Bensinmätaren i min 740 funkar ej som den ska.. är väl orginal på 740 har jag hör hehe. Men när jag vrir på tändningen så går bensinmätaren upp och efter nån sekund ner till noll igen! sen rör den sej inte ur fläcken.. precis som om den "försöker" känna av om det finns bensin i tanken. Någon som vet vad det är för fel? Tankarmaturen som spökar?
Tjena Tankarmaturen är ja nästan helt säker på. Från början på min så slutade den fungera om den gick under halvtank, efter ett tag la den av helt. Ja bytte å då fungerade den. Min reagerade precis som din gör nu..
det är tankarmaturen, det är ett litet kretskort i tankarmaturen med en släpsko som med en flotör flyttas längs skalan på kortet så det ger en signal till mätarhuset så att säga enkelt förklarat, när man ofta kör med mindre än halvtank i bilen så hamnar detta kort ovanför ytan, i fria luften, så det börjar oxidera efter sina 15-20 år i rätt otrevlig miljö (jag skulle inte vilja sitta i en soppatank i 20 år iaf )
ofta brukar tankmätaren funka bättre på de bilar som gått långa sträckor = tankar oftare fulltank, så det inte oxiderat lika mycket.
sen kan du ju alltid ha fel på ätaren eller kabelbrått osv...
ja precis vad jag tänkte.. men det är inga problem att byta den eller?
Har bytt min. Är inte så jätte svårt men det kan vara lite bökigt om man har en sedan då det är ett ganska trångt utrymme att jobba i. Men går gör det.
men finns det inte typ nått relä med koppar spole ovanför tanken som skickar signalen till mätaren på instrumentbrädan,kommer inte ihåg va den hette men kan det inte va glapp i den?
Haha, bensinmätare som fungerar är inte så roliga heller. När nålen ligger på röda området så har man 20liter kvar, mitten 40liter och full 60.. (såklart). Men lite dåligt upplägg från början tycker jag. Har alltid 20liter kvar när jag tankar för att jag tror att det ska vara slut snart. Bättre om skalan hade varit 10liter vid rött
men finns det inte typ nått relä med koppar spole ovanför tanken som skickar signalen till mätaren på instrumentbrädan,kommer inte ihåg va den hette men kan det inte va glapp i den?
det sitter inte ett relä ovan för tanken! dit fel ÄR tankarmaturen. när mätaren aldrig rör sig kan det vara både i insrumentet eller i tanken., men så är ju inte fallet nu.
Sådär ser tankarmaturen ut för 940, i plast. Såna som man brukar uppgradera till efter haveri på 740s vad jag förstått. Kostar väl ett par tusingar nya.
Bensinmätaren i min 740 funkar ej som den ska.. är väl orginal på 740 har jag hör hehe. Men när jag vrir på tändningen så går bensinmätaren upp och efter nån sekund ner till noll igen! sen rör den sej inte ur fläcken.. precis som om den "försöker" känna av om det finns bensin i tanken. Någon som vet vad det är för fel? Tankarmaturen som spökar?
Prova att koppla in ett litet motstånd på kablen för tankarmaturen, givarkablen som går till mätaren.. Å sedan ström på motståndet, visar mätaren något värde då så bör det vara amaturen som är utsliten. Hoppas detta kan vara till hjälp.
Prova att koppla in ett litet motstånd på kablen för tankarmaturen, givarkablen som går till mätaren.. Å sedan ström på motståndet, visar mätaren något värde då så bör det vara amaturen som är utsliten. Hoppas detta kan vara till hjälp.
Bra idé det där! Har du tillgång till en potentiometer så använd gärna en sån istället för motståndet för då bör ju mätaren pendla upp och ned då man vrider på den?
Hmm ja det stämmer, har ja inte tänkt på, det var smartare;)
patrikhornfeldt skrev:
Bjornn skrev:
Prova att koppla in ett litet motstånd på kablen för tankarmaturen, givarkablen som går till mätaren.. Å sedan ström på motståndet, visar mätaren något värde då så bör det vara amaturen som är utsliten. Hoppas detta kan vara till hjälp.
Bra idé det där! Har du tillgång till en potentiometer så använd gärna en sån istället för motståndet för då bör ju mätaren pendla upp och ned då man vrider på den?
hallå där jag har hålt på med en del 740s å de som brukar vara fel är tankarmaturen å den armatur som är den bästa är å sätta i den från en 940 för dom är i plast å dom går inte gjorden sönder på som dom brukar göra på dom som sitter orginal på 740 för som brukar kabelen sosna med andra ord ärja sönder så sätt ditt en från en 940 i ställe å funkar inte de så byt mätarhus till de mätarhuset som heter (YAZAKI) för dom andra (VDO) mätar husen dom sitter de en lite bygel bakom som man kan välja om man har 80l eller 60l tank dom mätarhusen brukar inte va så bra för lödnigarna brukar släppa å vara massa krångel med man ska ha de andra mätarhuset med fyra skruvar på för de brukar hålla å är de inte de så är de en eller två jord kablar vid databoxsen som brukar kunna krångla om de någon som undrar något mer om tankarmaturer så skriv ett in lägg till Turbo_xxx så ska jag försöka svara på era frågor om dom