3201
Sök

Lite mysko bensinmätare i 740:n!

135 Inlägg
15 augusti 2007
Trådstartare
#1
Bensinmätaren i min 740 funkar ej som den ska.. är väl orginal på 740 har jag hör hehe.
Men när jag vrir på tändningen så går bensinmätaren upp och efter nån sekund ner till noll igen!
sen rör den sej inte ur fläcken.. precis som om den "försöker" känna av om det finns bensin i tanken.
Någon som vet vad det är för fel?
Tankarmaturen som spökar?


755 Inlägg
15 augusti 2007
#2
hahaha börjar nog få 740 sjuka.. min tank mätare funkar inte alls.. ligger på botten hela tiden...



någon som vet hur man kan laga det??

Sheik Yerbouti
1 899 Inlägg
15 augusti 2007
#3
Tjena smile
Tankarmaturen är ja nästan helt säker på. Från början på min så slutade den fungera om den gick under halvtank, efter ett tag la den av helt. Ja bytte å då fungerade den. Min reagerade precis som din gör nu..

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com

NissanMotorsport
15 augusti 2007
#4
ja har bytt tankarmatur på min, och min tankmätare funkar fortfarande inte tongue

1 Inlägg
18 augusti 2007
#6
Jag har hört att det är mötaren inne i tanken som får någon slag beläggning så så att den mätaren i tanken fastnar...

Höllibölli

1 653 Inlägg
18 augusti 2007
#7
det är tankarmaturen, det är ett litet kretskort i tankarmaturen med en släpsko som med en flotör flyttas längs skalan på kortet så det ger en signal till mätarhuset så att säga enkelt förklarat, när man ofta kör med mindre än halvtank i bilen så hamnar detta kort ovanför ytan, i fria luften, så det börjar oxidera efter sina 15-20 år i rätt otrevlig miljö (jag skulle inte vilja sitta i en soppatank i 20 år iaf wink )

ofta brukar tankmätaren funka bättre på de bilar som gått långa sträckor = tankar oftare fulltank, så det inte oxiderat lika mycket.

sen kan du ju alltid ha fel på ätaren eller kabelbrått osv...

Standardfel på 740s tyvärr...
Senast redigerat av Thullen (18 augusti 2007)

Nissan R32 Skyline
Projekttråd: Thullen - Skyline R32 GTS-T

Legitimerad besserwisser
921 Inlägg
19 augusti 2007
#8
Testa att tuta!

Min morbror hade en 740 som hade samma fel... Så tutade han en gång, och då fick han full tank igen. Varenda gång. smile

Hans fel var att det var ett jordfel, kommer inte ihåg var någonstans bara.

Speed FMK
849 Inlägg
19 augusti 2007
#9
mx_hotwheels skrev:
ja precis vad jag tänkte.. men det är inga problem att byta den eller?

Har bytt min. Är inte så jätte svårt men det  kan vara lite bökigt om man har en sedan då det är ett ganska trångt utrymme att jobba i. Men går gör det. smile

Mvh Ludde


3 Inlägg
19 juli 2008
#10
men finns det inte typ nått relä med koppar spole ovanför tanken som skickar signalen till mätaren på instrumentbrädan,kommer inte ihåg va den hette men kan det inte va glapp i den?

huh?
10 427 Inlägg
19 juli 2008
#11
Haha, bensinmätare som fungerar är inte så roliga heller.
När nålen ligger på röda området så har man 20liter kvar,
mitten 40liter och full 60.. (såklart). Men lite dåligt upplägg
från början tycker jag. Har alltid 20liter kvar när jag tankar
för att jag tror att det ska vara slut snart. lol
Bättre om skalan hade varit 10liter vid rött smile


T-korset
19 juli 2008
#12
felet kan även sitta i instrumentpanelen.

