3077
Sök

hjälp!! med saab 2.3turbo

Kinna
146 Inlägg
17 augusti 2007
Trådstartare
#1
tjeeena. nu behöver ja verkligen lite hjälp här:( de e så att min saab 9000cs 2.3t, de e 200hk motorn, en 92:a, de har uppstått lite problem. När bilen står på tomgång,så vibrerar motorn lite, o så märker man de när man håller i dörren tex. så skakar bilen, någon aning va det kan va? obs: detta e bara på tomgång,gasar man upp den så försvinner det!

fråga 2: när jag kör bilen så märkte jag att temp. mätaren börjar gå uppåt,så jag stannar  och ser att det är nästan inget vatten. Så klart,jag fyller på vatten till sträcket, och så kör jag vidare. efter ca 20km, så märker jag att den går  upp igen:S jag stannar igen,och märker då samma sak, nästan inget vatten. Fan ja blir snurrig nu asså,vart tar allt vatten vägen? när jag fyller på, så kollar jag under bilen,men de läcker fan inte:S kan bilen verkligen ta så j*vlaa mycket vatten? flera liter på 2-3mil!! grejen är att även fast dessa problem finns,så går bilen som ett spjut, drar på jättebra utan problem. Någon som har tips?! hjälp snälla!


3 295 Inlägg
17 augusti 2007
#2
du kanske har en kass topplockspackning.. ryker det nåt annorlunda ur avgasystemet vid kallstart eller rent alllmänt??

mvh johan


Kinna
146 Inlägg
17 augusti 2007
Trådstartare
#3
det tycker jag inte faktiskt, när ja står o gasar på tomgång o sånt,så ser man inte ens nån rök:P ryker varken blått eller vitt


Kinna
146 Inlägg
17 augusti 2007
Trådstartare
#4
asså jag tror faktiskt de e helt omöjligt att så mycke vatten bara försvinner in i motorn, jag har varit med om en audi jag hade tidigare med kass toppackning, o då behövde ja fylla på lite var 2dagar typ. Denna går allt på ca. 2-3mil,helt omöjligt ju. Förresten,de pyser lite från kylarburken där man fyller på vatten, de pyser lite,kan de va att vid körning så går vatten ut?


3 295 Inlägg
17 augusti 2007
#5
kan även vara din vattenpump som har gett upp, dom brukar läcka vid lagret till remskivan så att kylarvätskan lägger sig på remskivan och kastas sedan runt och försvinner spårlöst...

MVH Johan


Kinna
146 Inlägg
17 augusti 2007
Trådstartare
#6
aha okeej,tack för det tipset,ska kolla det imorrn! en fråga till. hur vet jag om bilen är chippad eller inte? ja vet ju inte riktigt var laddmätaren ska lägga sig när den e original eller när den e chippad


666 Inlägg
17 augusti 2007
#7
orginal mellan gult och rött, men den är inte till att lita på till 100%.. inte så exakt, men den ska hamna där iaf

//Silver


Kinna
146 Inlägg
17 augusti 2007
Trådstartare
#8
ahaa okeej,då tror jag nog den är original. Nu till det andra problemet. När bilen är kall,så går bilen jämnt, inga vibrationer och så. Kan även tillägga att när bilen är kall så ryker de en del, särskilt om man gasar lite. Sen när bilen börjar gå upp i temperatur, så kommer det sakta fram dessa motor vibrationer. Men om det nu skulle vara toppackningen, kan den verkligen dra så mycket vatten? de behövs ca. 2liters flaska, för en runda på runt 5km!!


2 164 Inlägg
17 augusti 2007
#9
Bytt topplocks packningen.
Den är slut. Har du riktig otur är de toppen som är sprucken.

MVH

F


Kinna
146 Inlägg
17 augusti 2007
Trådstartare
#10
okej får försöka se om kompisen kan hjälpa mig med det. Blir det värre om man kör med bilen nu?


fälg fantast
1 086 Inlägg
18 augusti 2007
#11
Jag har varit ute och kikat ännu närmare på detta, så det ja har kunnat se är så här: Vid kallstart så ryker de en del, tycker det är svårt att se om det är vit eller blårök, men ja tycker de e mer åt vita hållet:) och sen så går de ju åt en helvetes kylarvatten, och turbon viner lite när man gasar upp den på tomgång. Kan de va turbo-ras påväg?

Golf Mk2 GTI G60 Limited Edition NR 35 / 71

fälg fantast
1 086 Inlägg
18 augusti 2007
#12
Ska tillägga att jag är hos en kompis och råka va inne på hans när jag skrev // Tizon

Golf Mk2 GTI G60 Limited Edition NR 35 / 71

2 164 Inlägg
18 augusti 2007
#13
Skruva bort inloppsröret till turbon och känn på axeln. Är den glapp i alla riktningar så är de trubon.

MVH

F


Kinna
146 Inlägg
25 augusti 2007
Trådstartare
#14
Nu har vi utforskat bilen en hel del, och de vi kommit fram till är: turbon är i bra skick,typ inget glapp alls. Men däremot så har förmodligen topplockspackningen gått. De e luft i vattensystemet,och så är det vatten i oljan också. Skulle det räcka tro att köpa sotningssats och byta den, och sedan plana toppen?? mvh / tizon


2 164 Inlägg
25 augusti 2007
#15
tizon skrev:
Nu har vi utforskat bilen en hel del, och de vi kommit fram till är: turbon är i bra skick,typ inget glapp alls. Men däremot så har förmodligen topplockspackningen gått. De e luft i vattensystemet,och så är det vatten i oljan också. Skulle det räcka tro att köpa sotningssats och byta den, och sedan plana toppen?? mvh / tizon

Ja de gör de och glöm inte att byta både kylvatten, olja och filter.

MVH

F



Sök