3500
Sök

portning av topp till b18/b20

22 Inlägg
19 augusti 2007
Trådstartare
#1
jag undrar om någon skulle kunna hjälpa mig att förklara lite vad man ska tänka på om man ska försöka sig på att porta en topp själv.


teknisk konsult, inriktning konflikthantering.
444 Inlägg
19 augusti 2007
#2
Lätt portning:

Montera loss topplocket och ventilerna. Skaffa en liten men bra lampa som lyser ordentligt.

Skaffa en Dremel och lite olika slipstift:
http://www.hobby2000.be/dremel.jpg

Slipa bort gjutsskägget i insugs och avgaskanalerna:
Före
http://home.no/snowtech/liket/motor/oport.jpg

Efter
http://home.no/snowtech/liket/motor/port.jpg

Man köper int nå nytt, man köper nå gammart som racklar så man lär sig nå

22 Inlägg
19 augusti 2007
Trådstartare
#3
okej tackar hur mkt ger det på ett ungefär?


teknisk konsult, inriktning konflikthantering.
444 Inlägg
19 augusti 2007
#4
Sån lätt portning ger inte så fruktansvärt mycket, men många bäckar små.. smile

Man köper int nå nytt, man köper nå gammart som racklar så man lär sig nå

22 Inlägg
19 augusti 2007
Trådstartare
#5
okej har du nå fler tips?


2 Inlägg
21 oktober 2007
#6
Har en amerikansk film som heter Engine Head Porting i divx tyvär på över 800mb så jag kan inte bränna en kopia åt dig men den finns kanske att ladda hem nånstans.

98 Inlägg
21 oktober 2007
#7
du kan ta upp insugsloppen till 42 mm tror ajg att det är, och dra av 2 mm i taket på avgasportarna och 2 mm på den sidan där avgaserna kommer utblåsandes. om du ska porta så är huvudregeln att porta så lite som möjligt. försök att få kanalerna som bananer jämna ut kanter och kraftiga böjar så att blandningen får en så oansträngd väg som möjligt, men porta aldrig i golvet av kanalerna

livet är underbart när underlivet är bart!

mek
59 Inlägg
22 oktober 2007
#8
rekomenderar dig starkt att kolla på sidan savarturbo.se kolla speciellt på jens gustavssons inlägg han kan portning och B20

bilmekaniker
är i garaget alla dagar i veckan och kommer på mycket nyttigt där...
är mest intresserad av motorer mest kunskap där

Sidledesförare
268 Inlägg
22 oktober 2007
#9
RINGEN___88 skrev:
jag undrar om någon skulle kunna hjälpa mig att förklara lite vad man ska tänka på om man ska försöka sig på att porta en topp själv.

Det är nästintill inte värt börja porta kanaler om man inte planerar att antingen bygga eller har flödesbänk tillgänglig genom t.ex. kontakter. Detta med anledning av att du aldrig kommer se vad det du gör egentligen ger. Du kommer alltså inte lära dig vad som är bra och vad som är dåligt.

Givetvis kan du lära dig i teorin bakom hur gasen flödar och därav vad som minskar flödet och vad som ökar det, du kan studera utformningen på kanaler i helt vanliga toppar och därefter lära dig vart problemen i dessa oftast ligger. Med grovt mått kan du ju givetvis alltid förbättra en kanal nog mycket för att du ska märka av en skillnad i prestanda, men när du börjar komma fram till steget då det gäller att ta ut så mycket som möjligt så gäller det ju att samla på sig så mycket kunskap som möjligt och t.ex. bygga en flödesbänk och testa sig fram.

Det bästa är att plocka toppar på skroten, t.ex. kuusakoski eller liknande och porta, testa sig fram är ju det enklaste.

Inte för att vara sådan, men är detta vad du vill göra så är detta fel forum att leta informationen på. Inte för att det är ett dåligt forum, det riktar sig bara inte mot den sidan av motorintresse. Precis som under, det finns information i överflöd om just B20 på savarturbo.se

JRP skrev:
rekomenderar dig starkt att kolla på sidan savarturbo.se kolla speciellt på jens gustavssons inlägg han kan portning och B20

Man vet aldrig, före man vet

1 Inlägg
6 december 2007
#10
Om du tar en insugspackning från en b20 insprut o lägger på så kan du rita av hålen med en rits penna o porta upp hålen så mycket.. Då blir det stora o rejäla hål ;D

Real Horse Power, No Turbo Shit!


Sök