243 Inlägg
19 juli 2008
#13
Johannes89 skrev:
men finns det inte typ nått relä med koppar spole ovanför tanken som skickar signalen till mätaren på instrumentbrädan,kommer inte ihåg va den hette men kan det inte va glapp i den?

det sitter inte ett relä ovan för tanken! dit fel ÄR tankarmaturen. när mätaren aldrig rör sig kan det vara både i insrumentet eller i tanken., men så är ju inte fallet nu.

huh?
10 427 Inlägg
19 juli 2008
#14
Tillför en bild i denna tråd.

http://195.149.144.149/images/33/3317921895.jpg

Sådär ser tankarmaturen ut för 940, i plast. Såna som
man brukar uppgradera till efter haveri på 740s vad jag förstått. tongue
Kostar väl ett par tusingar nya.


749 Inlägg
20 juli 2008
#15
mx_hotwheels skrev:
Bensinmätaren i min 740 funkar ej som den ska.. är väl orginal på 740 har jag hör hehe.
Men när jag vrir på tändningen så går bensinmätaren upp och efter nån sekund ner till noll igen!
sen rör den sej inte ur fläcken.. precis som om den "försöker" känna av om det finns bensin i tanken.
Någon som vet vad det är för fel?
Tankarmaturen som spökar?

Prova att koppla in ett litet motstånd på kablen för tankarmaturen, givarkablen som går till mätaren.. Å sedan ström på motståndet, visar mätaren något värde då så bör det vara amaturen som är utsliten.
Hoppas detta kan vara till hjälp.


Sheik Yerbouti
1 899 Inlägg
20 juli 2008
#16
Bjornn skrev:
Prova att koppla in ett litet motstånd på kablen för tankarmaturen, givarkablen som går till mätaren.. Å sedan ström på motståndet, visar mätaren något värde då så bör det vara amaturen som är utsliten.
Hoppas detta kan vara till hjälp.

Bra idé det där! Har du tillgång till en potentiometer så använd gärna en sån istället för motståndet för då bör ju mätaren pendla upp och ned då man vrider på den?

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com

749 Inlägg
27 juli 2008
#17
Hmm ja det stämmer, har ja inte tänkt på, det var smartare;)

patrikhornfeldt skrev:
Bjornn skrev:
Prova att koppla in ett litet motstånd på kablen för tankarmaturen, givarkablen som går till mätaren.. Å sedan ström på motståndet, visar mätaren något värde då så bör det vara amaturen som är utsliten.
Hoppas detta kan vara till hjälp.

Bra idé det där! Har du tillgång till en potentiometer så använd gärna en sån istället för motståndet för då bör ju mätaren pendla upp och ned då man vrider på den?


Fritidssysslande elektriker/Volvo doktor
695 Inlägg
25 november 2009
#18
hur bytar man armaturen då? in&ut matar slangarna vilken är vilken när du har lossat? måste man byta ut slangarna och var går desse isåfall ifrån?

Volvo-power, vad står annars V-power för?(:

422 Inlägg
25 november 2009
#19
T-korset skrev:
felet kan även sitta i instrumentpanelen.

fixade en sån mätare för ett tag sen, lite lödning sen funkade den.

Livet är inte lätt när de är svårt, och inte svårt när de är lätt...

24 Inlägg
26 november 2009
#20
hallå där jag har hålt på med en del 740s å de som brukar vara fel är tankarmaturen å den armatur som är den bästa är å sätta i den från en 940 för dom är i plast å dom går inte gjorden sönder på som dom brukar göra på dom som sitter orginal på 740 för som brukar kabelen sosna med andra ord ärja sönder så sätt ditt en från en 940 i ställe å funkar inte de så byt mätarhus till de mätarhuset som heter (YAZAKI) för dom andra (VDO) mätar husen dom sitter de en lite bygel bakom som man kan välja om man har 80l eller 60l tank dom mätarhusen brukar inte va så bra för lödnigarna brukar släppa å vara massa krångel med man ska ha de andra mätarhuset med fyra skruvar på för de brukar hålla å är de inte de så är de en eller två jord kablar vid databoxsen som brukar kunna krångla om de någon som undrar något mer om tankarmaturer så skriv ett in lägg till Turbo_xxx så ska jag försöka svara på era frågor om dom


Sök