barrre skrev:
Och en bil med 220hk kommer att vinna mot en bil med 200hk oavsett vrid under förutsättning att dom har samma utväxling. annars är vi inne på en hel ny diskussion.
Faktum är att en bil med 200hk och 400nm kommer att få exakt samma tid som en bil med 200hk och 200nm så länge dom har samma utväxling.
Skillnaden är att dom kommer ha helt annorlunda effektkurva och varvtal där dom når sin toppeffekt (HK). Oavsett högt eller lågt vrid så är det effekten som får bilen att röra på sig.
En detalj ni glömde gällande 220vs 200hk, det är ju lite upp till föraren med, en motor med mer vrid torde vara mer förlåtande om man inte hittar rätt varvtal för att växla,,
En kass förare med 220hk och dåligt motoröra vinner inte över en 200 hk motor och en duktig förare,,,
""""
Det enkla förhållandet lyder:
effekt (P) = vridmoment (M) x vinkelhastighet (w)
En dieselbil jobbar på låga varvtal. Omformas formeln till:
M = P/w så förstår de flesta varför en dieselbil får ett högt vridmoment! Det beror helt enkelt på att en hög effekt utvecklas redan vid låga varvtal. På grund av de låga varvtalen som en dieselbil jobbar på krävs en hög utväxling. Utväxlingen i en bil består av en växellåda samt en slutväxel. Via utväxlingen ges möjlighet att förändra vridmomentet. Formeln för det lyder:
w(1)M(1) =w(2)M(2), där (1) och (2) är index för motor respektive drivhjul.
För att en bil ska få goda prestanda krävs ett högt DRIVHJULSMOMENT, M(2). Detta får ICKE förväxlas med motorns vridmoment, M(1)! Formeln för att räkna ut drivhjulsmoment lyder:
M(2) = [M(1) x w(1)] / w(2)
Som bekant är dock momentet, M, multipilcerat med vinkelhastigheten, w, inget annat än effekten P. Således lyder formeln för DRIVHJULSMOMENTET:
M(2) = P / w(2)
Plötsligt är motorns vridmoment inte intressant för formeln! För att få maximal DRIVHJULSMOMENT, som tillsammans med hjulets radie ger den kraft som driver bilen framåt, krävs alltså så hög effekt (P) som möjligt samt så låg utväxling [w(2)] som möjligt. För att kunna ha låg utväxling [w(2)] är det lämpligt att ha en motor som kan jobba på höga varvtal. En motor som jobbar på 10000 rpm behöver bara hälften så hög utväxling som en motor som jobbar på 5000 rpm.
Konklusionen av det hela är att motoreffekt tillsammans med utväxling är de intressanta faktorerna för att få en snabb bil. Det är till exempel ingen slump att en F1-bil har hög motoreffekt och jobbar på extremt höga varvtal, vilket möjliggör en låg utväxling. (Som kuriosa kan nämnas att vridmomentet (M) hos en F1-bil är runt 350 nm, alltså betydligt klenare än många gatbilar).
Ett högt vridmoment hos en motor skvallrar endast om motorkaraktären, eftersom det betyder att en hög effekt levereras på låga varv. Nu säger alla skeptiker i kör, vridet är visst viktigt! Kolla bara på alla lastbilar! Ja, lastbilar har ett mycket högt vridmoment vilket innebär att de levererar enormt mycket effekt på låga varv. Fast det skulle utan vidare gå att driva en 60 ton tung lastbil med en F1-motor. Bara utväxlingen är tillräckligt låg... Skulle vara maffigt att höra en Scania krypa iväg med en vrålande V10 på 20000 rpm!
//Tommy.