyntet i motorn är det inte bra att hälla i helsyntet eftersom att det brukar kunna slappa en jävla massa skut som kan täppa till lite varstans! om du byter oljan var 1000 mil så kör på halvsyntet närks ingen skildnad! OBS körs bilen hårt köp en dyrare helsyntet för det är då den är behövlig!smile

Busdriver
4 Inlägg
15 augusti 2007
Trådstartare
Tack för tipsen! Den har gått 17400 mil nu så det är drygt 16000 mil på halvsyntet innan. Nån gång kanske helsyntet men det vet jag inget om. Får se hur jag ska göra om jag går tillbaka till halvsyntet eller vilket. Det ger sig big_smile
Jag har hört olika att det kan vara skadligt o inte skadligt att byta till helsyntet fast det kanske är mest om det har varit mineralolja i motorn innan?

4 586 Inlägg
15 augusti 2007
5w40 skulle nog jag köra med istället för 50

4 586 Inlägg
15 augusti 2007
ett tips byt innan vintern och sedan efter då får du en motor som håller bra

Sök