Det är svindyrt att trimma en bubbla om det ska hålla mer än 50 mil:) Du får börja med den tråkiga biten. Ny vev, ny kam, 1.25vippor och ny oljepump, där sprängde du nog 10.000 kronors sträcket om du köper nytt. Sen kan du leta upp extraktorsystem, dubbelportstoppar 041:or, dubbel weber 40 eller 45 med tillbehörande isugsrör. och där är nog 10.000 till... Sen lär kopplingen ge upp så en ny lamell är nästan ett måste, den är dock inte så dyr, runt tusingen. ihop med förgasarbyte så får du byta fördelare till en utan vacuumförställning. Du kommer nog att landa på runt 100-120 hk om du får allt att lira på ett bra sätt.
Förresten kan det vara bra med en ny cylindersats, ju större ju bättre, men bered dig på att fräsa lite om du ska få plats med de största.
Sen måste blocket vara 110% friskt också,, helst AS41 eller AS21 legering och se till att det är av AD eller AS typ då dessa har 8mm oljekanaler.
Vad haf du för motor att utgå ifrån.. är det en gammal så sitter oljekylaren inne i fläktkåpan vilket dödar 3:ans cylinder ganska snabbt om du trimmar:( Då får man leta upp en så kallad doghouse fläktkåpa med tillbehörande oljekyl och flytta ut, utanför fläktkåpan.
//Markus
Som även har en buggy 66:)
Edit: snåla inte på veven,, orginal börja flexa lite smått vid 4000 varv.. Motvikter rekomenderas!
edit igen: Väg upp allting, stakarna får org. skilja på 10gram, det är drygt 9 gram för mycket om man tänkt varva lite ordentligt. annars håller de enligt uppgifter för ca 8000 varv.
Senast redigerat av Markus_MR2 (16 augusti 2007)
Toyota MR2 -95
Saab 95 2.0t SE -99
VW Buggy -66